Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A) 10 kr kiloen, og da må du i tillegg kjøpe 12 kg. Tenk litt. Er ikke alle som kjøper 12kg i slengen.

B) Hakket bedre? Ja for det lille hakket har jo så mye å si.

C) Hva vet du om smaken? Du har jo aldri prøvd det? Smaker veldig godt med melk, smakt det selv. Helt OK i vann.

Lenke til kommentar
A) 10 kr kiloen, og da må du i tillegg kjøpe 12 kg. Tenk litt. Er ikke alle som kjøper 12kg i slengen.

B) Hakket bedre? Ja for det lille hakket har jo så mye å si.

C) Hva vet du om smaken? Du har jo aldri prøvd det? Smaker veldig godt med melk, smakt det selv. Helt OK i vann.

 

Om du virkelig gidder å betale MER for et pulver som er dårligere og har grusom smak. Så be my guest. Har smakt erteprotein selv, og det smaker høgg. Drukket ~12kg av erteprotein selv, så vet hva det går i.

 

Erteprotein ble lansert på markedet når råvareprisen på myse gikk i taket, for så å forsvinne ifra de fleste leverandører kort tid etterpå. Enkelt og greit fordi det smakte for ille. Råvaren har for kraftig smak/ettersmak som gjør det lite egnet til å skulle drikkes. Da er det mye bedre å velge et pulver basert på myse/(kasein).

 

Poenget er: pulveret er ikke bedre på _NOEN_ punkter, så hvorfor i all verden skulle man kjøpe det da?

Endret av handbook
Lenke til kommentar

Hvis man liker smaken (les: mørk sjokolade) samt ikke er ute etter å kjøpe 12 kg proteinpulver? Er ikke obligatorisk å være trangsynt på dette forumet altså.

 

Dessuten inneholder de fleste (alle??) billige proteinpulver lite kasein i forhold til myse. Da kan erteprotein være løsningen for noen. Erteprotein har et senere opptak enn myse, samt raskere enn kasein. Med andre ord kan det fungere som en grei allrounder.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hvis man liker smaken (les: mørk sjokolade) samt ikke er ute etter å kjøpe 12 kg proteinpulver? Er ikke obligatorisk å være trangsynt på dette forumet altså.

Som nevnt, problemet er at smaken er KRAFTIG påvirket av at det er erteprotein. Da har du uansett 90+ tilgjengelig ifra 125-129kr/kg.

 

Myo er vel ikke akkurat kjend for å ha de rimeligste prisene. Erteprotein har tidligere gått for 100kr/kg hos andre leverandører. Å skulle betale 150kr/kg for dette er brutalt overpriset pulver.

Dessuten inneholder de fleste (alle??) billige proteinpulver lite kasein i forhold til myse. Da kan erteprotein være løsningen for noen. Erteprotein har et senere opptak enn myse, samt raskere enn kasein. Med andre ord kan det fungere som en grei allrounder for mange.

90+ inneholder 35% kasein.

Skal man uansett ha sent opptak på kvelden, er det ikke verre enn å kombinere det med litt fett.

Kasein får man dessuten rikelig av gjennom kosten ellers, det er myse som er det viktige fokusområdet for de fleste.

Lenke til kommentar

Det var straks litt bedre. Men smaken er ikke et godt argument spør du meg, men jeg er kanskje under gjennomsnittet kresen når det kommer til proteinpulver.

 

Og hva angår 90+ er dette diskutert noen sider tilbake. Har selv brukt det uten problemer, men det innholdet som står på pakken er fra råvarene visstnok, og ikke ferdig produkt slik som alle andre "reklamerer" med. I tillegg har noen opplevd mageproblemer med 90+. Som sagt, jeg har personlig ikke opplevd problemer med den, men les noen sider tilbake.

Lenke til kommentar
Det var straks litt bedre. Men smaken er ikke et godt argument spør du meg, men jeg er kanskje under gjennomsnittet kresen når det kommer til proteinpulver.

 

Og hva angår 90+ er dette diskutert noen sider tilbake. Har selv brukt det uten problemer, men det innholdet som står på pakken er fra råvarene visstnok, og ikke ferdig produkt slik som alle andre "reklamerer" med. I tillegg har noen opplevd mageproblemer med 90+. Som sagt, jeg har personlig ikke opplevd problemer med den, men les noen sider tilbake.

 

Om smaken ikke er et argument, hvorfor velger du da et pulver til 149kr/kg? Jeg er fint lite kresen. Har drukket alt ifra 20kg sekk med nøytralt protein til 12kg erteprotein o.s.v. Men når man får protein av samme kvalitet til lavere pris med betydelig bedre smak er det ikke tvil om hva jeg velger.

