Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, lurte på om noen kunne se over treningsprogrammet mitt, og komme med noen innslag?

 

Mandag: Bryst/Triceps

 

Benkpress/flatbenk m hantler - 8 x 3

Skråbenk m hantler - 8 x 3

 

Smal benkpress - 8 x 2

Franskpress - 8 x 2

 

Onsdag: Rygg/Biceps

 

Rygghev - 10 x 3

Chins - 10 x 3

Stående roing med stang 8 x 2

Bred roing i kabel 8 x 2

 

Fredag: Bein/Skuldre

 

Benpress - 10 * 3

Tåhev - 10 * 3

Er veldig åpen for forslag til beinøvelser

 

Face pulls - 15 * 3

Omvendt Pec-dex 10 *3

 

Ja, jeg er klar over att markløft og knebøy ikke er med i programmet, dette er pga brokk. Så alle øvelser som legger stort press på buken er uaktuelle. Skuldre trener jeg heller ikke øvelser som skulderpress pga litt dårlige skuldre den siste tiden.

Lenke til kommentar
Er nå ferdig med RYP og har laget et lite skjema for å se fremgang. Om noen er interessert kan de jo ta en titt.

Du klarer 2x 22kg biceps, men ikke mer enn 2x 10kg arnoldpress? Ikke at det har så stor sammenheng, men synes det virket litt "skjevt". :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hei, lurte på om noen kunne se over treningsprogrammet mitt, og komme med noen innslag?

Face pulls og omvendt peck deck tar du til slutt på ryggøkta. Det er mer logisk å trene bakside skuldre på ryggdagen imo, siden den involveres en del i draøvelsene.

 

For lår kan jeg anbefale bulgarian split squats. Den kommer til å banke deg noe sykt! :yes: Ellers så kan pull throughs i kabelapparat være bra for hamstrings hvis mark/strakmark etc er utelukket. På tåhev bør du ha mange flere reps :)

 

Hvor problematisk er skulderpress? Kan du trene den uten smerter med lette vekter? Hvis ja så kan du prøve ut denne rutinen. Det er et trippelt supersett som består av sidehev, fronthev og skulderpress. Du kjører altså alle øvelsene etter hverandre uten pause, 3 ganger. Jeg har prøvd den og den river godt. Normalt kan jeg trene med 27 kgs hantler i skulderpress, men her ble jeg tvunget til å bruke 8 kgs hantler gjennom hele supersettet. Fordelen her er at belastningen blir lav samtidig som du kan slite ut skuldrene. Det er selvfølgelig ikke optimalt å trene med bare lette vekter, men det er bedre enn ignenting. Har du noen formening om hva som kan feile skuldrene?

 

Ellers så synes jeg treningsmengden var noe lav hvis du først skal trene splitt, men det får være opp til deg :)

Lenke til kommentar
Hei, lurte på om noen kunne se over treningsprogrammet mitt, og komme med noen innslag?

Face pulls og omvendt peck deck tar du til slutt på ryggøkta. Det er mer logisk å trene bakside skuldre på ryggdagen imo, siden den involveres en del i draøvelsene.

 

For lår kan jeg anbefale bulgarian split squats. Den kommer til å banke deg noe sykt! :yes: Ellers så kan pull throughs i kabelapparat være bra for hamstrings hvis mark/strakmark etc er utelukket. På tåhev bør du ha mange flere reps :)

 

Hvor problematisk er skulderpress? Kan du trene den uten smerter med lette vekter? Hvis ja så kan du prøve ut denne rutinen. Det er et trippelt supersett som består av sidehev, fronthev og skulderpress. Du kjører altså alle øvelsene etter hverandre uten pause, 3 ganger. Jeg har prøvd den og den river godt. Normalt kan jeg trene med 27 kgs hantler i skulderpress, men her ble jeg tvunget til å bruke 8 kgs hantler gjennom hele supersettet. Fordelen her er at belastningen blir lav samtidig som du kan slite ut skuldrene. Det er selvfølgelig ikke optimalt å trene med bare lette vekter, men det er bedre enn ignenting. Har du noen formening om hva som kan feile skuldrene?

 

Ellers så synes jeg treningsmengden var noe lav hvis du først skal trene splitt, men det får være opp til deg :)

 

Ok. Takk for svar! :)

 

Skal prøve bulgarien split, som du anbefalte. Akkuratt hvor problematisk skulderpress er vet jeg ikke, har ikke prøvd. Men leste en tråd/post av Eirik Sandvik, der sa han att militærpress/skulderpress burde bli utelukket fra programmet ditt om du hadde skulderproblemer, eller om du var "annlagt" til å få skulderproblemer. Men kan jo alltids prøve supersett.

 

Lav treningsmengde vil jeg ikke ha noe av. Sleng på! :)

 

Nei, jeg har ingen aning om hva som kan være galt, om du har peiling så kan du ta en titt på denne tråden min.

Lenke til kommentar

Gjorde nedtrekk (lat pulldowns er det jeg kjenner det som i allfall) for første gang på en stund i dag. Gjorde 8x3 sett, og endte til slutt opp på 105 kilo før jeg ga meg, og må nok gå enda en plate opp i vekt neste gang. Jeg synes det var rart, for tidligere har jeg bare trent med 80 kilo i nedtrekk, og ikke trent noe styrke siden det som var nesten et år siden.

