Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ha-ha. Så med andre ord er det ett fett hvordan jeg holder? Eller trener jeg underarmen mer i det ene tilfellet vs. det andre?

Erfaringsmessig så er det grepet som er den begrensende faktor i markløft, og som ordaket sier så er ikke en kjede sterkere enn det svakeste leddet ;)

 

Hva betyr det i praksis? Jo, hvis du løfter såpass "lett" at grepet ikke blir noe problem så kjør overhåndsgrep, men når det blir ordentlig tungt, slik som f.eks 1RM kan du løfte med blandet grep slik at grepet ikke ødelegger ytelsen din.

 

Noen vil kanskje si at man alltid skal løfte med overhåndsgrep for å få bedre grepsstyrke, eller at man skal alltid skal løfte med blandet grep for at det skal bli lettere å få opp mer vekt, men jeg veksler, og føler det fungerer bra å operere på det viset.

 

Dog er bytting det som funker for meg, og det er absolutt ikke sikkert at det virker for deg. Prøv deg frem og se hva som føles rett, men jeg antar at du er som de fleste andre og ikke tar skade av litt ekstra styrke i klypa :) Uansett om du velger å kjøre kun ett av grepene eller velger å veksle så husk på å skvise stanga til den smelter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke pleid å kjenne stort etter treningen, bare under og kanskje noen minutter etter settene.

 

Men nå kjenner jeg det i ryggen, vet ikke om dette er pga jeg er støl på den "gode" måten etter trening eller om det er pga jeg har hatt feil teknikk. Håper det er førstnevnte. Har ikke vondt på noen måte, bare kjenner det.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke pleid å kjenne stort etter treningen, bare under og kanskje noen minutter etter settene.

 

Men nå kjenner jeg det i ryggen, vet ikke om dette er pga jeg er støl på den "gode" måten etter trening eller om det er pga jeg har hatt feil teknikk. Håper det er førstnevnte. Har ikke vondt på noen måte, bare kjenner det.

 

Det er vel kanskje fordi du er vant med å trene? Husker første 2 uker for 1,5 år siden.. DA var jeg støl og stiv da! Kunne så vidt gå haha

Lenke til kommentar

Når jeg tar forskjellig mage øvelser så kommer det en ekkel lyd fra korsryggen. Ikke sånn knekk lyd som kommer når du knekker fingerne men sånn mer hul som om noe glipper, og kjenner kanskje et bite bite lite støt. gjør ikke vondt men er ekkelt og tror da ikke det er helt bra! Er spesielt på øvelsen som er på bilde og hvis jeg går litt for langt bak på apparatet hvor man har hendene inne i to håndtak over skuldrene og trekker seg ned med magen samtidig som man trekker beina opp... Noen som kan fortelle meg hva jeg bør gjøre med dette?

post-93828-1240350361_thumb.jpg

Endret av MooseOnTheRun
Lenke til kommentar

Dette med stølhet er som med alt annet i trening; det finnes ikke noe fasitsvar. Det som uansett er sant er at stølhet ikke nødvendigvis er et tegn på ei god treningsøkt, og mangel på stølhet betyr heller ikke at man har hatt ei dårlig økt.

 

Dessuten avhenger det mye av hvordan man trener. Trener man for styrke og tar de samme muskelgruppene flere ganger i uka så blir man skjeldent støl. Trener man en splitt, tar 10 sett på en muskelgruppe en gang i uka så er det nesten som at man må sikte på å bli støl (skal man tro Poliquin). Grunnen til at du ikke blir støl i dag er at kroppen er vant til arbeidsmengden du gjør. Hvis du plutselig dobler antall sett ei økt så blir du garantert støl dagen etter ;)

 

Eskapader jeg har sett på gymmet i dag:

- Ei jente sto med føttene i kryss da hun kjørte curl

- En annen kar curlet i smith

- Ny fyr på gymmet beinpresset 250 kg med 5 cm ROM

Lenke til kommentar
Eskapader jeg har sett på gymmet i dag:

- Ei jente sto med føttene i kryss da hun kjørte curl

- En annen kar curlet i smith

- Ny fyr på gymmet beinpresset 250 kg med 5 cm ROM

 

Er nesten som vår klasse når vi blir sendt til styrkerommet i gymmen :!:

Bare da sitter man å curler til failure, for å så gå rundt med pump i armen :)

Lenke til kommentar
Hva er beinpress egentlig?

 

Og ja, jeg bruker stang på baseøvelsene jeg også, og har byttet ut stangen på skulderpress til hantler, slik at det nå er klassisk arnoldpress.

 

Sånn ser beinpress ut. Du krommer ryggen når vekten er helt nede, som ikke er bra ... Var ei lærer på skolen som fikk skiveutglidning på den. Ganske fantastisk til å være lærer. De kan jo alt ...

 

benpressapp3.jpg

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...