Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hei!

Mann, 30 år, har trent med vekter i en 4 års tid. 185 cm høy, 79 kg (morgen), fettprosent på ca 16%. Har prøvd mange slags fremgansmåter, både med tanke på bygging og styrke... Jeg tenker altså på antall sett, reps og kilo... Men har alltid hadt et ekstra øye til baseøvelsene markløft, knebebøy, benkpress, skulderpress, nedtrekk. Syns det er vanskelig å komme unna dem. Nå i sommer gjør jeg det slik: vekter dag 1, 3 og 5, 2 muskelgrupper og tre øvelser per gruppe, 2 "tunge" (5x5 en "lettere" (5x12). 45 min. kardio på dag 2, 4 og 6. Jobber hardt, svetter og blir andpusten, men får ikke puls, pussig nok. Føler meg tung i kroppen.

Kosthold (klokkeslett): havre og melk (0600) havrebrød og 3 egg (0900) havrebrød og tunfisk (125 g) (1115) havre og melk (1330) vekter fra 1500, fet fisk eller kylling med wokgrønnsaker (1700) Noen egg eller tunfisk til kvelds (2000) Har aldri vært overbegeistret av noe slags tilskudd, men har hadt perioder med gainer, protein, kreatin, ZMA, høydose fettsyrer/antioksidanter med liten eller ingen effekt som jeg ser det.....

Ellers sover jeg 8 timer i døgnet hele uken, tar ingen sentralstimulerende stoffer og tar pause hver 6. uke....

Hvorfor klager jeg? Jo, jeg føler jeg ikke har særlig fremgang så klart... Ingen muskler og ikke noe sterkere, for mye fett på kroppen og litt mage. Føler meg som en nybegynner den dag i dag... Går på gymmen av ren automatikk uten spesiell glede eller forventning... Jeg VET at jeg ikke får opp den forbanna stanga med seksti (60!) kilo på når jeg ligger på benken. Og da er det jo nettopp det som skjer, ikke sant! Det blir for tungt, rett og slett. Det blir ikke noe trøkk... Mangler nok motivasjon og "tenning", får ikke noe adrenalin, om du skjønner! Har vanskeligheter med å tyne meg...

Høres det kjent ut?

Men nå er det snart siste sjanse for min del. Kommer til bruke penger på en seriøs personlig trener med formell utdanning, på en skikkelig gym her i byen (Trondheim)! Er lei av alle selvutnevnte allvitere på gymmen min. Det er verdt noen kroner for å få resultat... Hvilke resultat som helst er velkomment egentlig:) Oppnår jeg ikke noe nå, slutter jeg med denne dritten, og begynner med yoga og meditasjon i steden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kunne vel trengt en treningspartner hvor dere kan motivere hverandre, samt sikre hverandre når dere tar benk. Da føles det kanskje tryggere enn at du har tanken om å miste stangen liggende i hodet. :)

Treningspartner er notert, men kommer fra et lite sted med få personer som trener vekter.... Eksemplet med benkpress var tilfeldig valgt, for øvrig.... Har problemer i alle øvelser med litt belastning. Vet ikke jeg... Svak psyke, kanskje, eller dårlig teknikk... Får sikkert svaret om jeg spør en PT.

Lenke til kommentar

Hvis du trener et fullkroppsprogram trener du alle musklene i løpet av en treningsøkt da er det ikke anbefalt å trene flere enn tre ganger i uka med hviledag mellom hver økt.

Så lenge du ikke blir overtrent av dette vil du ha større fremgang kontra å trene færre ganger i uka. Nybegynnere vil spesielt merke god framgang med fullkroppsporgram med fokus på benk, kne og markbøy.

Mer erfarne byggere bruker ofte forskjellige splittet der f.eks. en muskelgruppe bare blir trent en gang i uka.

Å variere øvelser kan være greit for motivasjonen slik at man ikke blir lei, nye øvelser kan belaste musklene på andre måter og man kan dermed få bedre framgang med et litt variert program.

RYP/Stronglift er som nevnt mange ganger før, fine program for nybegynnere.

Lenke til kommentar
hva er det beste du kan spise før du ska begynne å trene?

Les denne artikkelen fra iform. Den er vel OK, eller?

Noe er helt klart feil med layouten , ja! Menyen er på feil side, fargene er jo direkte gyselig. Dessuten får jeg ikke til å bruke "abbonere på denne tråden" knappen.

Lenke til kommentar
hva er det beste du kan spise før du ska begynne å trene?

Les denne artikkelen fra iform. Den er vel OK, eller?

I den artikkelen stod det at man skulle få i seg raske karbohydrater rett etter trening, og gjerne bruke druesukker.

Tror dere det funker å blande druesukker i proteinshaken? (bruker 90+ fra nutrisport)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...