Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo det er jeg veldig enig med, haha. Han som sa det trener nok ikke stort. Det er derfor jeg i mange tilfeller stoler mye mer på folk som faktisk trener og har lang erfaring med dette, som f.eks. War, enn en nyutdannet kostholdsekspert/fysiolog whatever som aldri har løftet en stang i sitt liv.

Lenke til kommentar

 

Så det har ene og alene med bevegelighet å gjøre?

Hva mener du?

 

Du vil vel også det Sno? Jeg har fått inntrykk av at du svømmer mye, og da er vel beveglighet et must.

Japp, bevegelighet er viktig, og jeg har bedre bevegelighet i skuldre osv en de fleste. Men det er forskjell på å være mjuk og bevegelihet.

 

Forresten, fin avatar NwLife2. Begynte å bli rimelig lei den forrige. :p

Lenke til kommentar

Hei Folkens! Har nå funnet ut at jeg har fått en belastningskade ved hoften. Jeg fikk som råd av fysioen og strekke muskelen så mye som mulig hele tiden uansett om jeg sitter stille eller er i bevegelse, men han nevnte aldri noe om hvordan man skulle strekke ut denne muskelen. Altså hvilken posisjon jeg skal sitte i får og kjenne smerten.

 

Takk hvis noen kunne forklart!

Lenke til kommentar
Jeg tøyer ut den muskelen det gjelder etter hvert sett, har hørt at dette øker effekten en del.

 

Tøye en muskel som ikke er for kort, dvs at den blir lengre en den skal er ingen fordel.

Man kan bruke øvelsene til å aktivere enkelte muskelgrupper før treningen eller tøye grupper etter treningen etter behov. Vil ikke anbefale og tøye helt random uten en spesiell grunn.

 

 

Her er litt myostoff på dette området.

 

og ART her .

 

Her skriver ART fyren

Til slutt: Du blir ikke mindre støl av å strekke ut etter trening. Du blir mer støl! Å tøye lett gir en fin avspennende effekt på musklene - så det kan være greit å gjøre. Men det er ingen nytte i å overdrive uttøyningen.

Lenke til kommentar

Lurer på, kjører dere full kostholdsplan når man ikke har trent på 2 dager?

 

La oss si at sist treningsøkt var på fredag (trener man, ons og fred), og du kunne ikke trene på mandag. Bulker dere like mye på søndag, mandag og tirsdag som på en treningsdagen/hviledagen?

 

Hehe, ble litt dårlig formulert nå :p

Lenke til kommentar

Kroppen "bygger" jo seg selv ikke etter 48 timer. Vil det være poeng å hive i seg proteinshakes og havregryn da?

 

2bb1: Har vært mye stress den siste uken (fra sist onsdag) så har ikke rekket å gjøre noe. Men fra og med imorgen blir det hardkjøring hvis jeg ikke kommer opp i eksamen :)

Lenke til kommentar

Har selv hatt meg nesten to treningsfrie uker nå i tentamenskjøret. :)

 

Protein bør du få i det rikelig hver dag, ikke nødvendigvis bare for å bygge muskler - men for å opprettholde dem.

 

Og nei, det er nok ikke meg på avataren. Om et år kanskje, høhø.

 

Men som NwLife2 sa, du kan balansere inntaket etter behovet. På treningsfrie dager vil du derfor ikke trenge fullt like mange kalorier.

Lenke til kommentar
Men hvordan vet man hva behovet er? :hmm:

Er du mett, har du dekket behovet. Hvis du er ute etter å slanke deg, venter du til du er feks 9 på sulthetsskalaen. Hvis du vil legge på deg fettfri masse, spiser du på 5, etc. Det står forklart i artikkelen. Dette prinsippet er egentlig helt logisk, kroppen vet bedre enn kalkulatorer når og hvor mye næring den trenger.

Lenke til kommentar

Så om jeg vil legge på meg så mye muskler som mulig, men så lite fett som mulig, spiser jeg rett og slett bare (mye frukt) når jeg er sulten?

 

Forresten, siden det er nokså lite kcal i frukt (ca. 100kcal i ett eple) blir det jo en relativt vanskelig oppgave å komme i overskudd om man skal holde seg unda korn/pasta/brød-mat.. Her snakker vi STORE mengder frukt.

Lenke til kommentar

Holde seg unna korn/pasta/brød?! I alle dager! :) Har knapt nok spist en frukt siden jeg begynte å trene for et halvt år siden, men har gått opp 10 kg ved å bare spise når jeg er sulten og aldri legge meg med en sultende følelse osv. Og nei, det er ikke 10 kg fett! :p

 

Når du begynner å trene (og kanskje er ganske tynn og skral) er det bare å jafse i seg så mye pasta, brød og korn du bare kan spør du meg. Men frukt og grønnsaker er selvsagt bra å få i seg. Snop, brus og annen "dritt" holder jeg meg unna. Nå blir jeg småkvalm bare av tanken på en liten sjokoladebit faktisk! Litt 70%-sjokolade klarer jeg. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Så om jeg vil legge på meg så mye muskler som mulig, men så lite fett som mulig, spiser jeg rett og slett bare (mye frukt) når jeg er sulten?

 

Forresten, siden det er nokså lite kcal i frukt (ca. 100kcal i ett eple) blir det jo en relativt vanskelig oppgave å komme i overskudd om man skal holde seg unda korn/pasta/brød-mat.. Her snakker vi STORE mengder frukt.

Ett måltid: (Sakset fra artikkelen. Det er fordelaktig om dere faktisk leser den grundig)

 

Karbohydrater:

350g bær eller melon

300g epler/pære (2 mellomstore), plommer/nektariner/kiwi (3stk), papaya

250g mango eller druer.

180g (2 små) bananer

3dl juice (1 stort glass)

50g ris eller quinoa, veid før koking

150g ris veid ferdig kokt

250g potet eller søtpotet (1 mellomstor)

 

Protein

150g karbonadedeig, biff, bacon, koteletter, ribbe, kalv, lam/sau, lever/hjerte/lunge/organkjøtt, vilt fra elg, reinsdyr, hjort

150g laks, ørret, makrell, sardiner, krabbe, østers, hummer (og kanari)

120g røkt laks eller ørret, mørkt kalkunkjøtt (har mer fett enn lyst kalkunkjøtt)

120g kylling (en liten filet), lyst kalkunkjøtt, tunfisk (en boks), struts

150g svinefilet, eller mager fisk som torsk, flyndre, sei, kveite

30g myse/wheyprotein eller kasein, eller helst en kombinasjon som i MyoProtein

30g M-Factor eller andre vegetabilske proteintilskudd

200-300g (2/3 - en hel boks) cottage cheese eller mager kesam (eller halv boks mikset med 10-20g MyoProtein/M-Factor)

Lenke til kommentar

Det er mange veier til Rom. Du må ikke nødvendigvis putte i deg mye frukt for å få i deg tilstrekkelig med karbohydrater NwLife2.

 

Og du trenger heller ikke avsky poteter, pasta, skiver osv. Det er det jeg har levd på hele livet, og jeg har en fettprosent som er under gjennomsnittet. Så lenge du tilpasser det du putter inn med det du putter ut (altså treningen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...