Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg makser 75 i knebøy :ermm:

 

Kan hende det har noe å gjøre at jeg trente utelukkende overkropp, og mesteparten bryst i løpet av treningsperioder for to, tre år siden. Er relativt sterk i overkroppen til sammenligning med den motsatte delen. Det er vel mange andre 14 - 15 åringer som går i den samme fellen. Trener nesten bare benk og biceps øvelser og ikke lår og legger. Får en fin "supermann" kropp dvs stor overkropp med tannpirker ben.

Kjenner en 15 åring som trener med over 80 i benken, men han trener nesten utelukkende benk. Ingen ben øvelser, og heller ikke mange ryggøvelser.

Lenke til kommentar

Her er det motsatt, ganske bra beintrening som alpinist og fotballspiller. Nå er det vanskelig å prate om maksing og slikt da jeg er relativt ny med denne øvelsen (knebøy), men prøver å gjøre den riktig. Altså vekt på hælen, og jeg vil minst ned til 90 grader. Her tok jeg 10RM på 70 kg første gang jeg prøvde. Mens med bicepscurl døde jeg allerede på 8 kg. Med kameratene mine var det helt motsatt.

Lenke til kommentar

Jeg har en ganske stor overkropp, men ikke de aller største bena. Kjenner endel som mener at bentrenning er unødvendig om man jogger. Har en kompis som ikke trener ben, men jogger en time i uka i stedet for.

 

I knebøy så går jeg godt under 90 grader, jeg føler at jeg nærmest toucher bakken med baken :p

Lenke til kommentar

Her er det motsatt, ganske bra beintrening som alpinist og fotballspiller. Nå er det vanskelig å prate om maksing og slikt da jeg er relativt ny med denne øvelsen (knebøy), men prøver å gjøre den riktig. Altså vekt på hælen, og jeg vil minst ned til 90 grader. Her tok jeg 10RM på 70 kg første gang jeg prøvde. Mens med bicepscurl døde jeg allerede på 8 kg. Med kameratene mine var det helt motsatt.

 

Hvis du er alpinist vil det gjøre positivt utslag på bentreningen (og omvendt). En treningskompis av meg som står på ski halve året trener på lik vekt som meg i knebøy, til tross for at jeg er 20kg tyngre en ham :p

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å øke i knebøy. Jeg øker i alt bortsett fra den øvelsen. Har vel økt med 2.5 til 5 kilo siden september, noe jeg ikke ser på som en veldig ekstrem økning. Jeg føler at teknikken sitter godt inne, så det kan ikke være det. Til sammenligning har jeg økt 15 kilo i benkpress.

Lenke til kommentar

Takk for svar WHalder og War. Skal prøve på det.

 

Vart ikkje store styrketreninga i dag dessverre, sit-ups (som eg skal byte ut med crunches og planke/sideplanke) og armhevingar gjennom 4 sett.

 

Har forresten ein øving til eg har brukt på mage: Sit på rumpa/halebeinet og balanserer, foldar deretter armane og tek i bakken frå side til side, gjerne med ei vekt. Nokon tankar om den?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å øke i knebøy. Jeg øker i alt bortsett fra den øvelsen. Har vel økt med 2.5 til 5 kilo siden september, noe jeg ikke ser på som en veldig ekstrem økning. Jeg føler at teknikken sitter godt inne, så det kan ikke være det. Til sammenligning har jeg økt 15 kilo i benkpress.

For dårlig støtte/kjernemuskulatur, kanskje?

Lenke til kommentar

Hva med å halvere vekten, satse på rett teknikk, føttene 30grader utover, se ned 2 meter fram, bøy ned til under 90 grader og løft opp med korsryggen på en måte.

Lat som at vekten er nederst på ryggen.

Film deg selv fra siden og legg ut et sted eller send den til noen så kan du sikkert få gode tips som gjør at du kan øke igjen.

Er du høy så er kanskje ikke knebøy øvelsen for deg, heller frontbøy.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har rett teknikk. Når jeg har tung vekt føler jeg at jeg tipper litt frem og løfter feil, derfor liker jeg ikke å løfte på 5 RM. Jeg er 1.80, så jeg er ikke særlig høy. Må vel prøve å terpe teknikk, men jeg mener at jeg har ganske god teknikk fra før. Kommer under 90 grader, det går hvertfall greit. Noen andre øvelser som eventuelt kan erstate knebøy?

Lenke til kommentar

Kanskje er frontbøy tingen for meg da (evt beinpress?). Føler at når jeg kommer ned til 90-graderen, så får ryggen en ugunstig knekk helt nederst når jeg tar knebøy (vanskelig å holde ryggen stram og stabil nederst).

 

Er frontbøy tyngre enn knebøy generelt sett?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

prøvde frontbøy første gongen onsdag. Var dog til boks, så går ikkje så djupt, men eg meiner det er like tungt om ikkje tyngre sidan ein skal ha ei markant stopp (som om ein set seg ned). Nøytralt grep er ikkje godt for håndledda mine kjenner eg, og kryssgrep er vondt på skuldrane, men blir nok vandt med det.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

prøvde frontbøy første gongen onsdag. Var dog til boks, så går ikkje så djupt, men eg meiner det er like tungt om ikkje tyngre sidan ein skal ha ei markant stopp (som om ein set seg ned). Nøytralt grep er ikkje godt for håndledda mine kjenner eg, og kryssgrep er vondt på skuldrane, men blir nok vandt med det.

Dei fleste vil oppleve frontbøy som tyngre, spesielt dersom dei ikkje har prøvd før, personleg tar eg like mykje vekt i begge.

Nøytralt grep skal vere like tungt/vondt på skuldrene som kryssa grep, det er veldig viktig for utførelsen at stanga kviler på skuldrene, personleg held eg stanga med berre 3 fingrar for å redusere belastninga på håndledda.

Den største ulempen med kryssa grep er at stanga ikkje ligg like stabilt og det er vanskelegare å kaste ned vekta om det blir for tungt. Greit med frontbøy at ein ikkje er avhengig av nokon til å sikre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...