 

Men på "maskinen" (standard nedtrekksgreie med vekter og stang) var det mulig å stille inn høyden på stanga, og man gjorde det med en kvartsirkel-plate med hull i, så når stanga var på det laveste var den nærme horisontalt, og når den var på det høyeste var den nærme 90 grader. Den var på det nest høyeste, altså ca. 80-85 grader når jeg brukte den. Kan det være forklaringen på den plutselig vektøkningen?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvilken maskin du har brukt..? Testet du hvor mye du tok i "vanlig" nedtrekk?

Det var vanlig nedtrekk, i allfall det jeg alltid har gjort. Maskinen liknet på denne, bare at det var mulig å justere stangen som går skrått ut fra maskinen til å være mer horisontal. Men innstillingen jeg hadde den i var mer vertikal enn den på bildet.

 

latpulldown.jpg

 

Men når jeg tenker over det gjør ikke innstillingen på den stor forskjell på belastningen. Kanskje alle pull-upsene jeg har gjort i mellomtiden har hatt en effekt.

Lenke til kommentar

Har mista piffen helt det siste året. Lenge siden sist jeg trente. Allikevel vet jeg hvor hardt det blir å begynne og trene igjen. Starte i det små - progresjon deretter. Savner den tida da jeg var i kanonform. Kroppen er så sulten på trening.

 

Flere her inne som har hatt en periode med treningstørke?

Lenke til kommentar

Nope, her er det balls to the walls så lenge det lar seg gjøre ;)

 

Ta en titt i veiledning for nybegynnere i styrkeforumet hvis du trenger program :)

 

Akkuratt hvor problematisk skulderpress er vet jeg ikke, har ikke prøvd. Men leste en tråd/post av Eirik Sandvik, der sa han att militærpress/skulderpress burde bli utelukket fra programmet ditt om du hadde skulderproblemer, eller om du var "annlagt" til å få skulderproblemer. Men kan jo alltids prøve supersett.

Ja, pressing over hodet trenger ikke å være fordelaktig. Gjør det vondt med lette vekter også så bør du nok droppe det helt inntil videre.

 

Gå på T-nation og så søker du på Shoulder savers, og leser part 1 - 3. Den serien skulle nok inholde nok av løsninger som du kan ta i bruk ;)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

jeg må bare få lov til å dele min frustrasjon over gymtimen vi hadde i dag. I dag så skulle vi vist få opplæring av en student i hvordan vi tok knebøy. Jeg satt å grøste når vi elevene skulle få prøve, han var mere opptatt av bredden i beina enn at de hadde krom rygg. Når det var min tur så fikk jeg beskjed om å ikke gå så langt ned, til slutt så tror jeg at jeg ikke gikk mere enn 10 cm langt ned, og jeg måtte vist gå så seint ned som mulig. Jeg har løftet knebøy i 1 år, og aldri fått beskjed om å gå 10 cm ned så opp igjen.

 

Etter vi hadde tatt knebøy mente han at det var bedere ta knebøy i smith machine, for da slapp du å tenke på løftebanen. Så sier jeg at du nesten ikke bruker stabliserings muskler i smith maskin når du tar knebøy. Men det var vist feil i følge han, Det var heller ikke noe forskjell på å løfte med belte eller ikke... Til slutt så kommer gymlæren å avbryter studenten å viser oss riktig teknikk.

 

Hva skjer med sånne folk som underviser i ting de ikke kan om? Blir så frustrert når folk blir feillært. Hvertfall når det gjelder ting som de kan risikere å ødelegge ryggen i.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Er skummelt med feillære synes jeg... Man vet jo aldri når man selv blir lært feil. Jeg er litt 50/50, har ingen grunn til å tro at folk lærer meg ting som er feil, men det kan jo alltids være at de selv ikke vet at de har feil ikke sant.. Må være litt skeptisk. Liker å få ting bekreftet flere ganger ;)

Lenke til kommentar

Det fins mange typer vranglære. En kvinnelig instruktør kan eksempelsvis indoktrinere ved å sette folk i maskiner istede for frivekter. det behøver ikke være direkte galt, men det er ikke optimalt. det er en type doktrine som ikke er optimal men som noen ser på som vranglære.

 

En annen type vranglære er mannlige instruktører som bevisst terroriserer eller indoktrinerer folk i gymmet for å forhindre at de får fremgang. disse kommer umiddelbart bort til deg når du tar viktige øvelser som knebøy, markløft og så prøver de å skremme deg vekk fra disse øvelsene. Dette kan kalles ondskapsfull vranglære.

 

Så har vi fakta-guruer, de som henter opp fakta til de minste detaljer for å beskytte en personlig mening, disse faktaene blir tolket i alle retninger og resultatet er selvpåført vranglære.

 

Og så har vi de som tar kunnskap for autoritet, for disse så er det ikke nødvendigvis hva som er rett som er den riktige doktrinen, men det er hva som blir tolket som autoritet, de kan finne på å si hva som helst, blir det godtatt så er det automatisk gyldig. (jeg hadde en slik instruktør i gymmet en gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...