Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange reps/sets bør man ta på de største muskelgruppene for å oppnå mest mulig volum? Har hørt 6-8 reps og 3 set, men er det slik på alle muskelgrupper?

4-6 rep 11-13 sett, funker som snus det :!:

?

Skal være så tungt at du klarer sånn ca 6-8 reps, og det tar man mellom 3 og 4 sett.

 

Hvor sterk er du a? siden du tar 11-13 sett? :ermm:

Lenke til kommentar

Husker ingen denne testen?

 

Treningsmetode og muskelvekst

___________________________

 

Denne studien er høyst aktuell for den stadig tilbakevendende diskusjonen om hvilken treningsmengde som er optimal for bygging av muskelmasse . Vi får her se en del interessante resultater, som faktisk var i konflikt med det forskerne hadde som formål å vise, men som bekrefter et av hovedprinsippene bak treningsprogrammet Relase Your Potential.

 

Oppsummering før jeg starter: Formålet med denne studien var å vise hvordan 3 forskjellige repetisjons- og vektbelastningsområder stimulerer de 3 hovedtypene av muskelfibre.

Type I (mest utholdende,minst eksplosiv)

Type IIA (miks av utholdende og eksplosiv)

Type IIB ( mest eksplosiv og minst utholdende)

 

Metodikk: Benmuskulaturen ble trent med et 8-ukers program. Det ble utført 2 treningsøkter pr uke de første 4 ukene , og 3 treningsøkter per uke de siste 4 ukene for bena. Forsøkspersonene ble delt inn i tre forskjellige grupper, der hver gruppe løftet vekter innenfor et gitt repetisjons- og belastningsområde. Treningsmengden (vekt ganger anntall repetisjoner) ble tilpasset slik at den skulle være mest mulig lik mellom gruppene, og hvilepausen mellom settene ble også tilpasset hver enkelt gruppe. I praksis vil dette si at gruppen som utførte høyrepstrening utførte færre sett med kortere hvilepauser mellom settene.

Øvelsesutvalget var en fast rekkefølge av benpress, knebøy og benspark i maskin.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Lavrepsgruppen brukte sin 3-5 RM (en vekt som tillater mellom 3 og 5 repetisjoner) , og utførte 4 sett med 3 minutters pause mellom settene og øvelsene.

 

Middelrepsgruppen brukte sin 9-11 RM , og utførte 3 sett med 2 minutters hvilepause.

 

Høyrepsgruppen brukte sin 20-28 RM, og utførte 2 sett med 1 minutts hvilepause.

--------------------------------------------------------------------------------

 

I løpet av treningssyklusen på 8 uker ble belastningen økt progressivt når forsøkspersonene var i stand til å utføre flere repetisjoner, slik at de hele tiden lå innenfor det valgte repetisjonsintervallet.

 

Resultat og diskusjon :

Mange er av den tro at du må trene med mange reps for å få de utholdende type I fibrene til å vokse, og lave reps og tunge vekter for å få de eksplosive type II fibrene til å vokse. Som prinsippene bak HST og RYP prøver å klargjøre er muskelvekst en funksjon av belastningsprogresjon, slik at alle muskelfibre vil stimuleres og vokse etter hvert som belastningen øker, og at den totale muskelveksten vil være høyest for de som trener med de høyeste belastningene. Det var nettopp dette som skjedde . Her er resultatet over gjennomsnittlig muskelstørrelse i hver enkelt gruppe før og etter den 8 ukers treningssyklusen, samt den prosentvise økningen i muskelmasse for hver muskelfibertype

 

Høyrepsgruppen : (20-28RM)

Type-I før = 3894 /etter = 4292 (10,3% økning)

Type-IIA før = 5217 /etter = 5633 (8,0% økning)

Type-IIB før = 4564 /etter= 5181 (13,5% økning)

 

Middelrepsgruppen:(9-11RM)

Type-I før = 4155 /etter = 4701 (13,1% økning)

Type-IIA før = 5238 /etter = 6090 (16,3% økning)

Type-IIB før = 4556 /etter = 5798 (27,3% økning)

 

Lavrepsgruppe (3-5RM)

Type-I før = 4869 /etter = 5475 (12,4% økning)

Type-IIA før = 5615 /etter = 6903 (22,9% økning)

Type-IIB før = 4926 /etter = 6171 (25,3% økning)

 

Muskelveksten var relativ lik de første par ukene i alle tre repsområdene, men stagnerte etter kort tid i høyrepsgruppen, i tråd med treningsteorien HST og RYP presenterer. Forskerne hadde som formål med denne studien å bevise at repetisjonsantallet bestemmer hvilke muskelfibre som vokser mest, og hvilket repetisjonsområde som er det optimale for muskelvekst. Dette klarte de ikke å bevise , i og med at alle muskelfibrene vokste i alle gruppene , og at muskelveksten var størst i den gruppen som brukte færrest reps og de tyngste vektene.

Før trodde man at området 8-12 reps var det beste for muskelmasse , og at lavrepsområdet på 3-5 reps var bedre for styrkeøkning.Opprinnelig ble teorien rundt muskelfibre utarbeidet for å vise hvilke energisubstranter som ble benyttet under aktivitet, ikke hvordan den reagerer på belastning.

Denne studien viser også at lette vekter kan stimulere til muskelvekst fra utrent tilstand, men at vektene bør økes progressivt til tunge vekter og lave reps, i balanse med faktorer som treningsmengde (antall sett) og treningsfrekvens, for optimal muskelvekst.

Lenke til kommentar
snat har vi alle råd til creaforce også, prisen skal kuttes i 2

:dribble: jeg må ha! CreaForce var så sinnsykt effektivt. Har ikke brukt det på en stund nå.. :ermm:

 

edit:

dere som tror vi er sponset av tn, så er iallefall ikke jeg det. men jeg skjønner godt at dere tror det da jeg bare har positive ting å si om dem. slik blir det jo når man er fornøyd :)

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

Eller hjernevasket?

Eller er du sjalu.

Man handler der man vil

Noen setter stor pris kundeservice

andre setter stor pris på rabattordninger

noen setter stor pris på gratis frakt

andre setter stor pris på kvalitetsprodukter med tanke på fett% osv

noen setter stor pris på gratis nyhetsbrev og magasiner

andre setter stor pris på treningsprogram som har resultater

noen setter stor pris på artikler med forskningsgrunnlag

andre setter stor pris på god mailstøtte

noen setter stor pris på at firmaet hører på brukerene og gjør justeringer deretter

andre setter stor pris på å kunne diskutere med andre som trener.

+++

Og siden TN tilfelidigvis har alt dette handler jeg der.

Lenke til kommentar

ja, dette blir for dumt. Det kan faktisk hende at noen kjøper det tullet der(les:war sitt mas)

og blakker seg på produkter som, ja er gode, men ikke så gode at man skal betale overpris. Var noen her som sammenlignet proteinfabrikken og TN. Proteinfabrikken var billigere. Men neeeida, da var ikke produktene deres gode nok.

Noen mente at bare det beste var godt nok, akkurat ja, den vanlige mann i gata greier sikkert å merke forskjell på de beste produktene, og her må det legges til at det finnes dårlig produkter rundt omkring, men det er ikke det vi snakker om. De fleste her er studenter/ungdom som har bedre ting å bruke pengene....

Men for all del, det er sikkert gode produkter, brukte selv proteintilskudd derifra, men bytta da jeg fikk lest litt rundt og sammenlignet priser...

Lenke til kommentar

proteinfabrikken var 12 kr billigere :roll:

og de andre man sammenlignet med , der var det ikke regnet med eksp og fraktpris

 

Som jeg sa, man handler det og hvor man vil. slenge dritt om oss pga vi vil noe med treningen

Gikk du opp 20 kg i fjor. . .

Hvorfor skal vi bry oss om hva dere mener :hmm:

 

Fortell meg en eller ett produkt du skaffer billigere et annet sted, inkl frakt osv.

ikke nevn kreatinen til ej/shop, den virker ikke.

Endret av War
Lenke til kommentar

1: virker ikke kreatinet fr ej.shop?? merkelig du, bruker det selv og det funker på meg! folk er forskjellige

2: 20 kg muskler? er du enkel? det tror jeg ikke på, visst du ikek bruker AS

3: små kinesere :!: :!:

 

men for all del, ikke meningen å disse, men du pusher faen meg de greiene som om det

er du som får overskuddet derfra..

Lenke til kommentar
proteinfabrikken var 12 kr billigere :roll:

og de andre man sammenlignet med , der var det ikke regnet med eksp og fraktpris

 

Som jeg sa, man handler det og hvor man vil. slenge dritt om oss pga vi vil noe med treningen

Gikk du opp 20 kg i fjor. . .

Hvorfor skal vi bry oss om hva dere mener :hmm:

 

Fortell meg en eller ett produkt du skaffer billigere et annet sted, inkl frakt osv.

ikke nevn kreatinen til ej/shop, den virker ikke.

Igjen så er det overreaksjoner, overtolkninger osv....

 

Men, uansett.... ta ett hint, ikke mas så voldsomt om TN, ser ikke at jeg skriver side opp og side ned om hvor fantastiske de jeg handler hos er.

 

 

20kg på ett år er jo helt greit det, men på ingen måte "uvanlig" eller noe.

Lenke til kommentar
1: virker ikke kreatinet fr ej.shop?? merkelig du, bruker det selv og det funker på meg! folk er forskjellige

2: 20 kg muskler? er du enkel? det tror jeg ikke på, visst du ikke bruker AS

 

Kan hende de har byttet nå, men six tigers produksjonen fungerte ikke nei.

Vi var 10 stk som prøvde kreatinen pga mange negative tilbakemeldinger.

5 med ej-shop og 5 med xxx

Di gikk opp 0.00 kg i SN uka med ejshop . så prøvde vi andre billigkreatin fra et annet merke som ikke er lov til å si her, så gikk vi opp i gjennomsnitt 1,5 kg på 9 dager

Ej 0.00

xxx 1,5

Dermed kom vi frem til at det ikke "virket"

ikke for ingen ting det kostet 199kr for 1,2 kg dagen etter at vi sende resultatene til ej-shop :roll:

 

 

Venter fortsatt på de produktene som er så billige andre steder.

 

 

 

-----

Jeg har aldri brukt et eneste dop i mitt liv, jeg røyker ikke og jeg drikker ikke.

men at jeg startet på 74 kg 1 mai i fjor, og lå på 95 kg 1 mars i år etter at jeg sluttet med kreatin og fett% var den samme ,vil jeg si at 21 kg på 9 mnd ikke er vanskelig om man har litt peil på hvordan man skal trene og spise.

De på "forumet" du linker til ,det å skylde på doping om noen har resultater over 20 kg viser bare uvitenheten og misunnelsen demmes.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...