Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

36-48 timers pause er ypperlig. Altså om du trener mandag kan du trene på onsdag igjen. Dette gjelder ikke på kryss og tvers tho. Du kan fint trene for eksempel bryst på mandag, men rygg og biceps på tirsdag. Det er de belastede musklene som må hvile.

 

Kardio er noe annet igjen - alt etter form for kardio kan du trene det hver dag, med visse betingelser.

Lenke til kommentar

1. Hantelpress eller benkpress? Eller begge?

Liker godt hantelpress, så vil ikke kutte ut det, men i alle treningsprogram er også benkpress nevnt, så vet ikke om jeg bør gjøre begge? Eller blir det litt VEL utmattende for brystmusklene?

 

2. Fikk et tips om at de dagene jeg tar brystøvelser, bør jeg også ta litt ryggøvelser for å ikke bli "fremoverbøyd". Men jeg ser også at ryggøvelser blir ofte koblet sammen med de dagene man trener biceps? Med andre ord ender man da opp med ryggtrening på hver økt? :p

 

3. Hvilke områder trener man hovedsaklig med bulgarsk "Split Squat"?

 

4. På hvilken dag bør jeg ta mageøvelser? Bryst/triceps eller ilag med rygg/biceps? Bruker som oftest litt lenger tid på bryst/triceps-treningene, så jeg burde muligens ta mage ilag med rygg/biceps?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

1. Benkpress først, hantelpress i skråbenk etterpå :)

 

2. Feil. Det er sant at man får dårlig holdning av å kun trene bryst, men å trene rygg på samme dagene som bryst pga. det er helt uten mening. Så lenge du har et velbalansert program som inneholder ca like mange dra- som pressøvelser er det nada problem. :) Biceps trenes på samme dag som rygg pga. den involveres mye i ryggøvelser, og da passer det ganske bra å ta den når den først er varm og god.

 

3. I og med at det er en variant av utfall regner jeg med at den tar på samme muskler som vist i linken, uten at jeg har prøvd bulgarsk utfall selv, og kjent hvor det tar best.

 

4. Trener du knebøy og markløft får du med mye magetrening der, men om du føler det blir lite kan du jo alltids kjøre noen set annenhver dag, har egentlig ikke så veldig mye å si hvilken treningsdag du kjører mage på. Men husk at du trenger ikke å ta så utrolig mange reps at det svir. 3 - 4 set på 15 reps hver er mer enn nok. Du kjenner selv om du trenger ekstra vekt for å få det tungt nok. :)

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Okioki :) Har prøvd å satt opp et treningsprogram nå. Spesielt to ting jeg trenger tilbakemelding på:

 

1. Har jeg satt opp mange nok, og "riktige" øvelser?

 

2. Ser serier/repetisjoner greie ut?

 

PS: På siste linje er det altså 3x45 (sekunder).

post-35504-1231088205_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet frem til at jeg vil beynnge å trene med vekter. Det jeg vil ha av utstyr da, er to manualer, en lang stang, og selvfølgelig vekter til. En skråbenk med et stativ til benkpress også.Er det andre ting jeg trenger?

 

Hvor er det mulig å få kjøpt dette til en fin pris?

Lenke til kommentar
Okioki :) Har prøvd å satt opp et treningsprogram nå. Spesielt to ting jeg trenger tilbakemelding på:

 

1. Har jeg satt opp mange nok, og "riktige" øvelser?

 

2. Ser serier/repetisjoner greie ut?

 

PS: På siste linje er det altså 3x45 (sekunder).

Ikke for å være demotiverende, men det har ingen hensikt å sette opp et program selv så lenge som man ikke har erfaring og vet hva man driver med. Man kan ende opp med å trene feil og pådra seg skader. Det er lettere å forebygge enn å reparere, og er du helt ny, så vil du mest sannsynlig være bedre tjent med et balansert og utprøvd opplegg som RYP eller Stronglifts 5x5. Det beste er å holde ting så enkle som mulig mens du kan ;) Som nybegynner vil du ofte kunne øke alle løftene 3 ganger i uken i en kort periode, og det er noe man bør benytte seg av.

 

Dog, hvis du er veldig dreven på å kjøre treningsopplegget du har satt opp har jeg noen kommentarer som jeg mener kommer til å gjøre det bedre:

 

1. Før du gjør noe så må du spørre deg selv hvorfor. 5x5 er bare en set/rep-inndeling som har vist seg å fungere bra på f.eks knebøy 3 ganger i uka. Det er ikke noe magisk tall, så det har ingen hensikt å sette det på alt ;) Kjør 5x5 med samme vekt på alle settene på baseløftene, altså knebøy, benkpress, stående militærpress og markløft. På støtteøvelsene kan du kjøre noe høyere repetisjoner, 8 - 12, alt ettersom. Altså; tungt på hovedøvelsene og lett på støtteøvelsene. Samme gjelder 3 sett på de andre øvelsene. 2 kan for eksempel være evig nok :) Man vil gjerne holde øktene så korte som mulig, og 3 sett på alle de andre øvelsene kan totalt bli for mye.

