Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8 repetisjoner per serie er vel en grei middelvei for å få bra med muskelmasse i armene?

 

Av det jeg har fått med meg: jo færre repetisjoner jo mer muskelmasse, men som med alt annet her i verden så fins det jo selvsagt grenser. Én repitisjon per serie kan vel bli litt lite :tease:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ville bare vise hvorfor man bruker -8-12 rep for "masse" opp igjennom årene.

 

Det er pga det er så tungt at man oppnår muskelfiber-aktivering.

 

Tilbaket til spm ditt.

8 rep som du kaller en middelveg er vel bra det men siden du må ha en progresjon dvs øke vektene ,min fra uke til uke kommer du fort over på 5rep igjen så anntall rep er ikke konstant men dynamisk i alle gode treningsprogram.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gå gjennom RYP-programmet (grunnprogrammet) fra uke 2-6. Den omfatter egentlig alle deler av kroppen, så om jeg følger dette programmet skulle vel 3 ganger ukentlig være nok?

 

Men hvorfor er ikke benkpress inkludert? Er dette en øvelse jeg bare kan legge til selv?

post-35504-1231669033_thumb.png

Lenke til kommentar

Skråbenk med manualer er bryst i RYP.

Du kan jegge inn benk om du vil, bare skriv inn 10RM i en baseøvelserubrikk som for eks knebøy og skriv av utregningen.

 

Grunnprogrammet kjørte jeg 6 ganger på rad da jeg gikk fra 75-95kg ca 8 mnd. Husk at maten er alfa og omega, man trener nemlig det samme om man vil opp eller ned i vekt, endrer kun på maten og evt progresjonen i %

Lenke til kommentar

Okei. Deler inn mine videre spørsmål for å få litt oversikt:

 

1. Tror du det holder med bare skråbenk for å øke styrke og volum i brystmusklaturen, eller vil det være mer effektivt å legge til benk i tillegg?

 

2. Kan det bli FOR mye å ta både benk og skråbenk?

 

3. Hva er egentlig "roing bredt grep"? Vet hva "å ro" er, men klarer ikke helt å se det for meg i treningssammenheng :hmm:

Lenke til kommentar

1. Jeg var riktignok i en tidlig del av nybegynnerfasen (som jeg fortsatt er i), men på 8 uker med hantelpress skråbenk(RYP) økte jeg 10kg i vanlig benk. Besvarer dette spørsmålet?

 

2. Det kan bli overkill, men ikke nødvendigvis. Dette avhenger av dine gener og hvor godt trent du er og om kroppen din takler stresset.

 

3. Øvelsene er forklart på tn.no sin side under "øvelsesguide". Du kan også ta foroverbøyd roing med stang, bredt grep. Søk på "bent over row" f.eks.

Lenke til kommentar

Edit: Der kom war med et bilde ja, hehe.

 

1. Jeg var riktignok i en tidlig del av nybegynnerfasen (som jeg fortsatt er i), men på 8 uker med hantelpress skråbenk(RYP) økte jeg 10kg i vanlig benk. Besvarer dette spørsmålet?

 

2. Det kan bli overkill, men ikke nødvendigvis. Dette avhenger av dine gener og hvor godt trent du er og om kroppen din takler stresset.

 

3. Øvelsene er forklart på tn.no sin side under "øvelsesguide". Du kan også ta foroverbøyd roing med stang, bredt grep. Søk på "bent over row" f.eks.

1. Hmm, jeg har vel egentlig økt 20kg i hantelpress på de to første månedene, men føler nå at jeg har stagnert litt. Derfor jeg vurdere å hoppe på RYP-programmet i uke 3 (for å bygge meg opp igjen med litt lettere vekter og flere repitisjoner, for så å nå et høydepunkt i uke 6 av grunnprogrammet). Jeg har faktisk ikke tatt benkpress til nå, kun hantelpress (med flat benk), så kanskje det å bare ta skråbenk vil gå greit?

 

2. Ja, skjønner. Trener nå 3-4 ganger i uken, men når jeg går ned til 3 fast med RYP-programmet, så skulle vel kroppen tåle belastningen. Spesielt siden jeg begynner med lavere vekter enn det jeg har trent med i det siste (som følge av at jeg hopper inn i uke 3 av RYP-programmet).

 

3. Ahh, slik ja. Fant på youtube. Den øvelsen skal være overkommelig :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Retningslinjer for treningsmengde i ryp

 

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

 

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

 

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

 

 

Skal du ha benk så kutt ut manualer for bryst.

Begge blir overkill på et helkroppsprogram.

Lenke til kommentar

Første og siste del av retningslinjene stemmer ikke med meg. Men det midterste stemmer vel noen lunde;

Ikke forandre antall sett hvis:

1. du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

2. du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

3. du går rundt med en konstant "pump" i musklene

1. Er ikke støl i bryst og biceps. Men triceps, øvre rygg og mage er jeg av og til støl i.

2. Er egentlig ikke blitt noe trøttere etter at jeg begynte å trene. Tar liksom fortsatt litt tid før jeg sovner.

3. Tja, pump og pump. Klarer å stramme musklene, men ikke fullt så "pump-aktig" som rett etter en trening.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Sitter og spiser brødskiver etter 1 time på tredemølla ettefulgt av 35 minutter på trimsykkelen. I går satt jeg 1,5 time på sykkelen, kjente det rimelig godt i rumpa etter det, tror den på herdes litt. :p

 

Andre som trener til triatlon her? Trener til Norseman og kommer til å melde meg på Bergen-Voss i tillegg for å få en litt "enklere" introduksjon til Iron Man-triatlon enn Norseman med en gang. De er 2 måneder unna hverandre, så tror ikke Bergen-Voss har for stor påvirkning på prestasjonene i Norseman.

Lenke til kommentar

satser på at dette er riktig tråd og spørre om dette i! Trenger no nytt treningstøy, helst noen som man ikke ser så godt og ikke merker så godt at man svetter i! Jajaja, jeg vet at hvis jeg ikke vil svette kan jeg glemme og trene osv. Men er ikke alltid like fett og være eneste med svette på både bryst og rygg i gymtimen :p Har hittil bare brukt vanlig bomull levis t skjorter og lignende og syns ikke dette er noe særlig og trene og svette i... Så noen som har noen forslag til gode og helst billig trenings klær( tenker først og fremst på t skjorter men trenger bukser og) Har sett på disse:

http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage...SearchBackLink=

 

ikke misforstå nå, er ikke en som trener og tenker "å nei nå svetter jeg nå må jeg stoppe"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...