Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar War, skal sjå om eg får laga meg eit langsiktig program, eller iallfall eit godt vekesprogram med deloading etter 4-5 veker. MyRevolution var ei veldig god side.

 

Litt usikker på nokre ord og uttrykk kjenner eg: Baseløft kontra isolasjonsøvingar? Myo-reps kontra RPE?

Lenke til kommentar

Baseløft er store øvelser som trener flere muskler samtidig, slik som markløft, knebøy osv. Isolasjonsøvelser ligger i navnet, øvelser på en muskelgruppe, slik som bicepscurl.

 

Myo-reps er for viderekomne og ikke så viktig i starten. Det er bare en annen måte å trene på. Vanligvis tar man foreksempel 3 sett med 15 repetisjoner, mens med myo tar man mange små sett omtrent uten pause.

Lenke til kommentar

Du fikk bra svar av Matsemann over her, men greit å få med at baseløft også trener de største muskelgruppene, i tillegg til at de bruker flere muskler :dremel:

 

Isolasjonsøvelser trener ofte bare de små muskelgruppene, og gjerne én muskel av gangen. F.eks. biceps.

 

Eks: Nedtrekk/chins vil trene både rygg og biceps i en øvelse, mens bicepscurl bare trener biceps i en øvelse og så bruker du en annen øvelse for å trene en annen muskel.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Tenkte litt på det tidligare oppsatte treningsprogrammet mitt. Har aldri tatt øvelsane benkpress, benkroing, skulderpress, chins, rack-chins eller decline benkpress (nesten heile myodelen av programmet) unntatt enn no i deloadingveka. Har uansett lyst å prøve myoreps no, og det kan vel berre føre til betre teknikk? Dei nevnte øvelsane er ikkje så vanskelig å utføre teknisk, men eg burde kanskje uansett øvd inn teknikk ein periode på 4-6 veker (uten myoreps)?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg ramse opp de aller vanligste og beste baseøvelsene? Knebøy, mark, benkpress (+ alle variasjonene av disse) er vel topp 3. Men det er vel endel andre som også funker bra, hvilke? Stående roing og millitærpress er ganske opplagte.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg ramse opp de aller vanligste og beste baseøvelsene? Knebøy, mark, benkpress (+ alle variasjonene av disse) er vel topp 3. Men det er vel endel andre som også funker bra, hvilke? Stående roing og millitærpress er ganske opplagte.

 

Kan sitere frå eit anna forum

 

SOm en hvoedregel ville jeg hatt med maks:

En vertikal pressøvelse og trekkøvelse, eks skulderpress og chins

En horisontal pressøvelse og trekkøvelse, eks benkpress og roing

En øvelse for fremside lår, eks knebøy og en for bakside, eks strakmark

+ kjerneøvelsar

Lenke til kommentar

Nybegynnerprogrammet til MyR om man er ny i gamet eller ikke har alle baseteknikkene inne for å så gå over til 5x5 med pyramide er en god start.

 

Med 5x5 kan man kjøre pyramideprogrammet 5 ganger for å så kanskje droppe pyramiden og kjøre 5x5 standard lenge.

Avbrekk vil være spesialisering på en muskelgruppe som ikke henger med eller hindrer fremgang i en baseøvelse, men spesialisering kjører man bare peiodevis /6 uker /ett program.

(øvelser for optimalisering er for eks de som er i siggen min)

 

Tabbe nr 1 er å kjøre på med formange øvelser / for avansert

Tabbe nr 2 er å spesialisere/prioritere på en lav kroppsvekt om det ikke er nødvendig for øvrig fremgang.

Det blir som å lage et sandslott så klapper man fint og pynter for å så bygge det dobbelt så stort med en gang.

Tabbe nr 3 er å øke kcal formye så man legger på seg fett for å så bruke lang tid på å deffe.

Da er det lurere å ha et mindre overskudd , man bygger mindre ja men det veier seg opp med at man slipper deff.

Tabbe nr 4 er å ikke bruke er godt program , ikke følge en progresjon eller ha deloading.

Typiske hjemmelagde program /sats-program.

 

RPE /myo-reps

behøver man ikke tenke på i starten, det kommer automatisk etter hvert som man holder på.

Enig med at Myrevolution er en bra side, jeg mener at det er den beste i Norge og siden den ikke henger etter, men heller tvert i mot så klarer man seg med bare den siden.

