Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Angående denne protein-diskusjonen, så ville jeg gjort litt research på forumet her om hva som blir sagt om 90+

Jeg har kjøpt en 90+ før, men kjøper ikke flere av de. Og jeg synes det også smaker høgg. Alle andre protein jeg har smakt etter det er bedre!

Da har du neppe smakt erteprotein.

Dessuten så er en blanding av myse/kasein mye bedre enn 100 % myse(whey). Det optimale her er en 50:50 blanding. Dette har noe med hvordan de utfyller hverandre og blir komplett med tanke på aminosyrer osv (søk litt rundt for mer utfyllende info her).

Da regner jeg med du kan finne dokumentasjon på dette. Det er gjort mye forskning på området, og det varierer frem og tilbake. Faktum er at myse har en utrolig høy biologisk verdi, og fungerer helt topp. Ja, det blir tatt raskere opp, men de fleste har en såpass god måltidsfrekvens i det daglige at dette ikke er noe viktig. Dessuten spiser man det normalt i lag med andre matvarer som senker opptakstiden. Til kvelds kan man for eksempel kombinere myse med fett, noe som vil senke hastigheten på opptaket.

Erteproteinet ligger mellom myse og kasein, som en slags mellomting. Dette er altså et bra og rimelig alternativ. Det eneste minuset er at det kan smake litt dårligere enn noen andre typer. Noen liker det, andre ikke. Men erteprotein er nok uansett bedre enn 90+ og andre whey-protein.

Hva du mener med bedre? Aminosyreprofilen? Det blir en tullete konklusjon. Du har INGEN grunnlag til å kunne si dette. Aminosyreprofilene varierer, myse har mer av noe, erter har mindre av noe, vice versa. Forskjellene er uansett så utrolig marginale at jeg er sikker på at du neppe vil merke noen forskjell på treningen din.

 

Ang 90+ er det både renere, og er 35/65 mix av kasein/myse.

 

Folk fokuserer alt for mye på hvilken proteinpulver man skal spise. Om det er "kvalitet" o.s.v. Det er totalt irrelevant i 90% av tilfellene. Problemet til de fleste er at de enten

A) Spiser for lite totalt

B) Trener for dårlig/lite kontinuerlig

 

Når vi da ser at majoriteten gjerne heller burde spist en pakke havregryn om dagen enn proteinpulver til 300kr/kg skjønner man gjerne også at å fokusere på slike marginale forskjeller er totalt bortkastet. Spis nok protein, få i deg nok kalorier totalt, spis variert og tren kontinuerlig.

Og BTW: Myrevolution sine produkter er dyre fordi dem velger råvarer av kun den beste kvaliteten, og setter kvalitet over pris. Råvarer med god kvalitet = dyrt. Derfor: Proteinpulver av god kvalitet = dyrt.

..og her kommer vi det som endelig illustrerer hele poenget. Hvor dyktige denne bransjen er til å markedsføre seg selv. :) Vel, da må du gjerne fortelle meg hva du mener med denne kvaliteten? Mysen som den ene produsenten kjøper ifra tine, er den noe annerledes enn mysen kjøpt av den andre produsenten?

 

Den reèlle forskjellen ligger i:

A) Type protein og kombinasjon. Myse, Kasein, Egg, Soya, Erter

B) Hvordan proteiner er fremstilt. Konsentrat eller Isolat.

 

Den eneste innvirkning myrevolution, proteinfabrikken og alle andre sluttprodusenter har er hvordan de klarer å lage en god smakstilsetning, og hvilken søtningsmidler de velger å bruke.

 

Jeg har ikke noe dokumentasjon å henvise til her og nå, men det går sikkert an å finne.

 

Men jeg skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på det du mener også!

 

Når det gjelder der med myse:kasein, så mente jeg det War prøvde å forklare deg med egenskapene. Dette er forholdet er det vi finner i morsmelk, og studier indikerer at nettopp dette er den optimale kombinasjonen for proteintilskudd, spesielt i forbindelse med trening. Så du kan sikkert spa opp disse studiene hvis du ønsker dokumentasjonen i hånda.

 

Angående det med Erteprotein, så har jeg ikke smakt det nei. Men 90+ smaker ikke godt det heller! Men som jeg sa: Noen liker det, noen ikke.

 

Og hva mener du med at 90+ er renere? Tenker du proteininnhold i % eller hvor mye annet drit (karbohydrater+fett) som følger med i tillegg? M-Factor inneholder mindre karbs og fett sist jeg sjekka.

 

Og hva gjør at 90+ koster så mye mindre enn de fleste andre typer, men samtidig er så "bra" eller bedre?

 

Men for all del, jeg skal ikke nekte noen i å drikke 90+ Jeg bare stiller meg litt kritisk. Jeg har selv kjøpt 5 kg av det. Det skal sies at jeg bare spiste 4 av kiloene, siden jeg ikke klarte å få i meg mere av det, pga smak, og jeg fikk en ekkel følelse i kroppen etter jeg hadde drukket det.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Trur eg slår til på prozyme-tilbodet idag, men skal ha gainer og. Mutant Mass vs Big Mass? Er fornøgd med Mutant Mass, men det er tilbod på Big Mass no på PF. Ein kompis av meg brukte Big Mass, men han fekk kviser av det (trulig derfor). Er det eit felles "problem" for Big Mass?

 

Edit: Nokon som har smakt Big Mass? Er fornøgd med smaken på Mutant Mass (sjokolade), men vil ikkje ha noko som er verre.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Nei, ikkje nødvendigvis vanskelig for å gå opp i vekt, nei. Det er ein god måltidserstattar om du har dårlig tid + eit svært billig alternativ, og mtp. næringsinnholdet i Mutant Mass, så blir det til at eg kjøper ein pose til tenker eg.

 

Btw, slo nettopp til på tilbokdet på Prozyme

Lenke til kommentar

Siste dag på Prozyme-tilbudet i dag, lurer på om jeg skal kjøpe to bøtter istedenfor én.. Har allerede ca. 2kg pro-90 kaseinpulver samt ca. 200g myoprotein og 700g erteprotein, så føler det blir sykt overkill, samtidig kan det jo vare litt lenger... Men det selges vel pga datoen, og da blir det jo feil igjen.

Lenke til kommentar

jeg gunna på med 2 bøtter Prozyme, selv om jeg fortsatt har igjen et par kilo fra OneProtein og et Whey-pulver. Er ikke værre enn å putte det vekk et sted. Satt dem i kjellern, så kan jeg ta dem frem når jeg blir tom for de andre bøttene. Sparte tross alt 800 kr tilsammen :)

 

Edit: Har ikke sjekka datoen da. Tenkte ikke over det! :wow: Men det er vel bare "best før"-merking? Tviler på at det blir mugg i proteinpulveret :!: Går nok fint an å drikkes en god stund etter datomerkinga. Er sikkert bare smaken som blir litt svakere osv.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Begge svar er rett, er kosten god trenger man ingenting.

Er kosten mangelfull kan du bruke for eks karb/proteinpulver til å spe på med for å gjøre det enkelt og billig.

 

Kreatin og zma osv er ikke noe must, det er for å presse ut de siste prosentene etter at kostholdet er perfekt.

Fettsyrer burde du skaffe uansett, hele livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...