Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ha litt hjelp av dere når det gjelder hvem som har best grunnlag får å bygge muskler.

Er det muskelfiberene (1,2x og 2a) som avgjør alt? eller er det f,eks vanskligere for en på 60kg å bygge muskler for en som veier 80kg. Uavhenging av muskelfibere.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ha pulveret i etter vannet er hellt ned i shakeren?

Kanskje det er mindre å bære på med en shake med pulver i, for å så helle vann oppi denne på trening.

VS bære på shakeren + proteindunk.

Hjemme er det ikke noe problem^^

Lenke til kommentar
Må ha litt hjelp av dere når det gjelder hvem som har best grunnlag får å bygge muskler.

Er det muskelfiberene (1,2x og 2a) som avgjør alt? eller er det f,eks vanskligere for en på 60kg å bygge muskler for en som veier 80kg. Uavhenging av muskelfibere.

Ser ikke helt hvorfor det skal være letter for en på 80kg å bygge muskler. De kan jo være like høye, bare at han ene er tynn mens han andre er feit.

Men hvis du tenker to stykk med lik fettprosent: f.eks. 60kg-mannen = 175 cm og 80kg-mannen = 190 cm, så vil gjerne volumet til 80kg-mannen øke mer per treningsøkt. Men igjen så er 80kg-mannen lengre i alle ledd som følge av sine 15 cm større høyde. Så volumet vil muligens bli større, ja, men styrken (hvor mye man kan løfte) har vel ikke noen direkte sammenheng med volumet av muskelen.

Leste nylig en artikkel. Det var en av de som klarte mest i benkpress i verden, han var bare 67,5 kg og 170 cm eller noe. Så høyde/kg er i alle fall ikke alt.

Har ingen doktorgrad innenfor emnet, så dette er bare mine tanker rundt spørsmålet ditt.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Leste nylig en artikkel

Det stemmer, korte armer = kortere løftebane = korte butte mennesker løfter mest = utrtykket "benkpresskropp/knebøykropp.

Derfor skal mennesker med lengre lemmer trene litt annerledes for å oppnå samme resultater som de kortvoktste, OM man ikke skal konkurerre

(da slike løft ikke godtaes i konkurranse og dermed vinner de kortvokste)

Behøver ikke legge ut om hvordan trene for oss lange her om det ikke er spesifik ønske om det.

Lenke til kommentar

Teknikk

( Den har også del 2 og 3 om man vil lese mer)

Uten om teknikken så er dette viktig om man er lang i armene.

Legg deg på gulvet med et kost /stang i benkpressstilling og senk armene til albuene treffer gulvet.

Der legger du merke til hvor høyt over brystkassen stangen stopper.

Det er så lang ned du skal senke stangen på gymmet også.

Det er så langt mennesker med kortere armer senker, med da treffer dem brystkassen.

Her ligger fordelen dems i benken.

Senke lengre ned for oss lengre utgjør kun en risiko for skulderskade.

For å finne bredde i grepet stå på kne og slipp deg forrover i pushupsstilling, det er det naturlige grepet for deg( avstand mellom hendene)

Endret av War
Lenke til kommentar

Så jeg skal bare senke stangen så langt ned at det dannes en vannrett linje fra albue til albue rett gjennom kroppen? Da har jeg i så fall senket stangen ALT for mye når jeg har trent benkpress. :blush:

Dette er vel ganske logisk med tanke på at jeg har hatt liten fremgang i det siste. Kun gangsperre i skuldre/nakke-området.

Lenke til kommentar

Ja albuer i bakken så de er paralelle med rygg, du øker sansynligvis i ren vekt på stangen også på den måten. Og som sakt slipper skuderplager.

Det gjelder ikke om man skal konkurrere, da de ikke tar hensyn til lange armer kun brysttreff. Samme gjør politiskolen osv.

Større brystet blir, kortere vil den avstanden bli og når du løfter 250kg i benken treffer du sikkert kassa du også.

du får nok en del "senk helt ned" sleng på gymmet, men det er pga de ikke vet bedre.

Som Børge skrev, man er på gymmet for å stimulere ikke demonstrere.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jepp! Men med din (og Børges) hjelp føler jeg at jeg har innsikt nok til å kunne gi eventuelle "drittslengere" en verbal omgang. :)

Dessuten er jeg ikke ute etter å vise styrke, men å trene kroppen på en best mulig måte (både helse- og progresjonsmessig).

Lenke til kommentar

Oki. Jo, hadde 5g ned i 0,7 dl vann. Grunnen til dette var fordi jeg kjøpte en vannflaske på Rema og følte meg ganske dehydrert fra før, så jeg kjørte på. :p

Dessuten har jeg lest "her og der" at man bør drikke så mye vann som mulig når man "går på" kreatin? :hmm:

Lenke til kommentar

Okei. :)

Fikk karbohydrat-pulveret i dag også. Skal dette drikkes ilag med proteinen på treningsfrie dager? Eller skal ekstra karbo kun tas på treningsdager?

50g protenpulver + 50g karbohydratpulver + 6 dl melk er blandingsforholdet jeg tenker å kjøre om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Har ikke helt jernkontroll på kcal-inntaket, men føler jeg får i meg nok mat i løpet av en dag til at jeg blir mett ++ gjennom hele døgnet.

Men rett etter trening synker gjerne matlysten litt, så da er det vel spesielt viktig å ha carbs i shaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...