Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørte gjennom RYP-programmet i dag (med SMÅ modifikasjoner).

 

Men føltes ut som det ble litt få sett på enkelte øvelser synes jeg :hmm: Er det noen plasser jeg kan putte på et sett til, eller bør jeg følge RYP-programmet slavisk?

 

PS: Helt nederst på bildet ser dere før-etter målene i hver øvelse, samt hvor mange kg jeg da vil ha økt i hver øvelse. Dette er basert på siste del av grunnprogrammet (RYP). Dette programmet skal følges fra i dag til 7. februar, altså én måned.

post-35504-1231880043_thumb.png

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

I skråbenk burde du skrive vekten av en manual

 

Det er to feil folk gjør med ryp.

Ene er å modifisere uten spesifik grunn og andre er å spise forlite.

 

Jeg endret ikke på en millimeter første 6 gangene og økte fortsatt 20kg på 8 mnd i kroppsvekt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg spiser plenty med mat, og prottis er underveis. Jeg har ikke modifisert programmet i den forstand, jeg har bare tilpasset det til de vektene som faktisk finnes på treningssenteret. Fikk jo all slags merkelige tall fra den RYP-kalkulatoren.

 

Hantelpress forandret jeg i ettertid. Altså jeg skrev inn riktig i utregningen til RYP-programmet.

Følte det ble mer naturlig å skrive total vekt på begge hender i hantelpress. Altså man tar ikke det man tar i benkpress og deler på to? :tease: Ja det blir vel litt annerledes, men skrev opp total for min egen del. Letter å følge med på hvor mye jeg øker totalt.

Lenke til kommentar

Siste trening i uke 3 er 10RM som er over det du regnet med så her har du blitt sterkere om du klarer den treningen.

 

Uke 4,5,6 er det 5rep og da blir det vanskeligere å sammenligne med 10RM

 

Legge til ett sett er ingen problem

 

Kjør på til du møter disse veggene

 

Retningslinjer for treningsmengde i ryp

 

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

 

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

 

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

Endret av War
Lenke til kommentar

Det med rep?

Uke 1 15 rep pr sett

uke 2 og 3 10 rep pr sett

Uke 4.5.6 5 rep pr sett Men det visste du jo.

 

Om du trykket inn for eks 40kg 10RM så vil uke 3 siste trening være 45kg 10 rep så da har du på den treningen økt 5kg i styrke i teorien.

Den uken er iallefall en grei indikator på om du spiser nok/ klarer den oppsatte progresjonen

Endret av War
Lenke til kommentar

Siste trening i uke 3 (det vil si på lørdag) så får jeg en indikator på om jeg er blitt sterkere ja! Da skjønte jeg :)

 

Eneste jeg er usikker på i forhold til den treningsøkten er knebøy, resten skal jeg nok klare.

Knebøy er litt tricky, spesielt siden i dag var første gangen jeg gjorde det med stang på ryggen.

Har tatt knebøy ved hjelp av en "maskin" hvor jeg ligger flatt til nå, men skal nå gå over til "vanlig" knebøy med stang på nakken fra nå av! :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Knebøy

Sånn håper jeg. Knebøyen går bra, det er en baseøvelse og det kan ta 3-4 mnd å få teknikken helt inne.

Det er vanlig å teste 10RM på nytt første 2-3 programmene VS legge på 2,5-5kg pga bedre teknikk gir store styrkeøkninger.

Slik ja :) I'll be patient.

 

1. Hælen skal være nedi hele tiden, ikke sant? Da klarer jeg akkurat og komme ned til hvor jeg er paralell med bakken. Men det er såvidt, er ganske stiv.

 

2. Hva mener du med siste setningen? Det "VS" greiene forvirret meg litt i den sammenhengen? :hmm:

Lenke til kommentar

2bb1, versus /VS /mot

 

Vanligvis gidder man ikke teste ny 10RM man bare legger på 2-5kg på alle øvelsene og regner ut et nytt program.

 

Men ibegynnelsen forbedrer teknikken seg (om den er dårlig i starten) så man kan ikke bare legge på 2-5kg men må ta en ny 10RM og da vil man som oftest se en større økning en 2-5kg , mer mot 10kg i baseøvelsene.

Lenke til kommentar

Ååå sånn ja :)

 

Men når jeg har fullført grunnprogrammet, skal jeg gå over på "muskelvekst"-programmet da? Eller fortsette på grunnprogrammet? :hmm: Muskelvekst-programmet har kun baseøvelsene om jeg ikke tar feil? Det blir vel litt kjedelig i lengden..?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Grunnprogrammet er ikke noe dårlige saker, muskelprogramet har en høyere progresjon og du må spise mer. Fettprosenten øker også litt med den metoden.

Vil anbefale en 5x5 / litt mer avansert en ryp etterpå.

Det er fra min sig og ikke TN, men da burde all teknikk og begreper sitte ellers kan det bli tungt stoff.

 

Sett deg som mål å gå opp ca 2kg i mnd / 2,5kg pr ryp periode som minimum. Viser vekten under det spiser du forlite.

 

Myorevolution har et program som heter Styrkeprogram for nybegynnere

Kan være noe å kjøre etter ryp.

Endret av War
Lenke til kommentar

Føler egentlig at grunnprogrammet (RYP) er det mest gjennomførte jeg har vært borti. Alt føltes så gjennomtenkt og øvelsene passet meg bra.

 

Så tenker jeg tar en uke pause etter jeg er ferdig med grunnprogrammet, for så å begynne på grunnprogrammet på nytt (men med flere sett). :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Føler egentlig at grunnprogrammet (RYP) er det mest gjennomførte jeg har vært borti. Alt føltes så gjennomtenkt og øvelsene passet meg bra.

 

Så tenker jeg tar en uke pause etter jeg er ferdig med grunnprogrammet, for så å begynne på grunnprogrammet på nytt (men med flere sett). :)

 

Jeg vil anbefale deg å følge programmet slavisk. Den biten med å ha overskudd på noen økter er der av en grunn.

 

Jeg liker grunnprogramdelen best av hele RYP. Kjører heller den flere ganger enn å gå over til den andre delen.

 

PS: Vær veldig forsiktig med den strake markløft i starten. Dette er en øvelse de aller fleste løfter ca like mye som i knebøy, men den er så isolerende at treningen kan bli i hardeste laget. Dette er noe jeg har sett igjen til veldig mange som har prøvd dette prigrammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...