Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det nervesystemet som ene og alene bestemmer hvor mange muskelfiber som blir aktivert..?

 

Jepp. Forbindelser mellom somatisk motorisk barkområde i de cerebrale hemisfærene og motoriske celler i forhornet i ryggmargen går via ekstrapyramidale eller pyramidale baner. I ekstrapyramidale baner har du synapser i hjernestammen, slik at om du f.eks. tar knebøy så vil cerebellum (lillehjernen) kunne sende korrigerende signaler om 'ønsket bevegelse' mens den mottar informasjon fra muskelspolene dine og ørets balanseorganer. Viktig for velstemt samspill altså. Fra ryggmargen går det akson fra motoriske forhornceller ut via fremre spinalrot ut til spinalnerven, som går sender aksjonspotensiale til musklene dine og danner synapser (kontaktpunkter) med _flere_ muskelfibrer (fibrer <-> celler). Når aksjonspotensialet når nerveenden vil kalsium diffundere inn i nerveenden og igangsette frigjøring av transmittere; acetylkolin, som fester seg på postsynaptiske membranreseptorer (reseptorer på muskelcellene). Det trigger åpning av ionekanaler slik at natrium (Na+) strømmer inn og inn til sentrale deler av musklene gjennom T-rør. Kalsium frigjøres fra sarkoplasmatisk retikulum og blottlegger myosinendene slik at de kan bindes til aktin under kontraksjon, det gjør den ved å binde proteiner. En motorisk enhet er forresten en muskelfiber med sin tilhørende motoriske fiber. Muskelstyrke har også med at nerveimpulsene synkroniserer seg.

Lenke til kommentar

åå, må få ut litt irritasjon her folka skjønner meg.

 

En i klassa mente at han ikke hadde noe fordel i benk selv om han har 20 cm kortere armer enn meg. Jeg prøvde å forklare han at det er noe som heter løftebane og at jeg har lengere løftebane enn han, men det var ikke snakk om ... En annen mente at markløft ikke gikk på ryggen i det hele tatt, og viss man ble sliten i ryggen av mark så gjorde man feil. De mener også at de er sterke, bare fordi at de tar 70 i benk, men veier 90kg.

 

:wallbash:

Lenke til kommentar
åå, må få ut litt irritasjon her folka skjønner meg.

 

En i klassa mente at han ikke hadde noe fordel i benk selv om han har 20 cm kortere armer enn meg. Jeg prøvde å forklare han at det er noe som heter løftebane og at jeg har lengere løftebane enn han, men det var ikke snakk om ... En annen mente at markløft ikke gikk på ryggen i det hele tatt, og viss man ble sliten i ryggen av mark så gjorde man feil. De mener også at de er sterke, bare fordi at de tar 70 i benk, men veier 90kg.

 

:wallbash:

 

Uten at jeg har spesielt mye peiling, så vil jeg si meg uenig med de i klassen din.

 

 

Correct me if i'm wrong;)

Lenke til kommentar

Aha, forstår. Jeg regner med at man går utifra at en person på 90kg har litt muskler, i alle fall mer muskler enn en som veier mindre. Det er jo logisk. Det er jo også faktorer som høyde og fett, men jeg tror folk tenker lite på høyde og går utifra at folk har en ganske normal mengde fett.

 

Så om du har en venn som er 100kg og en som er 70kg går du utifra at han på 100kg er sterkest, så om de løfter like mye er det cred til han på 70 ^^

 

Ellers blir vel ikke løftebanen mindre på tjukkasene, den bare virker slik pga kroppen blir høyere fra benken :)

Lenke til kommentar

Tjukkasen er gjerne breiere over brystkassa også tenkte jeg, derav kortere løftebane. Manboobs altså.. ;)

 

Har forresten flere venner som er 90-100kg og tror strengt tatt jeg tar de fleste på benken til tross for at jeg tikker inn på 68kg pr dags dato. Ikke fordi jeg er så sabla sterk, er nok heller de som er utrent. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...