War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 På slutten av en 5x5 eller lignende kan man utsette 1-2 uker og kjøre 2-3 rep primært for styrke. Vet vet man jo ca hvordan det ligger an. Som påpekt over, sjansen for å skade seg på å ta 1RM er ikke verdt det. Sansynligvis vil det kun gjøre at du får trent mindre totalt sett iløpet av et år. Men du vil ha noe å skrive om. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hvor mange % av 1RM er 5RM sånn ca.? la oss si jeg tar 70kg 1RM i benk, hvor mye vil jeg klare på 5RM da omtrent? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Se nederst her for oppvarming før evt maksløft om man absolutt skal. 1RM utregning Det blir annerledes i de øvelsene man løfter sin egen kropp. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Sir-Andy: 62,5 kg ca skulle vel stemme. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Sir-Andy: 62,5 kg ca skulle vel stemme. Takk! Får begynne på rundt 60 da, og evt legge på litt. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Feil RM gjør ingen ting. Det er anbefalt å legge seg på 6RM osv med vilje for å kunne fullføre hele programmet. Skulle det bli for lett mot slutten så bare forleng programmet med en uke (og progresjonen) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jaja, finner ut av det neste uke når jeg skal sjekke 5RM'en Kanskje jeg skal ta 6RM for sikkerhets skyld. Kanskje bedre det når jeg må øke med 4 kg om gangen. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jepp, stoppe opp på uke 4 er noe dritt, da må du senke vektene x% , da blir 1-2 uker med like vekter. Evt forlenge programmet høres bedre ut. I begynneslen gjør bedre teknikk også at man øker i "styrke" og da kan man le seg ihjel av hvor lett uke 6 er. Da kan man også bare forlenge. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det kommer en knekkelyd i høyre skuldra mi når jeg tar armen opp og ned. Knekket kommer på vei ned. Dette skjer når jeg tar skulderpress, men også når jeg bare gjør det til vanlig. Det gjør ikke vondt eller noe, men det kommer en lyd og jeg kjenner at det "knekker" inni skuldra et sted. Hva kan det være, og er det farlig mtp trening? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Kommer den om du løfter armene rett ut og om du lager en V og løfter? Du kan jo prøve som anbefalt i My-R NyB Ikke senk manualen helt ned, stopp like over låret. Liggende sidehev. Ligg på en skråbenk med skrå på 45-60 grader (høy skråbenk er bedre, eller støtt deg på albuen. Pek tommelen litt opp og hold armen litt foran kroppen. Løft armen til den er omtrent vannrett, og senk rolig ned igjen – men IKKE HELT NED – hold spennet på muskelen og stopp like før du treffer utsiden av låret! Denne gir en langt bedre belastningskurve for skulderen enn vanlig sidehev, nemlig mest belastning nederst der skuldermuskelen er sterkest, og progressivt mindre belastning når du kontraherer/forkorter skuldermuskelen og dermed gjør den svakere. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Takk for tipset! Men det er vel ikke farlig med det knekket eller? Gjør ikke vondt eller noe, og pleier å gå bort etterhvert... Er mest på oppvarminga at jeg kjenner det, og kanskje de første repsa i arbeidssettet, men etter det merker jeg ikke noe til det. Har hvertfall ikke fått noen skader enda, og har kjent knekket i noen mnd nå. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Prøvd å kjøre armsving og varme skuldrene godt opp før du tar settene dine? Må dele litt frustrasjon med dere nå: vi har egentrening i gymmen, og lærerene legger mer vekt på om man har skrivd en ordentlig treningsdagbok og har periodeplan for det man skal gjøre. Mens øvelsene og sett samt repitisjoner blir nedprioritert. Trodde det var det som var hele greia med egentrening, å dømme elevene etter hvordan de tenker trening i forhold til idretter. Ikke hvor god orden vi har i dagboka vår. Endret 16. desember 2009 av Sno Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 kjører armsving ja, hvis det er det samme som jeg tenker på; svinge armene rundt? Kjenner at det knekker da og. Når jeg svinger armen bakover så knekker det litt etter toppen, på vei ned bak. 1/3 på vei ned bak. