Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg endelig fått proteinene jeg bestilte. Hvordan anbefaler dere at jeg tar dem? Både før og etter trening, eller bare etter? Høres 20g før trening, og 30 etter greit ut?

Har også fått omega 3 kapsler der anbefalt dose er 3-5 piller om dagen. Holder det med to eller? Er litt skeptsik til å døtte fiskeolje :p

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Du skulle hatt 10g / 1ss

Blir iallefall 3 kapsler.

I vanlige kapsler blir det 10-12 , derfor er flytedne best.

10g før og 25g etter er mer en nok, ellers så er det lett.

Ta xg pr kg kroppsvekt pr dag avhengig av mål ( 2 eller 3g) så trekker du ifra all protein i kosten og erstatter resten fra pulveret.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på at det er noen særlig vits å ta proteintilskudd om en har et normalt kosthold

:!:

Dagens!

Ja, spiser man nok protein (les 25-35g pr måltid) så slipper man å ta tilskudd ja.

Det skal bare inntaes om man ikke får nok, eller om man vil ned i kostpris.

Lenke til kommentar

Hvor mange mage øvelser er anbefalt egentlig?

Kjører atm 30sek planke "rett" og begge sidene 2 ganger + at jeg sitter på en slik halv treningsball og balanserer på rumpa mens jeg slenger en lett medisinball fra side til side med strake armer. Ca 10 ganger til hver side, 3 serier.

Føler planken er mest viljestyrke igrunn, har vært oppe i 2min men, det gjør jo vondt allerede fra 30sek, så jeg tenkte jeg skulle øke til 40-45sek per side fremover.

Lenke til kommentar

Hvem sier at man skal ha så mye protein i kosten sin hver dag? Normalt får vi vell ikke så mye på en normal kost og kroppen bruker ikke så mye. Og mye av proteinet blir bare brukt til energi?

Eneste som jeg ser trenger mye proteintilskudd er bolere som trener hver dag. Da er det nokk uberviktig for kost og kropp. Men for oss med normal trening og kosthold? Ville tro kroppen får det man trenger.

Sier ikke at det er galt, er bare ikke helt inne på proteinet prosess i kroppen. Vet det kjemiske med protein, men har ikke hatt ernæring enda på skolen. Skal ha eget ernæringsfag neste år.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Skolen er neppe steded for å lære om kost, det sitter ernæringsfysiologer med 4 år høyere utdanning på kursene som spør om det er kcal i protein ol.

Forskning viser bare positive egenskaper opp til 1,8g ca, men siden det er flere ting i kroppen som drar nytte av proteinen så legger man seg på 2g ca.

Men på diett vil man spare muskelmasse og da lønner det seg med 3g pr kg , ikke pga kroppen trenger eller må ha det, men pga det sparer muskelmasse.

Det er en liten men viktig forskjell.

Kroppen får det den trenger, er det ikke i kosten den dagen hentes aminosyrene fra massen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Går foresten Næringsmiddel-Teknologi på HIST, ikke snakk om noen simple vgs-fag her :p

Ja om en er på diet så kan jeg skjønne det, men uten? Veit ikke hvor mye protein man får, men er det ikke relativt nokk da?

For en person som meg som liker å spise heimlaga sunn mat :)

Lenke til kommentar

Ja helt til du klarer 30 sek på alle 3 sidene x 2.

Da er du meget sterk og legger inn en valgfri øvelse til.

For eks en med vekter.

Jeg klarer fint 30 sek på alle 3 sidene x 3 uten problemer, men jeg trodde ikke at jeg var så veldig sterk. Mulig jeg utfører det med litt feil teknikk da? Hvordan er egentlig korrekt planke-teknikk?

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på nok i forhold til hva, da. Optimalt i forhold til trening eller optimalt i forhold til å sitte på kontoret hele dagen og så sofaen resten av kvelden.

Jeg modererer forresten uttalelsen min litt. Jeg får som regel ca nok gjennom maten, men det krevde at jeg endret på hva jeg spiste og tenker mye mer nøye over det.

Lenke til kommentar
Så det er ingen i norge som får nokk protein, utenom dei som tar tilskudd da:P

Øker de muskelmassen sin ? Nei.

Protein er byggestener og skal man ikke øke massen har man heller ikke bruk for noe mer en "vanlig"

De som trener med tanke på å få resultater VS alle andre er helt forskjellige ting.

De som ikke inntar protein etter trening får ingen skade, kroppen henter aminosyrene den trenger fra massen som allerede er der.

Da får man heller ikke større muskler, det blir som å bygge en vegg større med å bruke den stenen man allerede har i veggen.

Kommer ingen veg med andre ord.

( ikke bare pga protein etter trening eller ei, men totalt sett pr dag)

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig mange aktive treningslogger her, så er ikke sikkert de ser noen vits i å opprette en egen kategori for det. Men det har jo vært vurdert om det kommer flere logger etterhvert at de skal opprette en.

Men om det bare er 10-15 logger her så gjør jo ikke det så mye, siden da har man jo oversikten over alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...