Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ja, hvor ble det av pollen? :p

Hvis du barberer magehårene til ettårsdagen, skal jeg gjøre det også! Lover.

 

War: Joa, det gjør alle buksene forsåvidt etter forandringen fra desember. Hehe :new_woot:

 

Trening idag, blir bra!

Okei, hva er sjansene for at en jente kan bli sterkere i beina enn en gutt som aldri gidder å trene beina? Tenkte å se om jeg klarer å ta innpå en jeg kjenner som aldri trener bein, og se om det kan gi han et lite tupp i ræva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt å spise 3-400 gram med kyllingkjøttdeig til lusj. Det er billig på Rema og det er godt. Har et ganske godt proteininnhold også. Baksiden er at du må spytte ut harde biter med brusk som ikke er blitt renset ut. Ganske ekkelt igrunn.

Lenke til kommentar

Jogge gjør han hvertfall ikke :whistle: Han har vel bein innimellom i programmet sitt, men litt lett at de blir skippet eller "glemt". Har prøvd å få han til å ta knebøy da, hehehe.

Å trene bein kan jo faktisk føre til fremgang i overkroppen. Så rart med folk som skipper det.

 

Kyllingfilet som God Helg tilbud på Kiwi. :new_woot:

Lenke til kommentar

Matsemann: Ja, men han er litt sånn som kanskje sluntrer unna de tingene som er litt slitsomt :p Hehe.

 

Lykke til, Mikkel :) Får håpe på ålreit vær da, og superføre!

 

Har virkelig NULL energi om dagen. Jeg bare sover og sover og sover. Selv om jeg spiser bra og gjør ting så føler jeg meg bare helt utmattet. Drar til legen når jeg kommer hjem fra England, orker ikke gå rundt og føle meg sånn her. Det er litt bortkastet når man bruker halve dagen hver dag på å sove (bokstavelig talt) !

Pluss treningen blir relativt mye mer slitsom :p

Lenke til kommentar

om det blir sånn som nå er det ca -1 og lett snøvær. De kjører opp nye løyper i kveld innover fjellet så ta blir det første generalprøven til 44 kilometer-rennet om 2 uker :w00t:. Feat of strength! Tenk, for ett år siden på den tiden her satt jeg å spilte wow, spiste potetgull og drakk cola :yucky:

Lenke til kommentar

Hvilke nybegynner/fullkropps-programmer er å anbefale? Har allerede fullført stronglifts 5x5, myrevolutions nybegynnerprogram, oger på god vei med ryp nå. Føler at disse fullkroppsprogrammene har tatt meg en god vei, derfor ønsker jeg å fortsette med dette dersom det ikke finnes bedre alternativer.

Er 16 år, trent snart i 1 år nå hvis det er relevant.

Endret av kleivbo
Lenke til kommentar

Hvilke nybegynner/fullkropps-programmer er å anbefale? Har allerede fullført stronglifts 5x5, er på god vei med ryp nå.

Er 16 år, trent snart i 1 år nå hvis det er relevant.

Meir relevant kor sterk du er, kor mykje tar du i knebøy, markløft og benkpress (1/5/10 RM)?

Og, kor god teknikk du har?

 

Forøvrig har du gjort det omvendt av det du burde ha gjort, RYP -> Stronglifts, men det har ikkje noko vidare å sei, spesielt ikkje no, gjort er gjort.

Lenke til kommentar

Hvilke nybegynner/fullkropps-programmer er å anbefale? Har allerede fullført stronglifts 5x5, er på god vei med ryp nå.

Er 16 år, trent snart i 1 år nå hvis det er relevant.

Meir relevant kor sterk du er, kor mykje tar du i knebøy, markløft og benkpress (1/5/10 RM)?

Og, kor god teknikk du har?

 

Forøvrig har du gjort det omvendt av det du burde ha gjort, RYP -> Stronglifts, men det har ikkje noko vidare å sei, spesielt ikkje no, gjort er gjort.