 

Mageproblemene ifra 90+ kan simpelten komme ifra kaseinet eller laktose. Er man intolerant for noe av dette stiller spørsmålet seg annerledes.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte erteproteinet, kjøpte jeg fordi at:

#1 Ville ikke kjøpe 12kg

#2 Ville ha et senere opptakelig protein, da jeg får i meg rikelig med myse, og heller for lite kasein

#3 Kjøpte alle andre produkt fra x-life. Fikk i tillegg gratis frakt da totalsummen var på over 2500 kr

 

Så hvilket pulver man til slutt kjøper, avhenger av mange faktorer. For meg ville det blitt mye dyrere å kjøpe samtlige pulver du har foreslått til nå, da jeg måtte betalt dobbel frakt (250 kr) i stedet for ingen frakt som jeg betalte.

 

Derfor postet jeg erteproteinet som et fullgodt alternativ.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja prozyme er veldig bra protein, og smaker også veldig bra. Husker det kostet over 1000-lappen før for 3kg, så er jo helt OK pris nå. Men fortsatt litt dyrt. Du får vel å merke med en Buchsteiner-shaker da. Veldig god kvalitet, har en selv.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Blir det for mykje pulver i dette kostholdet?

 

08.00: glutenfri havregryn med banan + ein neve peanøtter

11.30: 3-4 skiver med skinke og 2 lag med ost + peanøtter

14.30/15.00: Måltidserstattar/gainer

17.00/18.00: kjøtt + frukt + peanøtter (varierar her jo her, men går utifrå H&F concept, så det blir karbs+protein+feitt utifrå kva som er lista i H&F concept)

kvelds ein/to gonger for kvelden: Frukt + proteinpulver + peanøtter

 

Ellers drikk eg ein del vatn, og melk til dei fleste måltida.

 

Visst det eg har lista opp no ser bra ut, så bestiller eg gainer+proteinpulver. Har hatt Mutant Mass ei stund no. Huskar ikkje kor eg kjøpte det, men var på tilbod for mange månadar sidan (trur eg). Betalte 699 for 6,8kg. Forslag til proteinpulver? Er det eit betre alternativ enn Mutant Mass til gainer?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Angående denne protein-diskusjonen, så ville jeg gjort litt research på forumet her om hva som blir sagt om 90+

Jeg har kjøpt en 90+ før, men kjøper ikke flere av de. Og jeg synes det også smaker høgg. Alle andre protein jeg har smakt etter det er bedre!

 

Dessuten så er en blanding av myse/kasein mye bedre enn 100 % myse(whey). Det optimale her er en 50:50 blanding. Dette har noe med hvordan de utfyller hverandre og blir komplett med tanke på aminosyrer osv (søk litt rundt for mer utfyllende info her).

 

Erteproteinet ligger mellom myse og kasein, som en slags mellomting. Dette er altså et bra og rimelig alternativ. Det eneste minuset er at det kan smake litt dårligere enn noen andre typer. Noen liker det, andre ikke. Men erteprotein er nok uansett bedre enn 90+ og andre whey-protein.

 

Og BTW: Myrevolution sine produkter er dyre fordi dem velger råvarer av kun den beste kvaliteten, og setter kvalitet over pris. Råvarer med god kvalitet = dyrt. Derfor: Proteinpulver av god kvalitet = dyrt.

Lenke til kommentar
Blir det for mykje pulver i dette kostholdet?

 

08.00: glutenfri havregryn med banan + ein neve peanøtter

11.30: 3-4 skiver med skinke og 2 lag med ost + peanøtter

14.30/15.00: Måltidserstattar/gainer

17.00/18.00: kjøtt + frukt + peanøtter (varierar her jo her, men går utifrå H&F concept, så det blir karbs+protein+feitt utifrå kva som er lista i H&F concept)

kvelds ein/to gonger for kvelden: Frukt + proteinpulver + peanøtter

 

Ellers drikk eg ein del vatn, og melk til dei fleste måltida.

 

Visst det eg har lista opp no ser bra ut, så bestiller eg gainer+proteinpulver. Har hatt Mutant Mass ei stund no. Huskar ikkje kor eg kjøpte det, men var på tilbod for mange månadar sidan (trur eg). Betalte 699 for 6,8kg. Forslag til proteinpulver? Er det eit betre alternativ enn Mutant Mass til gainer?

 

Pulver er helt ufarlig, og det er bare å kjøre på. Drikker betydelige mengder med proteinpulver og havregryn daglig selv, og har gjort det i flere år. Dette er jeg heller ikke alene om :) Ville fått i meg litt protein til frukost også.

 

Om du skal ha billig og sunn måltidserstatter, så tar du 2-3dl havregryn og 1 scoop proteinpulver i en shake. Det kan være ett smart måltid 14.30/15.00.

 

Skal du ha billig gainer, altså, da tenker jeg til å drikke etter trening, så kjøper du ei bøtte maltodextrin og blander det i pulveret selv.

Lenke til kommentar
Angående denne protein-diskusjonen, så ville jeg gjort litt research på forumet her om hva som blir sagt om 90+

Jeg har kjøpt en 90+ før, men kjøper ikke flere av de. Og jeg synes det også smaker høgg. Alle andre protein jeg har smakt etter det er bedre!

