Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du allerede hiver i deg 30-40g protein og 60-80g karbohydrater etter trening. Og spiser et måltid med en gang du kommer hjem. Og ellers fordeler mesteparten av karbohydratene til timene etter trening.

 

Dvs isteden for å dele opp karbs i 5-6 måltider i helt like doser, gjør heller noe slikt

60-60-60-Trening 140-140-140

VS

100-100-100 Trening-100-100-100

Endret av War
Lenke til kommentar

Når det gjelder karbohydrater er dette noe jeg ikke har hatt spesielt fokus på. :hmm:

 

Har kontroll på proteininntak og kaloriinntak, men karboinntaket har jeg egentlig aldri regnet på.

 

Ang. måltid etter trening: pleier ofte å føle meg litt oppblåst/mett etter trening siden jeg har drukket 6-7 dl melk og 50g protein (20g før og 30g etter). Men om det er viktig skal jeg alltids klare å knekke i meg måltidet rett etter treningen.

Lenke til kommentar

Karben er viktig ja, fylle opp glykogenlagrene så du har energi til neste trening.

bøttene koter 200kr for 4kg , sleng det oppi proteinen, blir ikke mer væske.

Banan, rosiner osv fungerer også.

 

Myo 3kg 178

Tn 4kg 229 osv.

 

Det er gjort mange forsøk på det og alle kommer frem til det samme.

 

Nok en studie viser at det er like viktig å fylle på med protein som karbohydrater direkte etter trening. I augustutgaven av J. Nutrition 2007, presenteres en studie som viser at det å innta protein sammen med karbohydrater etter trening, gir bedre resultater. Målet med studien var å undersøke hvilken rolle karbohydrater og/eller proteininntak før og etter trening har på nivåer av signalene S6K1 og 4E-BP1 – viktige signaler for muskelvekst.

 

Deltakerne av studien ble delt inn i 2 grupper:

KARB+PRO-gruppen: fikk 0.3g karbohydrater og 0.3g protein per kg kroppsvekt både før, like etter og 1 time etter styrketrening

KARB-gruppen: fikk kun 0.3g karbohydrater per kg kroppsvekt før, like etter og 1 time etter styrketrening.

 

Etter styrketrening gikk nivåene av 4E-BP1 signifikant mer ned i gruppen som fikk kun karbohydrater enn hva var tilfelle i gruppen som fikk kun protein. 1 og 4 timer etter trening, økte nivået av 4E-BP1 i begge gruppene, men økte mer i gruppen som fikk både karbohydrater og protein. Også nivåene av S6K1 holdt seg høyere i gruppen som fikk både karbohydrater og protein enn i gruppen med bare karbohydrater.

Konklusjonen av denne studien er derfor at å legge til protein etter styrketrening, gir enda mer optimale nivåer av de viktige signalene for muskelvekst, enn om man ikke inntar protein sammen med karbohydratene.

Altså ser vi nok en gang at kombinasjonen karbohydrater og protein direkte etter trening er veldig viktig om man er ute etter maks resultater av treningsøkten.

 

 

Det er jo også en genial måte å få i seg nok kcal på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Okei, supert! Tar og bestiller en 4kg-bytte fra TN med en gang. :)

 

Det jeg gjør når jeg skal trene: lager til en shake som inneholder 7 dl melk og 50 gram proteinpulver. Drikker ca. 1/3 rett før trening og resterende 2/3 like etter trening.

 

Kan jeg nå starte med følgende: 7 dl melk + 50g proteinpulver + 50g karbohydrat hvor jeg drikker 1/3 rett før trening og 2/3 like etter trening? :)

Lenke til kommentar

War : Takk for et meget utfyllende svar! :)

Ja, er kjipt med brokk, men ikke så mye å gjøre med det som sagt. Grensen går desverre ved oppvarming, da får jeg såpass vondt at jeg ikke klarer å fullføre settet.

 

Er nybegynner ja, har vel trent muligens 6 mnd. Skal ta en titt på linken du sendte og 5x5. Men er ikke 5x5 bygd opp på de større baseøvelsene?