 

2. Igjen, etter min erfaring så fungerer split squats best på høye repetisjoner med lavere vekt. 2 x 12 f.eks er et fint tall å sikte etter.

 

3. Skuldertreningen bør komme før triceps etter min mening. Militærpress er et baseløft som tar på hele kroppen og kommer derfor i første rekke. Du bruker også triceps i mp og arnoldpress, så derfor kan tricepsisolasjonen komme etter skuldertreningen.

 

4. Markløft skal trenes aller først i andreøkta.

 

5. Less is more :)

- To former for franskpress er overkill. Franskpress er franskpress, uavhengig om du bruker EZ eller rett stang. Marginale forskjeller er det, men ikke noe man vil ha spesielt utbytte av. Velg den formen for franskpress som er snillest mot dine albuer og håndledd, og som tar best på triceps. Triceps kommer uansett til å være banket etter all bryst- og skuldertreningen. Dips kan også bli for mye mtp. balanse.

- Arnoldpress er også stort sett samme øvelse som militærpress, så her kan du ta sidehev.

- Samme gjelder bredt nedtrekk. Man bør ha flere draøvelser enn pressøvelser, men hvis du trener 4 ganger i uka med 3 sett på roing og begge nedtrekkene, så blir det 18 sett totalt i uka + markløft. Det er alt for mye.

- En form for bicepscurl holder. Husk på at biceps er en liten muskel som krever lite trening. Den blir dessuten trent i alle ryggøvelsene. 3 sett på andreøkta holder.

 

6. Slik du har satt opp treningen nå så har du litt mange sett på forsiden av lårene i forhold til baksidene. Få inn strake markløft, lårcurl, glute ham raises eller lignende.

 

Til slutt må jeg bare understreke at dette er bare hvordan jeg ville ha gjort det, og hva som ser bra ut på papiret for min del. Hvorvidt det funker i praksis er noe helt annet. Har man brystmuskler på størrelse med puppene til Pamela og spaghettiarmer kan det f.eks være en ide å kjøre triceps før bryst. Eventuelle individuelle tilpasninger til din egen kropp er noe du må tenke på selv. Lykke til :)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

awkward:

 

Hjertelig takk for ditt utfyllende innlegg! Det var akkurat dette jeg ville oppnå med å legge ut mitt halvferdige treningsprogram. På denne måten lærte du meg mye nytt jeg aldri har tenkt på før :)

 

5x5 var vel egentlig noe jeg bare satt i feltene for å skape litt diskusjon (noe det muligens ikke hadde blitt om jeg lot feltene stå tomme). Hadde nettopp en treningsøkt hvor det viste seg, som du sier, at serie/rep var litt fel satt opp.

 

Har nok litt mange øvelser som ligner på hverandre ja, skal få fikset på det. To spørsmål til før jeg legger meg:

 

1. Konsentrert bicepcurl eller bicepcurl med EZ-stang? Hvilken gir best effekt tror du?

 

2. Er det greit å _bare_ ta stående markløft? I første del av opptrekket i vanlig markløft er det hovedsaklig føttene som skal ta tyngden, men jeg føler det blir et lite press på korsryggen uansett hvor mye teknikk jeg terper? Ikke det at jeg har prøvd så mange ganeger at det gjør noe men.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

1. Vet ikke, men det spiller ingen rolle heller :) Armene dine kommer til å vokse uansett som følge av alle de andre øvelsene. Stående eller sittende bicepscurl i skråbenk med hantler mener jeg er bra hvis man skal ha kun en bicepsøvelse grunnet alle variasjonene du kan gjøre:

- Du kan løfte med begge armene samtidig, og når du blir sliten fortsetter du med en og en arm

- Du kan kombinere og løfte venstre, høyre, begge, venstre, høyre, begge osv.

- Du kan løfte en og en arm bare at du starter repetisjonen på toppen i stedet for i bunn, slik at f.eks venstre biceps er kontrahert mens høyre løfter, for så å gjøre omvendt på enste rep.

2. Med stående markløft mener du da strakmark? Alle former for markløft utføres stående :!: Hvilket press er det du føler når du utfører vanlig markløft? Er det vondt-vondt eller godt-vondt? Strakmark skal i teorien ta enda mer på korsrygg, så det er rart at du ikke kjenner noe da.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Hehe, ja heter vel strakmark :) Jeg tror problemet ligger i mine lange bein som gjør at jeg må "unormalt" mye ut fra kroppen for å få løftet stangen forbi kneleddet. Det er i dette punktet (forbi knærne) at belastningen er størst på ryggen, føler jeg. Eller egentlig helt fra gulvet og opp og forbi knærne.

Lenke til kommentar

awkward: Er det noen fordeler med militærpress over arnoldpress? Jeg føler at militærpress danner nokså høy belastning på korsryggen da man må lene seg litt bakover idet man løfter stangen over hodet. Mens når jeg tar arnoldpress, så kan jeg sette meg i en benk (ikke loddrett, men litt skrått bakover) og får mindre belastning.

 

Har foreløpig kun trent militærpress med lette vekter for å prøve å få inn teknikken. Burde denne øvelsen gjøres med korsryggsstøtte (ala treningsbelte)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...