Da har du neppe smakt erteprotein.

Dessuten så er en blanding av myse/kasein mye bedre enn 100 % myse(whey). Det optimale her er en 50:50 blanding. Dette har noe med hvordan de utfyller hverandre og blir komplett med tanke på aminosyrer osv (søk litt rundt for mer utfyllende info her).

Da regner jeg med du kan finne dokumentasjon på dette. Det er gjort mye forskning på området, og det varierer frem og tilbake. Faktum er at myse har en utrolig høy biologisk verdi, og fungerer helt topp. Ja, det blir tatt raskere opp, men de fleste har en såpass god måltidsfrekvens i det daglige at dette ikke er noe viktig. Dessuten spiser man det normalt i lag med andre matvarer som senker opptakstiden. Til kvelds kan man for eksempel kombinere myse med fett, noe som vil senke hastigheten på opptaket.

Erteproteinet ligger mellom myse og kasein, som en slags mellomting. Dette er altså et bra og rimelig alternativ. Det eneste minuset er at det kan smake litt dårligere enn noen andre typer. Noen liker det, andre ikke. Men erteprotein er nok uansett bedre enn 90+ og andre whey-protein.

Hva du mener med bedre? Aminosyreprofilen? Det blir en tullete konklusjon. Du har INGEN grunnlag til å kunne si dette. Aminosyreprofilene varierer, myse har mer av noe, erter har mindre av noe, vice versa. Forskjellene er uansett så utrolig marginale at jeg er sikker på at du neppe vil merke noen forskjell på treningen din.

 

Ang 90+ er det både renere, og er 35/65 mix av kasein/myse.

 

Folk fokuserer alt for mye på hvilken proteinpulver man skal spise. Om det er "kvalitet" o.s.v. Det er totalt irrelevant i 90% av tilfellene. Problemet til de fleste er at de enten

A) Spiser for lite totalt

B) Trener for dårlig/lite kontinuerlig

 

Når vi da ser at majoriteten gjerne heller burde spist en pakke havregryn om dagen enn proteinpulver til 300kr/kg skjønner man gjerne også at å fokusere på slike marginale forskjeller er totalt bortkastet. Spis nok protein, få i deg nok kalorier totalt, spis variert og tren kontinuerlig.

Og BTW: Myrevolution sine produkter er dyre fordi dem velger råvarer av kun den beste kvaliteten, og setter kvalitet over pris. Råvarer med god kvalitet = dyrt. Derfor: Proteinpulver av god kvalitet = dyrt.

..og her kommer vi det som endelig illustrerer hele poenget. Hvor dyktige denne bransjen er til å markedsføre seg selv. :) Vel, da må du gjerne fortelle meg hva du mener med denne kvaliteten? Mysen som den ene produsenten kjøper ifra tine, er den noe annerledes enn mysen kjøpt av den andre produsenten?

 

Den reèlle forskjellen ligger i:

A) Type protein og kombinasjon. Myse, Kasein, Egg, Soya, Erter

B) Hvordan proteiner er fremstilt. Konsentrat eller Isolat.

 

Den eneste innvirkning myrevolution, proteinfabrikken og alle andre sluttprodusenter har er hvordan de klarer å lage en god smakstilsetning, og hvilken søtningsmidler de velger å bruke.

Lenke til kommentar
Tok av med diskusjon om proteinpulver da :p

 

Jeg vil bare ha noe som gir effekt, ikke smaker dynge, kan kjøpes en og en pakke, og koster godt under 1000 spenn.

 

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=702 Dette da et bra alternativ? Fins det butikker osv man kan kjøpe i så man slipper å kjøpe på nett? I Trondheim f. eks.?

 

Kaliber har butikk i sentrum som selger. Mener de har både diverse ifra proteinfabrikken og nutrisport 90+. Dessuten er det vel et treningsstudio som er åpnet på bakklandet nylig som jeg forstod skulle ha rimelige priser. Men det er jo mye dyrere å handle i butikk enn på nett.

Lenke til kommentar
Da regner jeg med du kan finne dokumentasjon på dette. Det er gjort mye forskning på området, og det varierer frem og tilbake. Faktum er at myse har en utrolig høy biologisk verdi, og fungerer helt topp. Ja, det blir tatt raskere opp, men de fleste har en såpass god måltidsfrekvens i det daglige at dette ikke er noe viktig. Dessuten spiser man det normalt i lag med andre matvarer som senker opptakstiden. Til kvelds kan man for eksempel kombinere myse med fett, noe som vil senke hastigheten på opptaket.

 

Så glemmer du å ta med de unike egenskapene til k-protein,

Den dokumentasjonen du leter etter finnes, i The Protein Book fra Lyle McDonald tar for seg 500 studiereferanser og konklusjonen er 50/50 er best.

Det samme konkluderer det meste jeg har sett med.

Det er en grunn til at det finnes 50/50 og at de som vet hva de gjør bruker dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...