Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Kanskje du retter ut formye?

Ikke noe problem i teorien da du ikke skal rette helt ut, men holde spennet på musklen.

 

Hvorfor deloader man egentlig? Jeg vet det gir bedre fremgang, men idag skal jeg deloade og det føles som det blir flere uker uten trening når det er så lett. Kan noen forklare hva som gjør det mer effektivt å trappe ned vektene når man når stagneringa.

 

Den korte versjonen er at det danner seg et bindevev som er like sterkt som den vekten du trener med.

Etter en deloading er dette bindevevet brutt ned og løfter du -25% vekter vil du oppnå full aktivering av fibre og få en fullgod treningsøkt.

Da danner det seg et bindevev og neste trening /min en gang i uka må man øke vektene igjen for at ikke bindevevet skal komme i vegen.

Etter å ha holdt på sånn i 6-7-8 uker er vektene så tunge at man ikke kan øke mer, da deloader man / bryter ned bindevevet så man kan starte på lettere vekter igjen og følge progresjonen på nytt.

For hver runde øker man vektene litt , for eks 2 kg.

Uke en da med 25% mindre vekt vil være en like god trening som uke 3 med 10RM /5RM-vektene.

Er det ikke bare bra at man kan bygge seg stor på lette vekter også?

 

Det er mye du kan gjøre for å redusere "lettheten" , er det er prog for masse så klem hardt i stanga, løft eksplosivt opp til 95%, ikke strkk helt ut, men hold spennet mens du senker i 3-4 sek, og gjennta.

Da oppnår du full aktivering fortere, får mer ut av treningen og de lette vektene ble ikke så lette lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen hjelpe meg med valg av kostilskudd, fordi sånn jeg forstår det har jeg vanskelig for å få i meg den maten jeg egentlig skal ha i løpet av en dag. Så da forestiller jeg meg at trenger noe kostilskudd. Er en gutt på 15 år, har trent slapt/dårlig i ca en måned, er 166 cm høy også veier jeg 58 kg. Jeg vet egentlig ikke om dette har noe å si, men skrev det opp i tilfelle.

Lenke til kommentar
Kanskje du retter ut formye?

Ikke noe problem i teorien da du ikke skal rette helt ut, men holde spennet på musklen.

 

 

Er vell kanskje der feilen ligger da ettersom jeg lærte at man burde strekke armene helt ut. Sikkert litt vansklig for deg å svar på men tror du det er dumt hvis jeg fortsetter å trene da før jeg ikke kjenner noe? Eller bør jeg vente litt?

Endret av MooseOnTheRun
Lenke til kommentar

joda, men synes de kunne skrivd litt mere om øvelseutvalg, for viss man er nybegynner så veit de ferreste åssen muskler de trener i forskjellige øvelser. Også etter min mening så burde man starte rett på frivekter, heller ha flere reps med fokus på teknikk. For knebøy i smith machine kan ikke måle seg med vanlig knebøy ...

Endret av Sno
Lenke til kommentar

haha, sant nok!

 

Har en gamling på 60 år rundt på senteret her jeg går som tar 230 kg i knebøy! Er bilde av han i et sånt blad fra senteret og greier.

 

Riktig nok så er det i smithmaskin med en hel gym-matte surra rundt stanga, og han bøyer så vidt beina. Er ikke 1/4 av hvor lang man skal gå ned i knebøy en gang. Latterilig.

 

På tide å legge vekk egoet, og ta seg en tur i knebøyracken, hvor han ville fått seg en på trynet da han ikke hadde klart 100 kg med riktig teknikk en gang.

Lenke til kommentar

Har fått ZMA-en nå, men lurer på når i alle dager jeg skal ta den. Optimalt skal den vel tas på tom mage (slik at kalsium ikke skal kunne ødelegge for zinken), og det står på esken at det anbefales å ta ZMA-en like før leggetid.

 

Problemet mitt er at jeg alltid fyller opp magen med mat rett før jeg legger meg. Dette for å ikke våkne midt på natten av å være skrubbsulten (ja forbrenningen min er nok noe over gjennomsnittet).

 

Så når bør jeg egentlig ta ZMA-en? :hmm:

Lenke til kommentar

Pga kalsium, ver et stort /større problem om man brukte Prozyme eller drikker melk til/med proteinen.

Det er bagatellforskjeller, men det dukket opp da man vet effekten av alle ting men ikke effekten av disse sammen osv.

Da er ikke zink og kalsium så gunstig, samme med andre ting.

Skal man ta en haug av vitaminer,zink,magnesium,kreatin ,ribose,thermosyne osv så ikke hiv i deg alt på en gang. Fordel det mest mulig.

Pga man ikke vet om de påvirker hverandre på en negativ måte.

Lenke til kommentar

Er det uhensiktsmessig mye kalsium i ProZyme? Jeg bruker ikke ZMA selv, men jeg spør siden jeg nettopp fikk 6 kg i posten som jeg bestilte noen timer før julekalenderen gikk ut. Hadde ikke slått til dersom ikke julekalenderen gav meg 660 kr i avslag totalt. Det smaker bra og er isolat så jeg er fornøyd :9

Lenke til kommentar

Er i militæret nå og ikke så altfor mye å finne på etter tjenestetid så har mye tid til trening. Før jul kjørte jeg et eget program med tre baseøvelser (markløft, benkpress og chins) først i hver trening, for så og ta andre mindre øvelser.

Avluttet på markløft 5x5 100kg benk 5x5 80kg og chins 3x8 kroppsvekt.

Trente da 3 ganger i uka, vil jeg få mye bedre femgang med f.eks en tre-split to ganger i uka, altså seks økter?

Forslag til program som kan følges?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...