Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hvor mye vekt?

Teknikk tar fra en uke til 16 uker.

Ryggen er vel helt rett under løftet? Den skal ikke bøyes en mm i selve ryggraden, kun hofte og lår.

om den skal ligge litt "bakpå" ryggen, eller nesten oppå nakken?

Når du tar armene bakover skal den ligge mer på nakken en skulderen , men ikke på selve nakken.

Det går an å rulle den til det punktet du kjenner at den ligger best.

Under løftet tipper du forrover om den ligger helt oppå nakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du aktiverer forskjellige muskelgrupper i armen , det er ikke store forskjellene derfor trener man vanligvis en periode med en av grepene og bytter i neste periode.

Noen må ha overgrep om de har et bredt grep for spessiell målsetting , noe man ikke kan med undergrep.

Lenke til kommentar

Er på RYP nå, skal begynne på uke 6 i morgen. Står ingen spesifikk mageøvelse, så jeg har 3 forskjellige som jeg tar...

Har lyst å bare ta én, eller kanskje to. Synes mage er viktig. Og den er jo også litt mer oppdelt enn de andre musklene.

Men hva er gode mageøvelser? Har hørt at såkalte crunches fungerer bra, men vet ikke helt hva det er.

Hva sier folk om dette?

Skeptisk, siden jeg har flere mageapperater på studioet, men er dette noe som kunne blitt brukt effektivt?
Lenke til kommentar

Ja, litt opp = trene magen, helt opp = trene andre muskler.

Fra litt opp til helt opp er magen helt flexet uansett.

Blir det samme som å ta en biceps, så heise skuldra før man senker igjen.

Magemusklene holder deg oppe i knebøy ja.

De som kun trener mark, bøy og benk har også gigantiske magemuskler uten å ha trent noe annet på 5 år.

Du kan dermed prioritere på den gruppen også med for eks

dette + Dette.

Endret av War
Lenke til kommentar

Roing trente jeg dagen før - stående slik at korsryggen ble belastet. Skal trene roing i benk/på apparat neste gang slik at jeg slipper å belaste korsryggen. Knebøy er nesten en uke siden.

Dette var vel 80 % av 1RM. Kjørte 3 sett med 5 repetisjoner (70 kg). Teknikken følte jeg var god gjennom alle settene.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Om du vil kan du kjøre mage som i linkene, da trener man mage litt mer en vanlig og vil få en sterkere kjernemuskelatur og kan igjen gjøre det bedre i andre øvelser osv.

Men denne treningen kan man gjøre hjemme osv, behøver ikke være en stor del av programmet på trening.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å lære meg å gå på hendene, og lurer derfor om det er noen her inne som kan dette? I så fall: tips til muskelgrupper som må prioriteres? Øvelser?

Ser for meg at militærpress/skulderpress kan være en grei hovedøvelse for styrke i skulder- og nakkepartiet. Generell støttemuskulatur er vel også viktig (som magemusklene). Rygg er vel også sentralt.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på å lære det ved hjelp av styrketrening, men hvilke styreøvelser som kan være behjelpelige i veien mot hand-gåing.

Du bare kaster deg opp mot en vegg og prøver å gå ut til du faller? Gang på gang, helt til du etter noen måneder/år klarer det?

Lenke til kommentar

Brukte ingen vegg. Dog jeg lærte det når jeg var sånn 9 år, så det var ikke like vondt å falle.

Det første du må lære deg er å stå på hendene. Du kan ikke gå før du kan stå, vet du. I starten kan du prøve å stille deg på hendene med ryggen mot en vegg. Når du føler deg sånn passe stabil kan du begynne å øve uten vegg, og deretter begynne med gåtrening.

Husk at dette er ikke noe du lærer over natta, jeg vil tro du trenger minst et par måneder med daglig trening for å kunne gå rundt 3-4 meter.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har bestemt meg for å trene opp et par sterke skuldre, eller "elektriker skuldre" om jeg kan si det ;). Jeg var utplassert som "elektriker" i 2 uker. Første uken kjente jeg ingenting, men 2 uken begynte jeg å kjenne det i skuldrene. MEN jeg vet ikke om det var arbeidet som utløste det, pga skulderplager tidligere, se i denne tråden.

Det er ikke vondt, tror jeg. Heller ubehaglig. Føler kanskje skuldrene mine er litt "slappe/hengete".

Så jeg lurer på hvilke øvelser jeg bør ta på skulderdagen min? Har lest at Skulderpress er IKKE å anbefale :).

Jeg har heller aldri prioritert bryst/trent mye benk, noe som ofte kan resultere i skulderplager. Bare så det er nevnt ^^

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...