 

Knebøy: 70kg 1 RM, rundt 60kg 5 RM, 50-55kg 10 RM

Markløft: rundt 80kg 1 RM, 70+ kg 5 RM, 65kg 10 RM

Benkpress: 70 kg 1 RM, 62,5kg 5 RM, 57,5kg 10 RM

 

Teknikken er nokså god. Har passet spesielt på dette fra starten for å forhindre skader, så ser ikke på dette som et stort problem.

Lenke til kommentar

Juliess , det kan være insulinfølsomheten din.

Dvs kostholdsjustering, ikke kcal men type kan bedre det.

 

Men du burde uansett ta blodprøve, og evt utelukke andre grunner.

Insulinfølsomheten min? Evt. hva er det jeg gjør feil med kostholdet da?

 

Blir nok legetur uansett da, sånn at jeg som du sier kan utelukke osv. Jeg har hatt for lite jern tidligere, så det kan jo f. eks være det.

Lenke til kommentar

Helkroppsprogram med en lineær progresjon har god effekt på nybegynnere, jeg ville ha utnyttet dette og iallefall fullført ryp nå.

Deretter vil du for eks kjøre 5x5 1-2 år i strekk og da har det lite forseg å gå tilbake til helkroppsprogram så nyt det mens du kan.

 

For å få full utbytte av 5x5/styrke eller volum så må du kunne teknikk, regner med du kan da du har kjørt det.

Du burde løfte 60kg i markløft så du kan bruke de største skivene samt ha grunnstyrken inne.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte RYP Grunnprogram om og om igjen fra 75 til 95kg , eneste du gjør er å øke RM-tallet for hver runde.

Kjenn i uke 6, er noen øvelser lett? Hvis ja så legg på 4kg neste runde.

Tung? Legg på 2kg.

Klarte ikke fullføre, kutt 2 kg eller behold tallet.

 

 

Kosten bestemmer mer en programmet, går du ikke opp i vekt så spiser du forlite.

Husk at du trener på samme måte om du vil opp eller ned i vekt, det er kun kcal som bestemmer om du får resultater eller ikke så lenge du holder deg til programmet.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte RYP Grunnprogram om og om igjen fra 75 til 95kg , eneste du gjør er å øke RM-tallet for hver runde.

Kjenn i uke 6, er noen øvelser lett? Hvis ja så legg på 4kg neste runde.

Tung? Legg på 2kg.

Klarte ikke fullføre, kutt 2 kg eller behold tallet.

 

 

Kosten bestemmer mer en programmet, går du ikke opp i vekt så spiser du forlite.

Husk at du trener på samme måte om du vil opp eller ned i vekt, det er kun kcal som bestemmer om du får resultater eller ikke så lenge du holder deg til programmet.

 

Takk for hjelpa. Tar med meg dette videre :thumbup:

Lenke til kommentar
Insulinfølsomheten min? Evt. hva er det jeg gjør feil med kostholdet da?[/Quote]

Du gjør ikke noe feil, men noen blir slapp av å innta karbohydrater mens andre får masse energi.

Er du slapp pga dem, så kan det jo være lurt å tenke på det når du velger råvarer.

 

Insulinfølsomheten er et mål på hvor effektivt man lagrer næring etter et måltid.

Selektiv lav insulinfølsomhet i fettcellene + høy i musklene = optimal næringspartisjonering

Det oppnås via omega3 fettsyrer og trening / sånn som du gjør nå med andre ord.

 

Det her er egentlig retningslinjer for kcal-underskudd.

 

Høy insulinfølsomhet:

-Mer trykk i musklene, stabil energi

-Fungerer dårlig mentalt og fysisk på lavkarbdiett

= Høyere karbohydratinntak

 

Lav insulinfølsomhet

-Store svingninger i energinivå etter karbmåltid

-Fungerer utmerket på lavkarbdiett

= Kun karb etter trening

 

 

Sovner man etter middag? = Lav insulinfølsomhet.

Da kan man for eks kutte i karben og erstatte det med protein/fett.

Da jeg hadde det kuttet jeg 90% av risen, la på mer kylling og la på 10 ganger mer grønnsaker.

Samme kcal, mer mat, ble mettere og ble ikke så trøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...