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Knekking i skuldren og i andre ledd skjer med meg også, er ikke noe farlig (såfremt du ikke får smerter av det). Men det meste går som du sier bort etter oppvarming. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Leser litt i Myo sin "livsstilsplan" med sultskala o.l. Der står det Flere opplever å bygge muskler samtidig som de mister fett på Health & Fitness Concept dietten. Det her går i mot alt eg har lest/lært, då eg alltid har trudd at det kun går an å gjere ein av dei av gangen. (Bulk, deff) Fleire har påstått at dei bygge musklar samtidig som dei går ned i feittprosent. Då har eg sagt at det ikkje er mulig, og at det er ein grunn til at det er bulking og deffing. Eg har trudd at kroppen ikkje er så nøyaktig at du kan akkurat dekke kcal-behovet til musklane slik at ingenting blir lagra som feitt, og at du dermed går ned i fett%. Endret 17. desember 2009 av Scarn Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Av det jeg har skjønt, så kan du bygge muskler samtidig som du går ned i fettprosent. Tingen er bare at du ikke klarer å bygge like mye som du ville gjort om du hadde vært på bulk. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Ja, men i og med at ein kanskje skal seinare deffe igjen, så er du like langt - om ikkje lenger som det står i MyR sin artikkel. Edit: Er det nokon her som følger MyR-kostholdet her btw? Edit2: Påstand: Folk med høg feittprosent bygger fortare musklar enn folk med lav feittprosent. Rett - galt? Endret 17. desember 2009 av Scarn Lenke til kommentar
War Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Av det jeg har skjønt, så kan du bygge muskler samtidig som du går ned i fettprosent. Tingen er bare at du ikke klarer å bygge like mye som du ville gjort om du hadde vært på bulk. Du kan klare det på H&F-C Advanced da du kar kcaloverskudd halve dagen, fokus av karb ditt og datt med protein og karbfaser. Da blir alt detaljert og man må ha 100% kontroll på hver lille rosin. ikke noe man burde hoppe på med en gang, og ikke om mor og far betalet/kjøper maten/krever at du spiser med dem. Man bygger ikke like mye nei, men igjengjeld så slipper man å deffe og da kan man bygge 2 mnd mer pr år = like mye. Er det nokon her som følger MyR-kostholdet her btw? Jeg, men på deff akkuratt nå, går ned 1kg i uka og har ikke gått ned i styrke/trener samme program. Påstand: Folk med høg feittprosent bygger fortare musklar enn folk med lav feittprosent. Rett - galt? Båda ja og nei, det spsørs hva man mener med høy. 10-12% er ideellt hormonellt sett å bygge på, og bulk derifra opp til ca 18 før deff igjen om man følger slike sykluser. Deff under 10% betyr bare tap av muskelmasse, det tar lang tid og er bare bortkastet om man skal vidre opp i vekt / ikke på konkurranse. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) - Synst det er litt vanskelig å forholde seg til MH&F Concept, sjølv om det går utifrå at du skal ete når du er svolten. Fagerli legg jo vekk alt av betegnelsar som frukost, middag og kvelds. Kva skal eg ete til frukost? 2 epler og 1 banan?! Kan jo ikkje ete brød og sånn. Som student må ein nesten ha eit par måltid som er større enn andre slik at ein slepp å ete i intervallar. - Ser at Fagerli anbefalar Vital Arctic Oil selolje som du har anbefalt før. Er det betre enn Møllers Tran? Endret 18. desember 2009 av Scarn Lenke til kommentar
War Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Tran er fra lever, sel er fra selfett, den er bedre ja men tran gjør jobben den også. På deff: Hvorfor spise frokost om du ikke er sulten? Du skal da spise pga kroppen trenger det/vil ha det og ikke pga klokka tilfeldigvis ble 8. Det man gjør er å spise F.K.P i alle måltider så man ikke messer med sultsignalene + at det er mest gunstig sammensatt, og deretter spiser på en 7er i sult så spiser man så ofte som man trenger det VS energiforbruk den dagen. Lite kcal de dagene man gjør lite, mer kcal de dagene man gjør mer. Kcal-underskudd alle dagene VS en vanlig plan hvor man spiser det som papiret sier som kan bli forlite kcal de dagene du gjør mye og formye kcal de dagene du gjør lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå