Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler en ganske grei indikasjon er å kjenne etter hvor mye fett som ligger utenpå magen når jeg strammer magemusklene. Sikkert en simpel metode, men føler den gir en grei pekepinn. Fettprosenten er nok gått opp litt, men ikke mye etter hva jeg kan se/føle/kjenne.

 

Men det er vel også meningen å gå opp litt i fett% slik at der alltid er noe å ta av? :)

Lenke til kommentar

Øker ikke fettprosenten bygger du ikke så mye som du kan bygge.

Det er det eneste tegnet på at kroppen har fått nok mat til bygging.

Det er derfor man kjører bulk, så deff så bulk igjen.

 

Metode 2 er å ligge litt lavere på kcal, bygge saktere men ikke legge på seg noe fett.

I teorien blir det ca det samme.

6mnd med litt bygging VS 3 mnd bulk og 3 mnd deff.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke meningen at kreatinet skal løses fullstendig i vannet ...?

For jeg ser tydelig små hvite krystaller/prikker i vannglasset.

 

Klarer å løse kreatinet skikkelig om jeg tar varmt vann, men det er vel forhåpentligvis ikke meningen? Jeg bruker vann et sted mellom kaldt og lunkent.

Lenke til kommentar

Hehe, ok. :) Knase gjør det nok ikke, da kreatinen er nokså pulverisert fra før. Ville bare være på den sikre siden. Andre dag med "oppfylling" ferdig. Første treningsøkt i morgen etter at jeg begynte på kreatin, men forandringen er vel ikke så alt for stor kan jeg tenke meg.

 

Men det gir vel resultater over tidd. :)

Lenke til kommentar

Selv tenker jeg å kjøre 4x5g i 5 dager, for deretter å gå over til 5g daglig. Men selv om mange forskere mener at det er ufarlig med vedvarende kreatininntak, så vurderer jeg å ta en måned på og en måned av osv. Dette for at kroppen skal opprettholde sin opprinnelige kreatin-produksjon.

 

Ja, jeg er muligens litt hysterisk, men liker ikke å tukle for mye med kroppens naturlige balanse. Det er jo tross alt ingen som har BEVIS for langtidsvirkningene av forhøyde kreatininntak, eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg er overbevist, nok en gang!

 

Forøvrig må jeg få takke deg for at du opplyste om benkpressteknikken for oss "lengre". For første gang siden jeg begyndte å trene hadde jeg skikkelig gangsperre i brystmusklene dagen etter forrige trening! Kjente faktisk at det "rev" i brystmuskulaturen under benkpressøvelsen. 4x10 reps med 50kg gikk lett. Satser på 4x10 reps med 55kg i morgen.

Lenke til kommentar

Hvor digg er det ikke å løfte mer i benken, ungå skader senere når belastningen blir høy og trene rett med en gang.

På neste trening sjekk om det er nederst, mitten eller øverste del av benkpressen som er tyngst i løftet.

Da kan du trene det svake leddet og plutselig øke 5kg.

For eks siste delen av løftet er tungt, da burde du legge prioritering på triceps osv.

 

Ved å alltid finne det svakeste leddet i en øvelse kan du få en større fremgang.

Lenke til kommentar

Når armene er mellom nedre posisjon og midterste er det tyngst. Altså fra det punktet hvor albuene danner en rett linje gjennomkroppen og noen cm oppover. Dette kan vel også ha noe med at det er i disse områdene belastningen blir størst, som følge av at jeg her har måttet reversere bevegelsen (altså fra at stangen kommer nedover til at den pluselig skal skubbes oppover).

 

Øverste del av løftet går relativt lett.

Lenke til kommentar

Da er det brystmuskler som er det svake leddet, det er jo bra , da hindrer ikke skuldre eller triceps deg enda.

 

 

Til de som lesser på med isolasjonsøvelser så husk at de som kun trener benkpress,knebøy og markløft er store som fjell, og i tester hvor de har utvidet med 4-5 isolasjonsøvelser ga det ingen økning i muskelmasse.

I 5x5 som er disse baseøvelsene så gjelder det samme.

Legger man til for eks biceps for prioritering justerer man ned treningsmenden/frekvensen på en annen baseøvelse for eks Lette knebøy.

Nervesystemet har 100% og om baseøvelsene bruker de 100% 30-30-30 og man legger til 10 på en isolasjonsøvelse blir det da 20-30-30-10 , og ikke 30-30-30-10

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg sliter i benk på samme sted som 2bb1 tror jeg, er når jeg skal opp igjen. Er det da brystet som er det svakeste leddet? Hva skal jeg gjøre med det? Er det ikke bare å fortsette med benken?

 

En venn av meg som også trener mener at noe som han mener heter kabelkross, trener brystet mer enn benk. Han mener det kommer i tillegg til benk da, ikke i stedenfor. Jeg skal jo også egentlig bruke sråbenk, men en lokal på gymmet mente benk gikk mer på bryst, noe jeg synes hørtes bra ut.

Lenke til kommentar

Når bryst er begrensningen i benk så er det vel bare å fortsette ja.

 

Med "kabelkross", mener du slik jeg har tegnet under? I så fall synes jeg også at det virker som en bra øvelse for brystet, uten noen spesiell erfaring sånn sett.

post-35504-1236378295_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det er sånn øvelse man ler av det.

Hvordan kan man forsvare at 10kg cablecross har noen bedre effekt en 100kg benk?

Og hvis man tar det i tillegg så må man jo redusere på benken , og da kan det neppe forsvares. Man kan kjøre støtteøvelser men det blir da på triceps og skuldre osv og ikke bryst i seg selv.

Det er den fellen mange går i uansett, man får ikke fremgang og isteden for å optimalisere kostholdet eller teknikk, belastning og progresjon legger de på nye øvelser.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...