Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer det jeg hører at apperater og maskiner tvinger kroppen til en unaturlig bevegelse som skaper feil i balansen av musklene osv.

Hvor har du hørt dette?

 

Så lenge man har et "godt" apparat minsker det jo faktisk risken for å skade seg ved å trene feil.

 

Kanskje apparetet hjelper deg med teknikk, og minsker risken for skader. Men jeg tror du gjør deg en liten bjørnetjeneste. Det er bedere å pugge litt ekstra på teknikk i vanlig knebøy enn å gå på smith machine.

 

Når du tar knebøy i smith maskin så er det mange stabliserings muskler du ikke trener i forhold til vanlig knebøy. Selv om Smithmaskinen hjelper deg med med teknikk så er det bedere å tørr trene litt mere på vanlig knebøy etter min mening.

Lenke til kommentar
Så lenge man har et "godt" apparat minsker det jo faktisk risken for å skade seg ved å trene feil.

Nei,nei det er ikke på selve øvelsen men senere da du ikke har nok støttemuskelatur og da skader man seg.

 

Har en på gymmet som kjørte benk i maskin i 2 år nå, maskinen ble kastet så han måtte over på fri stang og manualer og nå tar han ikke halve vekten en gang og vingler som en snekker.

Støttemuskelatur er viktig, i maskin er det mange grupper som ikke blir med på treningen.

Ingen maskin kan forsvares som en hovedøvelse i noe program uten om i rehab.

Lenke til kommentar

Ja, eller generelt. Jeg må gjøre om på treningsdagene mine. Så Jeg tenkte på å trene 4 ganger i uka, der jeg har 2 økter, med benk og hjelpeøvelser for overkropp. Og 2 økter med knebøy, markløft og hjelpeøvelser. eller så tenkte jeg på å trene benk, mark og knebøy 3 ganger i uka. Men lurte på om det sist nevnte kan bli litt overkill, noen som har erfaringer? Ossen funker det for deg 2bb1?

Lenke til kommentar

3x benk, markløft og knebøy i uka kan bli litt hardt. Synes programmet jeg kjører nå fungerer veldig bra. Har hatt bra progresjon siden jeg begyndte på det for to uker siden.

 

Økt 1 og 3:

-benkpress

-roing bredt grep

-knebøy

(+ 1-2 sett med triceps)

 

Økt 2 og 4:

-markløft

-nedtrekk smalt grep

-skulderpress

(+ 1-2 sett med biceps)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

7x5 kan bli mye, men det avhenger av hvilken belastning du bruker. Sjekk ut Stronglifts 5x5 Beginners. Der har du knebøy tre ganger i uka, vekselvis benkpress og militærpress og vekselvis markløft og roing; altså 3 baseøvelser hver økt pluss andre støtteøvelser. Du trener 5x5 og sett, reps og belastning er tilpasset og balansert.

 

Inndelingen til 2bb1 kan fungere, men jeg hadde tatt knebøy før de andre øvelsene, og skulderpress før nedtrekk. Skal du trene fire ganger i uka bør du ha en dag pause mellom hver økt slik at du trener henholdsvis 4 og 3 ganger annen hver uke. Dette er for å unngå overlapping mellom roing/nedtrekk og benkpress/skulderpress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...