Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at x % av karakteren er fra teori.

Om en bodybuilder på 150kg har gym, så løfter han mye, kan mange idretter, er med i timene, lærer mye, er flink i mange ting men pga vekten klarer han ikke løpe 60m på 8 sek og får da en 4er i gym?

Lenke til kommentar

Testene vi har teller veldig lite i forhold til hva du gjør i gymtimene. Vi har kurs i basketball, orienterning, svømming OSV. Der vi har det over en periode på 6-10 uker (kommer ann på hvilken sport) Og lærern vurderer oss gjennom alle gymtimene på ferdigheter, teknikk og progresjon.

War har et poeng i det han sier. En kamerat av meg fikk 4er i gym pga han ikke klarte kravet på 3000m. Han veier 80kg, tar 130kg i benk, 180 kg i bøy og 200kg i mark. Vi ble ikke testet i styrke, bare utholdenhet. Dette var på ungdomsskolen ... Jeg går nå på VGS og vi blir dømt etter ferdigheter ikke en test.

Lenke til kommentar

Det der var veldig genialt Sebbe, etter min mening. Med en slik ordning er det innsatsen til hver enkelt som vurderes, og ikke hvem i klassen som er flinkest å løpe osv. Og ja, at de som allerede er flinkest må gjøre en innsats og ikke bare seile på en bølge av hva de allerede kan.

Lenke til kommentar

Ferdighetene er like viktig som innsats, Synes en som er allsidig i de fleste sportene skal få bedere karakter enn en som ikke er så god, men han har veldig god innsats. Akkurat som de andre faga. Selv om du jobber helt sykt med matematikk, men får en 3 så skal du ha 3 og ikke 4 eller 5 pga du jobber bra med faget, men ikke får det til.

Lenke til kommentar
Det er vanlig at x % av karakteren er fra teori.

Om en bodybuilder på 150kg har gym, så løfter han mye, kan mange idretter, er med i timene, lærer mye, er flink i mange ting men pga vekten klarer han ikke løpe 60m på 8 sek og får da en 4er i gym?

Hvis det er noen som har det slik så er det gymlærerne som utfører opplegget feil. Mesteparten av gymkarakteren i VG3 baseres på planlegging og sluttrapport av egentrening, altså teori. Vi har folk i klassen som ikke har prestert noe spesielt på egentreningen, men likevel fått 6 på treningsplan og sluttrapport fordi de har fulgt kravene til innleveringen og gjort et grundig arbeid. Det vi presterer på testene utgjør faktisk en forholdsvis liten del av sluttvurderingen, og det er selve innleveringen rundt egentreningen som er avgjørende for karakteren.

http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=...amp;hoid=131164

Synes gym skal ha en test i starten av året og en i slutten. Så skal forbedring siden første test telle, innsats i timen og intresse. Med en test i starten og i slutten må også de i god form vise forbedring.

Det har vi. Vi hadde planlegging av egentrening og en test i november, og vi hadde innlevering av sluttrapport og retest i februar.

Ellers så er alle de som whiner om hvor viktig innsats er bare bitre fordi de suger og trenger et påskudd for å forklare den dårlige karakteren :) Er man god, så er man god. Det spiller jo ingen rolle hvor hardt man prøver, hvis man feiler uansett? Jeg fikk 4 i volleyball og innebandy i år, og selv om jeg prøvde så hardt jeg kunne å prestere mener jeg ikkeat jeg skal ha 5. Hva i all verden betyr innsatsen min når jeg spiller elendig uansett? Gym er akkurat som matte; skal man bli god må man repetere og øve. Det virker som at folk tror at gym er et leksefritt fag, og selv om at det i stor grad er det, betyr det ikke at man ikke må jobbe på fritiden hvis man vil bli god.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Sno: jeg har kuttet ut knebøy og kjører benk og markløft. Men i markløft, pleier bena å være den begrensende faktor? Er nemlig litt redd for at det kan gå utover markløft-progresjonen å slutte helt med knebøy.

Og foresten, hva er symptomene på benhinnebetennelse?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner det ikke så veldig i ryggen under knebøy og markløft, men er livredd for at jeg har feil teknikk. Tror jeg skal filme det snart, og laste opp så dere kan se og vurdere.

Roing derimot, der kjenner jeg det som faen i hele ryggen. Men det er jo kanskje også meningen? Er jo tross alt en ryggøvelse. Så hopper ikke i taket av det.

Lenke til kommentar
Sno: jeg har kuttet ut knebøy og kjører benk og markløft. Men i markløft, pleier bena å være den begrensende faktor? Er nemlig litt redd for at det kan gå utover markløft-progresjonen å slutte helt med knebøy.

Og foresten, hva er symptomene på benhinnebetennelse?

Du får mindre framgang i markløft når du kutter ut knebøy. Men det overlever jeg.

Jeg får vondt i nedredel av leggen forside (ca 10 cm fra ankelen). Smertene kommer fra skinnbeinet i leggen. Det gjør ikke vondt når jeg er varm eller ha god blodsirkulasjon og ikke belaster dem, men så fort jeg går på hardt underlag, trapper, hopper, gåing generelt er vondt. Får jeg ett støt i leggen så får jeg en kul på leggen og det blir ømt og vondt å gå. Fikk en ski i leggen for et par uker siden, på kvelden ble det en stor kul der, og når jeg skulle gå ca 1km for å svømme så måtte jeg ha meg en pause PGA det gjorde så vanvittig vondt. Etter 10 min med svømming var kulen vekk. Den kom igjen utpå kvelden, og da gjorde det like vondt.

Det gjør også fryktelig vondt å løpe med dårlige sko, skulle løpe ned til bussen fordi jeg hadde så dårlig tid. Var et ødelagt i leggen 2-3 dager etterpå.

EDIT: Glemte å skriver leggen i flertall :p Jeg har beinhinnebetennelse i begge beina.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Når man tar markløft, kan man ha likt grep på begge hendene? Altså at holde slik at begge hendene er rettet med håndflaten inn mot deg? Prøvde det i dag, og synes det var letere å holde stangen på den måten. Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...