Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greien er at om du vil komme deg noe sted walse må du legge om livsstilen din. Trening er en del av hverdagen, ikke noe du gjør vedsiden av. Når det kommer til godteriet ditt så er saken rimelig enkel: Enten kutter du godteriet tilstrekkelig, eller så havner du ikke på a-laget. Hjelper ikke å komme og spørre om hjelp når du allikevell ødelegger for deg selv.

For øvrig må du trene flere "dra"-øvelser, altså ryggen. Tren ryggen også, ellers får du elendig holdning og garantert problemer med smerter og lignende.

Lenke til kommentar
så det er ingen mulighet for at jeg kan kose meg i helga med en pose opra mints og gå ned i vekt?

skjønner ikke balansen med å legge på seg/slanke seg.. det var visst vanskeligere enn jeg trodde..

Du kan spise godteri, men da bør du passe på å fjerne noe annen mat, som gjør at du ikke kommer i kcal overskudd. For det overskuddet du får i helgene, kan ødelegge for hele uken med underskudd.

Sattern: Bare spis og tren. De fleste er jo tynne der, uansett hvor feit man er.

Endret av bebeluv
Lenke til kommentar

Du skal vite jeg har prøvd, men det var et stort skritt bare å droppe det på hverdagene. Har prøvd å knaske minigulrøtter istedefor godteri i helgene, sto 46 kcal på pakka og det står at jeg sykler bort 130 kcal på ergometersykkelen så da tenker jeg at det like greit kan være opra mints jeg spiser.

Sitter akkuratt nå og sulter etter noe, tar meg et eple tror jeg.. Sikkert mange kalorier i den og:(

Lenke til kommentar

Jeg siterer Thibs fra T-Nation:

5 Reasons for Failed Body Transformations

1. You Suck at Math

It might sound odd, but I've seen people embark on a fat loss regimen only to get fatter in the process.

How the hell is that possible? I mean, training should help you lose fat, not gain it. The simple fact is that most people grossly overestimate how many calories they're burning during their workout, and they use that as a justification to overeat.

"I just lifted weights for 45 minutes and did 30 minutes of cardio, so I can eat that Big Mac without harm."

Well, I've got news for you: You might've burned 400 calories during your workout, but the Big Mac provides over 800. If the Clearasil king behind the counter convinces you to have fries with that, you're over a thousand.

Do that over the long run and don't be surprised if you're piling on fat despite training.

Also, I want to point out three things related to this topic:

1. It's true that preceding a bad meal with an intense workout will reduce its negative impact. Training increases insulin sensitivity, which will somewhat decrease the amount of nutrients stored as fat. But it won't prevent all of the damage.

2. The mentality of "having the right to eat bad foods because I worked out" is downright unhealthy. Even if your workouts were able to prevent fat gain, the negative health effects from eating crappy food still remain. Being healthy might not seem as important as getting big and ripped right now, but eventually bad health will catch up to you. Not to mention that an unhealthy body will always have a harder time gaining muscle and losing fat.

3. A cheat meal, or even a cheat day, can be beneficial psychologically and physiologically. However, even on a planned cheat, it's better to minimize the ingestion of crappy food. Eating junk like pastries, candy, cookies, or fast food once a week will make it harder to stay on the plan because you'll constantly be reminded of how good it tastes.

Lenke til kommentar
Du skal vite jeg har prøvd, men det var et stort skritt bare å droppe det på hverdagene. Har prøvd å knaske minigulrøtter istedefor godteri i helgene, sto 46 kcal på pakka og det står at jeg sykler bort 130 kcal på ergometersykkelen så da tenker jeg at det like greit kan være opra mints jeg spiser.

Sitter akkuratt nå og sulter etter noe, tar meg et eple tror jeg.. Sikkert mange kalorier i den og:(

Poenget er at det er en livsstil du er ute etter. Du kan gjerne ete drittmat og droppe litt annen mat for å få matten til å gå opp, men sunt er det ikke. Sunnhet er mye mer enn kcal inn og ut, og det hjelper lite å være på a-laget om du får diabetes om 4 år. 

Lenke til kommentar

Spiser bare godteri som er usunt, kjøper meg aldri mat ute.. Nå skal jeg på trening idag, også skal vi på treningsturnè lørdag med kamper og trening på kunstgress. Skal prøve å luke unna alt usunt i helga, men det vil bli veldig vanskelig.

Takk for tålmodighet og svar forresten!

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått proteinen min. Ser følgende greit ut?

Mandag: 30g og 3dl lettmelk

Tirsdag: 60g og 6dl lettmelk

Onsdag: 30g og 3dl lettmelk

Torsdag: 60g og 6dl lettmelk

Fredag: 30g og 3dl lettmelk

Lørdag: 60g og 6dl lettmelk

Søndag: 30g og 3dl lettmelk

Dagene med 60g protein er altså treningsdagene. Her tenker jeg å drikke ca. 20g før trening og 40g etter trening.

Og enda et spørsmål: når på dag bør proteinen inntas på dagene jeg ikke trener?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvor mye veier du?

Det burde være 2gram pr kg pr dag.

Eksempel

70kg

Mandag: 110g og 3dl lettmelk

Tirsdag:100g og 6dl lettmelk

Onsdag: 110g og 3dl lettmelk

Torsdag:100g og 6dl lettmelk

Fredag: 110g og 3dl lettmelk

Lørdag: 100g og 6dl lettmelk

Søndag: 110g og 3dl lettmelk

Hvorfor kutte ned på proteinen på treningsfrie dager? Det er da musklene bygger seg opp og virkelig trenger.

Eks over er om du har 0g! igjennom kosten uten om melk.

Lenke til kommentar

Får i meg cirka 100g protein gjennom mat og drikke iløpet av dagen (eksl. proteinshake).

Jeg er 77,5kg = 155g protein per dag.

Så da burde jeg med andre ord drikke en 60-grams-shake hver eneste dag? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Eller dele det opp til alle måltidene.

Regn protein fra kjøtt og melk/fisk.

Ikke fra pizza og havregryn osv.

155g pr dag, trekk fra dagens innhold av kjøtt/melk og splitt resten av grammene over måltidene/trening

Hvilken protein bruker du?

Med TNs basic protein blir det vel 15kr dagen med 60g

Endret av War
Lenke til kommentar

Proteinet i min utregning (som endte på 100g) kommer fra melk, egg, leverpostei, middagskjøtt (kylling/biff/fisk).

Gjør det noe om jeg tar hele shaken som et mellommåltid? Eller bør jeg fordele den ilag med måltidene? Føler at å drikke shake ilag med god middag ødelegger middagen. Fortrekker vann til middag og andre velsmakende måltider. :tease:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Var ment som "til måltidet" +-20min ved proteinfattige måltider

som 2brødskiver til frokost osv.

En lur løsning kan være å kjøpe M-Factor XL 3kg til 498 i siggen min.

Denne proteinen smaker vel sement , men hjemme kan du hive den i deg og skylle munn etterpå.

En billig løsning jeg bruker, så tar jeg med det dyre velsmakende proteinet på trening/skole.

Du kan slenge i deg proteinen uten om måltider ja, det er bare noen fordeler som halvert glykemisk belastning dvs lengre mett/ mer stabilt blodsukker osv men det ser ut som du har protein i kosten fra før uansett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...