Dvs man trenger ikke gå til de engelske sidene, alt som skjer med forskningen og erfaringer andre trenere gjør seg kommer like fort til MyR.

En pluss med MyR er at Fagerli tester ut forskningen på seg selv, og hans klienter, evt justerer før han legger det som en artikel, dvs det er hold i produktene og hold i det som står der.

I motsetning til andre sider som reklamerer for det som selger og skriver artikler fra vg-nett ol.

 

Fagerli lager de fleste produktene selv, utenom de som er gode, men dyrere å lage selv.

Det er en pluss i min bok, at han ikke tar inn masse drit pga det selger.

 

Nok reklame for MyR? :yes:

Forstår ikke at moderatorene trur jeg eier MyR og banner meg og min sigg 2x pr mnd.

Lenke til kommentar

Kan du bli min personlege trenar War? :p

 

Nei, mykje lærerikt i denne tråden! Merkar det er mykje eg ikkje kan innanfor styrketrening, og mykje som kan gjerast feil. Skal få lagt ein skikkeleg plan framover med god hjelp frå MyR (og sjølvsagt her på diskusjon).

 

Fann også denne sida for instruksjonar om øvingar: http://www.iform.no/pub/art.php?id=358

Virka som den gav gode forklaringar.

 

Forresten, kva er beste øving for å trene mage? Har drive mykje med sit ups med beina heva i kross, men likar igrunn ikkje så godt denne. Må ta for mange reps etterkvart for å bli skikkeleg sliten.

Lenke til kommentar

Zapticon: Sit-ups gir dårleg treningsutbytte og har stort skadepotensial for ryggen spesielt slik du utførar dei. Bruk heller crunches/inverted crunches og planke/sideplanke.

Sida du fann forklarar ein drøss med øvelsar du ikkje treng, øvelsar som kan vere skadelege og videoane viser ikkje optimal teknikk.

 

 

jj_89: ca. 75% av 5 eller 10 RM (avhengig av opplegg, personleg preferanse osv.) til failure.

Lenke til kommentar

jj_89: ca. 75% av 5 eller 10 RM (avhengig av opplegg, personleg preferanse osv.) til failure.

 

Kjører Ryp. Så 75% av det jeg kjører den dagen, så mange ganger jeg klarer? Skal detee kjøres rett etter siste sett, eller et vanlig opphold som mellom settene?

Lenke til kommentar

Droppsett er det mange av.

Ett eksempel er å halvere vekten uten lenger pause en det tar å redusere vektene og ta så mange rep som du klarer.

 

Metode nr 2 er å redusere 10%, ta så mange rep du klarer, så redusere 10% til og ta så mange rep du klarer igjen.

 

Eller som over, redusere til 75% og ta så mange rep du kan en gang.

Poenget er å få høyreptrening med de egenskapene det gir.

 

Forresten, kva er beste øving for å trene mage?

Begynn med planken og sideplanken i 30 sek på hver øvelse 2-3 ganger.

Kommet så langt så kan du legge til flere.

Øvelsen finner du her

Lenke til kommentar

jj_89: ca. 75% av 5 eller 10 RM (avhengig av opplegg, personleg preferanse osv.) til failure.

 

Kjører Ryp. Så 75% av det jeg kjører den dagen, så mange ganger jeg klarer? Skal detee kjøres rett etter siste sett, eller et vanlig opphold som mellom settene?

Det står også forklart i RYP hva og hvordan dropsett er/utføres. :)

Lenke til kommentar

Også det det står i 2.1 ihvertfall.

I denne fasen innfører vi droppsett. Droppsettet skal utføres

etter det siste settet for hver muskelgruppe. I tabellen under

ser du hvor droppsettene skal utføres.

Droppsett utføres på følgende måte: Utfør først hovedsettet,

reduser deretter vekten til den vekten du vanligvis kan løfte

15 reps med - og gjør så mange reps du klarer. Hvilepausen

bør ikke være lengre enn den tiden det tar å skifte

vekter. Totalt bør du prøve å klare mellom 15-20 reps, for

eksempel 5 reps + 12 reps. Det er ikke nødvendig å bruke

nøyaktige vekter eller å trene til utmattelse på droppsettet.

Fokus er på å få den “brennende” følelsen du hadde

i musklene i begynnelsen av programmet. Stopp settet når

utførelsen går merkbart langsommere.

Hentet fra RYP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...