Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HELVETTE! jeg var hos legen i dag med leggene min og fikk beskjed at jeg kanskje må operere og da kan det hende at jeg må være vekk fra idrett i 1 år. Når livet mitt omtrent består av trening så er dette her veldig deprimerende.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Jeg har beinhinnebetennelse i begge leggene mine, jeg var så dum å ignorerte smerten i starten. Gikk med det i kanskje 2 - 3 mnd før jeg i det hele tatt sa ifra til noen om det. Da ble det så ille at jeg ikke klarte å gå til tider viss jeg hadde løpt osv. Så gikk jeg til legen, der fikk jeg beskjed om å ta det med ro, og jeg har tatt det med ro i 2 mnd nå uten at det har hjulpet. I går var jeg hos legen igjen og fikk en kur, han trodde ikke at den kom til å fungere noe, men er ganske desperat nå så det har vært et forsøk.

 

Sjangsen er stor for at det blir oprasjon, Betennelsen har blitt kronisk. Viss jeg trener uten oppvarming så har jeg vondt i beina i 2 - 3 dager etterpå og jeg går konstant rundt med plager/små smerter i leggene.

 

Kommer til å ende opp med en heftig overkropp iløpet av det neste året da? :fun:

 

haha, yes! Ser ut som at jeg må slutte med styrke, hvertfall beinøvlser. Har vurdert og svømme enda mere enn det jeg gjør nå.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

2 mnd hvile er ikke nok til å kurere en beinhinnebetennelse. Er det fastlegen du har fått behandling hos? Min erfaring er at de fleste fastleger har lite kunnskap om belastningsskader.

 

Det er viktig at du unngår all form løping og belastning på leggene (spesielt som støt-belasting som løp/jogg og harde landinger).

 

Disse øvelsene som hjalp mye når jeg hadde beinhinnebetennelse:

- Vanlig tåhev (kun kroppsvekt) Høye repetisjoner (100+)

- "motsatt tåhev" (kun kroppsvekt) Stå i en dørkarm med en høy dørsokk med hælen oppå dørstokken. Løft tærne så høyt du klarer. Høye repetisjoner her og.

 

Vanlig tøying hjelper også. Når det gjelder massasje brukte jeg en tennisball (eller lignende). Legg tennisballen på gulvet/teppet og plasser baksiden av leggen oppå og legg vekt på leggen (dette er litt ubehagelig, men hjelper for å løse opp stram leggmusklatur).

 

For å opp blodgjennomstrømningen i leggene/føttene fungerer kontrastbad veldig bra. Fyll to bøtter (eller lignende) med vann, en med kaldt og en med varmt. Stikk føttene i den kalde bøtta og masser de litt i ca. 1 minutt. Deretter stikk føttene ned i den varme bøtta og masser. Også gjør dette 3-5 ganger.

 

Dette har virket for meg. Det hender fortsatt at beinhinnebetennelsen blusser opp av og til, men den blir som regel borte etter en uke eller to med daglig gjennomføring av massering og tåhev.

 

Lykke til med å bli kvitt denne beinhinnebetennelse for min erfaring er at det vanskelig å bli helt kvitt den.

 

Edit: leif.

Endret av LarsAndre
Lenke til kommentar
har du tatt oprasjon Freddy K?

 

Hvordan masserer du leggene? gnir ned langs skinnbeinet?

 

Nei ingen operasjon. Er mer eller mindre kvitt det nå, men det skal sies at det hjalp å gå ned 10kg.

 

Ja klemmer og gnir, både før og etter jeg skal ut og gå. Det hjelper veldig å gjøre det i forkant.

Lenke til kommentar

Kjør på å klem alle de små knoppene! Det funker sikkert kanonbra! Eller ikke.. Har en kompis som har beinhinnebettenelse, og han noe som ligner på en knebeskytter håndballspillere bruker, bare at den for leggene, og er lagd for at de skal holde seg varme og gi litt støtte, som han kan bruke når han spiller sandvolleyball. Kan jo spørre legene om noe sånt?

 

 

Masse ranting om folk som disser melk.

 

Ser virkelig ikkje poenget med all heilmjølka, er jo bare mykje unødvendig fett. Holder fint med ein porsjon feit laks.

Det er masse fint fett. Skal man opp i vekt, skal man opp i vekt. Fett er fint, proteiner er fint, karbohydrater er hakket skumlere. Fett = kalorier. Masse kalorier = overskudd = opp i vekt

Enig, melk er for barn, eldre man blir dårligere blir kroppen til å bryte ned emzynene og værre blir melk for kroppen. (laktose)

 

I livets beste alder og drikke melk er bare tull.

Det her skjønte jeg strangt tatt ingen ting av.

 

Hvis jeg er 17år, sliter med å holde proteinbehovet og kalorioverskudd, er ikke melk en sinnsykt bra ting da?

Jo!

 

 

Jeg hadde heller satsa på gainer eller proteinpulver. Samme protein, bare du slipper mye av avfallstoffene som er i melka.

Du kombinerer jo melk med proteinpulver/gainer/begge deler. Det er power! Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan være reddere for å drikke melk enn å stappe i seg masse pulver som produsert på en eller anna fabrikk. Selvsagt, noe dritt er det i melk, men masse bra og, samme som kosttilskudd.

 

 

Kan jo drikke skumma eller lett hvertfall.

