Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

*for de som skulle lure på det så viser ikke fettklypen fettprosenten i seg selv.

Man måler 3+ steder og legger sammen verdiene og deler på antall målinger. Dermen legger man det tallet inn i et skjema og leser av fettprosenten.

Regnesytkkene er resultatet av stor forskning , alle regnemetodene som finnes for fettprosent er alle basert på forsking.

Det har ingen ting å si om fettprosenten din kommer ut som 12 eller 14 med klype , det man primært bruker den til er å se endringen fra måling til måling så man vet hvilken veg man går.

Opp eller ned i vekt ved trening så er fettprosenten en måte å finne ut hvor mye fett man legger på seg eller mister og kan med disse tallene også regne ut muskeltap og kaloritall man kan bruke i justeringene.

Vekten er fin for å finne ut hva du veier nå, men 100% ubrukelig som et målemiddel for å finne ut om du har økt i muskelmasse.

For alt man vet har man lagt på seg 2kg muskler og mistet 3 kg fett de første 3 mnd man trener.

Fettklypen ville ha vist dette, badevekten ville ha fortalt oss at vi hadde et kcalunderskudd og muskelsvinn.

Alle som trener burde kjøpe en klype på nett, badevekten burde man kaste.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet gått igang med trening nå: Styrke, kondisjon og boksing. Lurer bare på en ting. Hvis jeg har et sunt kosthold med mye proteiner, hvor lang tid uten trening går det för jeg mister muskelmasse?

For å være mer konkret så er situasjonen nå at jeg ikke har tilgang på treningsenter i vinterferien, så kan kun bokse på sekk og springe. Vill jeg miste muskelmasse uten en hard styrketrening en uke?

Lenke til kommentar

Mister ikke massen på den uken nei, kun bindevevet som er hele poenget.

Hvordan gikk ryp? Økt i vekt? Spiser nok?

hvor lang tid uten trening går det för jeg mister muskelmasse?

Alt fra 2 uker og utover. Hastigheten av svinnet kommer an på kosten.

Som du sier mye protein er med å bremser, kcal underskudd øker så spis iallefall vedlikeholdskalorier ca 33 pr kg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg kjørte RYP-programmet fra uke 3 til og med uke 6 (til sammen 4 uker). På denne tiden økte jeg ca. 2,5 kg i kroppsvekt og økte også mer enn det RYP-programmet tilsa at jeg skulle på noen av øvelsene (i knebøy og strake markløft hovedsaklig).

Så i dag hadde jeg første økt etter 9-dagers-pausen, og den var ufattelig hard. :p Tok litt lettere vekter enn før pausen, og kjørte 10-12 reps på alle øvelsene. Lenge siden jeg har vært så utslitt etter en treningsøkt. Følte meg misbrukt. :blush:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

Trener slik

Mandag: Bryst & Triceps

Onsdag: Rygg & Biceps

Fredag: Bein & Skuldre

Trener vell "volum", om jeg kan si det :).

Kan godt skrive ned øvelsen også, om du ønsker? Er bare det at jeg varrier litt ofte, spessielt på rygg. Dette pga jeg føler jeg ikke får skikkligt "kontakt" med rygg, noen tips? Jeg vet at på de fleste ryggøvelser så skal skuldrene presses ned og brystet fram.

Men jeg trener ikke markløft, og heller ikke knebøy, dette pga det legger for stort trykk på buken (Har brokk). Er det mulig å bygge en bra rygg uten markløft?

Endret av LasH
Lenke til kommentar
Men jeg trener ikke markløft, og heller ikke knebøy, dette pga det legger for stort trykk på buken (Har brokk). Er det mulig å bygge en bra rygg uten markløft?

Det vil hemme fremgangen litt da disse øvelsene ikke bare er de øvelsene mennesket kan løfte mest i men det påvirker også hormonene som påvirker resten av kroppen.

Men har du brokk så har du det, bare å gjøre det beste ut av det.

Har du sjekket med lege at du ikke kan eller er det bare en teori?

Hvor går evt grensen?

Det er bare til å bruke programmer det og der det står roing/mark/knebøy osv bytter du til andre øvelser for eks benpress, roing med bryststøtte osv.

Før du kjører på med programmet så må du ha prinsippene klart for deg.

Det med kcal overskudd, protein i kosten og progresjon med deloading .

Du kommer ingen veg med å løfte de samme vektene uke etter uke, og øke når du klarer mer.

Da blir du bare utholden og ikke større.

Regner med at du går under nybegynner i denne type tung trening. Dvs trent under 1 år?

Styrkeprogram for nybegynnere

Denne er passe grei, øvelsene kan byttes ut med tanke på brokk.

Etter å ha kjørt programmet en gang så har du iallefall erfaringen til å endre på programmet til for eks 5x5 og myorep.

Begynne rett på det mest avanserte tjener man lite på.

Synnes det programmet går veldig bra frem med tanke på rep, sett og øvelser.

Du burde iallefall kjenne til øvelsene, hvilken øvelser som passer deg med brokk, øke støttemuskelaturen og ha teknikken inne før noe mer avansert.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...