Lenke til kommentar
Det optimale er å drikke litt før under og etter med mest etter.

Sånn som du skrev egentlig.

Okey, goodie!

 

Det jeg spiser iløpet av dagen er da næringsrik mat, multivitaminer, tran, protein- og karbohydratpulver. Da skulle jeg vel være godt rustet til å møte hverdagen?

 

Kreatin er blitt nevnt, men det vil jeg som tidligere sagt helst unngå å starte med.

Lenke til kommentar

Kreatin eller ikke får være opp til hver enkelt.

Det er det best dokumenterte tilskuddet som finnes, det er det tilskuddet det er forsket mest på også.

 

Eneste det vil gjøre for treningen din er å gi deg litt ATP energi så du er litt sterkere og dermed kan trene hardere og dermed få bedre resultater. Skal i teorien være ganske hardcore før man får nytte av det men mange bruker det pga det er billig og man går opp en kg i væske/ser mer deffinert ut.

 

Det jeg spiser iløpet av dagen er da næringsrik mat, multivitaminer, tran, protein- og karbohydratpulver. Da skulle jeg vel være godt rustet til å møte hverdagen?

 

Du må itillegg være sikker på at det hele gir deg kcaloverskudd.

Fra 36kcal pr kg til 44 kcal pr kg

Ett sted mellom der ca , tilpasset etter aktivitetsnivå.

 

LasH, du får teste litt og finne de øvelsene du kan ta og de du må droppe.

Kom med en liste over fyfy så endrer man programmet etter det.

5x5 er bare en betegnelse, men det har en god del baseøvelser og teknikken må sitte før man lesser på 3siffret kg i benken og mark.

Endret av War
Lenke til kommentar
Kreatin eller ikke får være opp til hver enkelt.

Det er det best dokumenterte tilskuddet som finnes, det er det tilskuddet det er forsket mest på også.

 

Eneste det vil gjøre for treningen din er å gi deg litt ATP energi så du er litt sterkere og dermed kan trene hardere og dermed få bedre resultater. Skal i teorien være ganske hardcore før man får nytte av det men mange bruker det pga det er billig og man går opp en kg i væske/ser mer deffinert ut.

Nei gi deg! Uff, får vel kjøpe inn kreatin jeg også da, tross de varierte tilbakemeldingene jeg har lest med tanke på velvære. Du går på det selv går jeg utifra? :)

 

Er denne typen kreatin monohydrat OK?

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=746

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja den er i basic serien / uten D-pinitol.

Helt vanlig kreatin.

 

Du må drikke nok vann eller normalt med vann.

Drikker du mindre en vanlig er det lett å få hodepine da kreatinen vil ha litt av væsken inn i musklene.

Men da hadde man fått hodepine uten kreatin også og man er dehydrert.

 

Ved å innta store doser på kreatin 1 år kunne man ikke en gang fremporvosere negative resultater.

Helt trygt med andre ord.

Med 5g pr dag er det vel det billigste tilskuddet på jordens overflate.

Det er også kreatin i fisk, kjøtt og bær osv så man får i seg det uansett men i mindre grad en 5g.

 

Det er noe å tenke på for de som nekter å spise/drikke kreatin.

Endret av War
Lenke til kommentar

Okei, jeg er overbevist. :) Tenker jeg legger inn en bestilling fra Proteinfabrikken, siden de hadde litt hyggeligere priser på akkurat disse produktene. Er kreatinen fra PF også uten D-pinitol?

 

En av hver i første omgang:

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk...et.aspx?plid=30

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk...t.aspx?plid=121

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har hørt at noen kan bli litt hovne i ansiktet av kreatinbruk, altså at noe av den nye væsken samler seg litt i ansiktet også får man kanskje litt poser under øynene osv. Men det er individuelt da, men tror kanskje det hadde vært en idé å ikke kjøpe en måneds forbruk med en gang, heller litt så man får sett om man reagerer annerledes på det først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...