Fordi man er redd for fett? Lurer på hva grunnen til at folk ikke klarer å legge på seg er.

 

 

avfallstoff? Når ble melk farlig? Får jo ikke kalsium og andre mineraler fra disse tilskudden, pluss det er dyrt.

 

 

Melk kan faktisk være farlig viss man får for mye av det. Sier ikke at du skal droppe å drikke melk, men det finnes en mellom ting. Du får i deg nok kalsium og mineraler gjennom annen mat du spiser og du kan faktisk få for mye kalsium i kroppen.

Kilde? Dette minner meg om når folk sier "ah, proteinpulver er bare tull, kroppen pisser bare ut alt proteinet!"

 

Og tilslutt:

«It is because over thirty years of direct observation has demonstrated to me that when trainees drink one gallon of milk added to their regular diet and train in a progressive linear fashion, they gain significant muscular bodyweight, and those that do not drink their milk, even in the presence of progressive linear training, fail to do this. They also fail to continue progressive linear training for the same length of time, because this is facilitated by the steady weight gain. I understand that you're asking me if I have controlled for other factors such as failure to do the program correctly, and the answer is yes, of course I have, because I am not a complete idiot. Those that will not do the program are not being considered when I make these remarks, because that would be too fucking obvious a hole in my analysis. The difference in the milk drinkers is that THEY GET BIGGER THAN THE ONES WHO WON'T DRINK THE FUCKING MILK. Please tell me that you understand this now.» Mark Rippetoe, mannen bak boka Starting Strength

 

Lenke til kommentar

Altså bare heilmjølk eg er i mot, jobber på Tine og drikk ca. 1L skumma om dagen. Blandar proteinpulveret i mjølk for den del.

 

Hadde likt ei forklaring på kvifor heilmjølk er bedre enn skumma/lett, einaste forskjellen eg kan sjå er meir feitt, og det får eg nok av i resten av kosthaldet mitt.

Lenke til kommentar
Altså bare heilmjølk eg er i mot, jobber på Tine og drikk ca. 1L skumma om dagen. Blandar proteinpulveret i mjølk for den del.

 

Hadde likt ei forklaring på kvifor heilmjølk er bedre enn skumma/lett, einaste forskjellen eg kan sjå er meir feitt, og det får eg nok av i resten av kosthaldet mitt.

Nå var det vel ikke nødvengigvis helmelk vs lettmelk, men melk vs ikke melk.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Nå var det vel ikke nødvengigvis helmelk vs lettmelk, men melk vs ikke melk.

 

Skjønte det, regerer bare på at så mange sei noko som at dei gleder seg til å komme heim etter trening for å tylle i seg 2 liter h-mjølk.

Det er det vel strengt tatt jeg som gjør, og sjelden det blir to liter på rappen rett etter trening. Men jo, poenget er det at helmelk = mer fett = mer vektøktning. Ergo er helmelk bedre enn skummetmelk for å gå opp i vekt.

 

Se litt på næringsinnholdet i melk:

Helmelk, pr100gr:

Energi 277 kJ (66 kcal)

protein 3,2 g

karbohydrat 4,6 g

fett 3,9 g

 

Skummetmelk, pr100gr:

energi 141 kJ (33 kcal)

protein 3,3 g

karbohydrat 4,8 g

fett 0,1 g

 

Hva sier dette oss. Jo, at proteininnholdet er så godt som det samme, men at det er det dobbelte antallet kalorier i helmelk. En liten helmelk er 666kalorier, 32gr protiner. Ikke så langt unna en vanligprotienshake i proteininnhold med andre ord. Så vil du opp i vekt, drikk helmelk. Vil du ned, kan man jo se på skummetmelk. Akkurat som man spiser annerledes når man er på deff, kan man drikke annerledes når man skal bulke.

Lenke til kommentar

Det vil være bedre å drikke bare skumet melk uansett.

Da får man ikke i seg mettet fett, som det er mye av i melk samtidig vil man få samme antall proteiener. Er man på bulk burde man heller få kaloriregnskapet til å gå opp ved å ta noen skjeer med olje, nøtter eller lignende, slik at man slipper det mettende fettet.

Lenke til kommentar
Det vil være bedre å drikke bare skumet melk uansett.

Da får man ikke i seg mettet fett, som det er mye av i melk samtidig vil man få samme antall proteiener. Er man på bulk burde man heller få kaloriregnskapet til å gå opp ved å ta noen skjeer med olje, nøtter eller lignende, slik at man slipper det mettende fettet.

Jeg har ikke noe godt svar å komme med, bortsett at Mark Rippetoe sier at jeg skal drikke helmelk, men intill videre hører jeg på han.

 

Men nå har jeg alltid hatt problemer med å gå opp i vekt, så da kjører jeg en enkel løsning. 2-3 liter helmelk hver dag, som vil si nesten 2000kalorier kun i veske form. Kombiner med 4 måltider i døgnet, så bør vekta gå opp selv om jeg lever et særs aktivt liv. Om det er sunt, driter jeg lettere i. Enkel løsning=god løsning.

Lenke til kommentar

Ser ikkje poenget med å auke vekta med meir fett, trudde det var musklar vi var ute etter her på forumet.

Så mykje feitt i tillegg til det vanlege kosthaldet ditt kan du umogleg ha godt av, kjem til å få svi for det seinare.

Det der er bare ein elendig snarvei for å gå op i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...