Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på en ting ang. RYP-programmet jeg kjører nå.

 

Kan jeg bytte ut skråbenk med vanlig benkpress? Føler at skråbenk er like krevende som benk, om ikke mer krevende. Dette fordi det kreves mye energi bare å få "kastet" vektene opp i luften for så å begynne å pumpe opp og ned.

 

Jeg føler det er mye mer motiverende å hive seg under en benkpress-stang å sette i gang. Synspunkter? :hmm:

Lenke til kommentar

Du kan bytte ut til benk ja, grunnen til at det ikke er det er at det er en baseøvelse som du ikke trener like mye støttemuskelatur på og dermed kan ha tyngre vekter som igjen er dumt på et helkroppsprogram. Men orker du , kjør på.

Det er også mye mer teknikk i benkpress vs skråbenk med manualer pluss at det kan være greit med en bak av og til.

Lenke til kommentar

Ja, merker at det er lettere å presse kroppen to-the-limit i fribenk.

 

I fribenk klarer jeg å planlegge underveis hvor mange flere jeg klarer, mens i benk så plutselig sier kreftene stopp, og jeg må ha hjelp opp på stativet. :p

 

Men jeg tror jeg orker benk i stedet for skråbenk! For å bygge opp støttemuskulaturen kan jeg vel muligens ta annenhver benk og fribenk (merk: flatbenk begge gangene).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det er mye som spiller inn her som kreatin, ATP energi, tømming av glykogen fra 40sek osv.

Oksygenopptaket vil også øke pga man har trent og vil man øke det mer kan man kjøre droppsett/høyrep på evt diettene osv.

 

Finnes nok neppe noe fasitsvar her men for min del merker jeg at jeg er mer utholden.

Kommer også an på om man har kjørt myoreps eller kun 5rep siste tiden.

Lenke til kommentar

Tar meg ofte et "frokostblanding"-måltid som kvelds.

 

Dette består av:

-100 g frokostblanding m/12 % nøtter

-1,5 dl havregryn

-1,5 dl fullkornshvete

 

MEN, i frokostblandingen er det 60g karbohydrater per 100g (og jeg har i ca. 100g av det per måltid). I tillegg er det 60g karbohydrater per 100g fullkornshvete.

 

Så jeg får altså i meg ca. 120g karbohydrater bare til kvelds. Er dette mye? :dontgetit:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Om 500kcal er mye i karbs?

Hva mener du? Hvor fikk du 500 kcal fra? :hmm:

 

Forhåpentligvis har du litt protein på toppen av det hele.

Nei? :innocent: Skal jeg dumpe oppi 10g proteinpulver? Eller holder det med proteinen jeg får i meg i melken? (Ca. 2 dl melk -> 7g protein).

 

I teorien er det likegyldig bare du får i deg nok kcal pr dag.

Men det aller beste er å få i seg mesteparten av karbohydratene i perioden etter trening-leggetid.

Dette kvelds-måltidet er på ca. 700 kcal, og hvis jeg skal tippe ligger jeg på ca. 3000-3500 kcal per dag.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...