Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på en ting. Når man sitter rett opp og ned i en maskin hvor du har hendene rett ut til hver side (det er her snakk om brystøvelse i maskin). Så skal du ta tak i "spakene" (som altså er rett ut fra hver side av kroppen), og så føre spakene fremover til du sitter med begge armene rett fram.

 

Mitt spørsmål: er det da viktig at ryggen er bak i ryggstøtten HELE tiden? Eller kan jeg krumme ryggen litt akkurat når jeg anstrenger meg mest?

 

Øvelsen er nesten den samme som på bildet, bare at "spakene" (finner ikke bedre ord) er lenger ute, slik at armene er nesten helt utstrekt.

post-35504-1239728781_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er blitt nevnt før og slikt. Men lurer på om hvordan det er for rygg og generelt å ta både roing, markløft og knebøy i samme treningsprogram.

 

Trener nybegynnerprogram fra myrevolution som ser slik ut (ordrett fra artikkel):

Dag 1:

Benkpress/skråbenk: 3-5 x 5 reps

Rygg (roing): 3-5 x 5 reps

Dype knebøy: 3-5 x 5 reps

 

Dag 2:

Knebøy 2 x 5 reps med 20% lettere vekt enn dag 1, eller 3 x 3 på frontbøy

Markløft: 3-5 x 5 reps - Kjør en progressiv oppvarming opp mot et toppsett 1 x 5 reps

Skulderpress: 3-5 x 5 reps

Nedtrekk/Chins 3-5 x 5 reps

 

* Legg merke til at det kan være en stor fordel å kjøre med lettere vekter og fokus på eksplosivitet minst annenhver uke på markløft, det vil ofte gi bedre økninger enn å kjøre opp mot maksvekter hver uke. Vil man trene opp mot maksimale vekter hver uke på markløft bør man redusere treningsmengden på knebøy for å unngå overbelastning av korsryggen.

 

Dag 3:

Benkpress: 3-5 x 5 reps

Roing: 3-5 x 5 reps

Knebøy: 3-5 x 5 reps

Det det er flere alternativer har jeg streket under det som jeg bruker.

 

Er bare så fryktelig redd for å få noen langvarig drittskader som vil ødelegge for meg på sikt.

 

Foreløpig tar jeg markløft og knebøy som det står, men tar

. Ville egentlig vært greiere med stang, pga jeg tar like mye i roing og benkpress, så kunne bare tatt motstående sett med disse uten å stresse med vektskiver på manualene. Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Ja, kjenner egentlig stående stangroing veldig godt i korsryggen selv.

 

Men et kjapt spm: I hvilken type stang er det best å ta chins? En stang med en "knekk" på hver side (/----\) ? Eller en vanlig rett stang ( ---- )?

 

Jeg bruker den med "knekk", bare at den på mitt treningssenter har så kraftig bøy.

Lenke til kommentar

Helt uproblematisk hvis du har teknikken inne, Nw ;)

Selv med god teknikk (proffe) trener ikke de tre øvelsene på samme trening pga korsryggen.

 

Jeg tar markløft, knebøy og roing på samme trening. Er det uklokt?

Faktisk kan det være verre for en proff enn for en nybegynner å trene de 3 øvelsene på en dag, men det er en annen situasjon med utfall begge veier :)

 

Hvis du er nybegynner, vet hva du gjør og trener i riktig rekkefølge (først bøy, så mark og roing til slutt) trenger det ikke å være uklokt. Treningsmengde og intensitet er selvfølgelig viktig også. Kjører du på med 10 sett på begge øvelsene vil korsryggen logisk nok være for svidd til å kunne utføre roingen på fornuftig vis ;)

 

Dog har jeg aldri trent de 3 øvelsene på samme økt. Jeg har kjørt kombinasjoner som bøy/roing/overhead press, bøy/mark, mark/roing og mark/rumensk mark og det har funket bra. Så lenge som mengde og intensitet er tilpasset så går alle de nevnte kombinasjonene fint, men bøy, mark og roing samme dag høres mye ut for korsryggen.

 

Til slutt vil jeg bare si at her er grunnen til å trene ferdig oppsatte og utprøvde program som SL og RYP hvis man er ny. Øvelsene, fordelingen og rekkefølgen er fornuftig oppsatt og da unngår man problemstillinger som denne. For ja, de tre løftene på samme dag er definitivt et potensielt problem :)

Lenke til kommentar

Hei, har trent en stund no, berre sånn på hobbibasis og har komt meg opp mange hakk fysiskt, altso fa ett null i fysikk, til en 4-5 i karakter i gym.

Så...

 

Eg skal ha styrketester og springetest imorgen på skulen og treng litt tips om korleis eg kan gjere mitt beste! Eg tenkjer da på mat og slikt, og såklart andre ting!

Har hørt att havregryn skal vere bra for å få ekstra energi?

Lenke til kommentar

Du burde egentlig droppe melka viss du skal ha løpe test, melk og andre melkeprodukter slimer noe vanvittig. Heller ikke spis deg stappa mett rett før du skal løpe da blir du bare tung i magen. Og husk en god oppvarming, dette gjelder i styrke og løping.

 

Hvis du er nybegynner, vet hva du gjør og trener i riktig rekkefølge (først bøy, så mark og roing til slutt) trenger det ikke å være uklokt. Treningsmengde og intensitet er selvfølgelig viktig også. Kjører du på med 10 sett på begge øvelsene vil korsryggen logisk nok være for svidd til å kunne utføre roingen på fornuftig vis ;)

 

Jeg kjører dette 2 ganger i uka, hver tirsdag og lørdag. Har 3 sett på roing og fra 4 - 5 sett på mark og bøy. Og jeg kjører det i den rekke følgen du skrev.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Hva slags løpetest er det og hva er kravet?

 

Jeg anbefaler at du spiser en så "normal" frokost som mulig. Eks: brødskiver med skinke og ost, et egg og en frukt. Vet ikke helt hvor mye du trenger, men ikke spis mye like før løpet. Pass på å få i deg godt med væske i løpet av dagen, men drikk lite og ofte. Drikk kun vann! Ikke prøv deg på Maxim eller lignende om du ikke er vandt med det. Er alt for mange som heller på med diverse sportsdrikker før og under store løp og ritt. Det kan ødelegge mye om kroppen ikke klarer det. Slik må ofte tilvennes.

 

Andre ting må bli at du sover lenge, varmer opp riktig, kler deg godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...