Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Bare shakes..

er det for mye med 160g med proteinpulver om dagen?

Vel, hvis du spiser normalt og ikke er helt sjukt stor, så vil jeg si det, ja. Det er nok neppe skadelig, men det er dyrt, og svært høyt inntak av proteiner blir en belastning for nyrene. Et stalltips kan være å se på urinen - for høyt inntak av proteiner i forhold til væskemengde vil gi gul, ganske kraftig luktende urin. Dette kommer av at proteinene kjemisk sett inneholder mye nitrogen, som nyrene bryter ned til urea, en nitratforbindelse.

 

Edit: Ser at du har tenkt å ta 80g protein i en servering? Herom strides de lærde, men en vanlig oppfatning er at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn ca 30g protein av gangen. Det finnes imidlertid studier som viser både det ene og det andre. Uansett - 80g protein i en shake syns jeg høres drøyt mye ut. Kan bli en spennende konsitens også... :p

Javel, hva om jeg bare tar 100g om dagen da, og 50g i hver shake?

Jeg ville heller brukt proteintilskudd tre ganger om dagen, med ca 30g. pr. gang. Dersom du på død og liv vil ha mer, så legg inn en shake til, det er bedre det enn å gnu hver servering med pulver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whey Tech inneholder jo ca 20% kasein, mens Basic Whey kun inneholder myseprotein. Kasein er et langsomt opptagelig protein, som øker nivået av frie aminosyrer i blodbanene i opptill 6 timer etter inntak, mens whey har noe kortere tid. Whey er ideelt rett etter trening, mens kasein f.eks. er gode greier å få i seg før man sover :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for forklaringen bfisk. :) Det er vel grunnen til at Basic proteinet fra TN er såpass dyrt, siden det inneholder så mye kasein-proteiner. Er kasein et mye dyrere råstoff da ?

 

EDIT: hvordan er det med proteinen i f.eks tunfisk eller kylling ? Er det langsomt/tregt opptakelig proteiner ?

 

Har ikke tenkt å spise masse kylling fem minutter etter trening, men lurer.

 

EDIT2: På ingrediens - beskrivelsen av Whey Tech proteinet står det:

 

kalsium kaseinat 10 %, Whey Protein Isolat 10 %,

Altså 10 % kaseinproteiner. Hva er det andre ?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Det er jeg neimen ikke helt sikker på. Det at det er isolat betyr vel at det er strippet for alt du strengt tatt ikke har bruk for. Det er vel bedre på en eller annen måte, men jeg er ikke sikker.

 

Proteiner fra kjøtt o.l. vil være noe saktere opptakelig enn proteiner i væskeløsning. Dette er rett og slett fordi magen må bryte ned maten en del mer før næringsemnene kan tas opp. Proteiner fra en shake har derfor høyere tilgjengelighet, men når det gjelder andre parametere som biologisk verdi og aminosyreprofil, er vel kjøtt osv regnet for å være litt bedre enn myseprotein. Imidlertid er det sikker mange som har mer peiling enn meg, så ta ting med en klype salt eller fem.

Lenke til kommentar
Whey Tech inneholder jo ca 20% kasein, mens Basic Whey kun inneholder myseprotein.

 

 

Rent myseprotein (Whey) har lenge vært ansett som det beste proteinet for muskelvekst. Myseprotein har den fordelen at det spaltes og tas raskt opp i kroppen (express delivered). Dette fører til en stor økning i proteinsyntesen som resulterer i økt muskelvekst! Men myseprotein har ingen anitkatabole (hindrer nedbrytning av musklene) evner overhode.

 

Kasein spaltes i motsetning til myseprotein senere og gir en jevn strøm av aminosyrer til blodstrømmen, akkurat slik som naturen har ment det. Kasein gir bare halvparten så stor økning i proteinsyntesen som myse, men er ekstremt effektiv for å forhindre tap av muskelmasse etter trening.

Basic Protein består av høyverdig melkeprotein som naturlig består av 80% kasein og 20% myse. Dette gjør Basic Protein godt egnet for deg som trener!

Ingredienser: Naturlig melkeproteinisolat (80% kasein, 20% myse), Aromaer, Søtstoff (aspartam).

 

Får ikke disse to utsagnene til å stemme overens jeg.. :hmm:

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

Forklart her.

 

Forskjellige proteinkilder

De vanligste ingrediensene i dagens proteinpulver, er protein fra kasein og myse. Myseprotein (Whey) var lenge betegnet som det optimale for styrketrening i og med at det har høyt innhold av BCAAs (Branched Chained Amino Acids), løser seg lett, er lett å få tak i og også billig (i konsentrat form som er den mest brukte). Men svakhetene ved myse når det gjelder treningsprestasjoner, overskygger dessverre disse positive effektene. Det største problemet er at myseproteinet absorberes for raskt. Dette fører til en rask økning i insulin-nivået, og fører også til at mye av aminosyrene forbrukes som energi og ikke til muskelvekst. Dessuten så er myseprotein av bra kvalitet - myseprotein isolat - veldig dyrt, og det har dermed blitt marked for store bokser med konsentrat i stedet som gjerne markedsføres som isolat, da konsentrat er mye billigere. Denne typen protein (myseprotein konsentrat) inneholder mye laktose (melkesukker) og fett, som begge har negativ effekt på muskeloppbygging og også på vektkontroll.

 

Kasein har derimot helt andre egenskaper enn myse. Kasein tas opp langsomt, noe som resulterer i økt opptak av aminosyrer, peptider og protein i og med at den blir tilgjengelig i systemet over en lengre periode. En nylig studie viser at de som inntok en diett med et proteininntak som inneholdt 70-75% kasein, hadde større muskeløkning og tap av fett enn de som inntok proteiner av tilsvarende mengde myseprotein. Gjennomsnittlig nedgang i fett var 7 kg for de som inntok kasein sammen med diett og trening, mens nedgangen var på 4.2 kg i gjennomsnitt for de som inntok myse og samme diett og trening. Når det gjaldt muskelmasse, erfarte man en økning på 4 kg i snitt for kaseingruppen, og 2 kg i snitt for mysegruppen. Den aller største prosentvise forskjellen kom til syne i styrkenivå. Gjennomsnittlig økning i styrke for bryst, skuldre og bein var på 59% hos kaseingruppen og 29% hos mysegruppen. Denne signifikante forskjellen i kroppssammensetning og styrke er mest sannsynlig et resultat av bedre nitrogenbalanse og antikatabole effekter av peptid komponentene fra kasein. Studien ble utført på personer som trente styrke.

Lenke til kommentar

(Ronnie Coleman - The Cost of Redemption)

Jeg siterer fra coleman selv; "Energy pills. Some of everything. You got, Vitamin E,CQTN, chromium, multi vitamins, multi minerals, vitamin c, celebricks?, aspirin, calcium, zma, omega 3, prostate tabelets, lutine, liver tabelets, and a little DHEA, something to help get the day kick started."

 

Define DHEA (google): A hormone produced by the adrenal gland. Its biological role in the body is unclear. Some of it is converted into testosterone and other androgenic steroids. There have been anecdotal reports of the benefits of DHEA for a variety of conditions, but there is little hard evidence to support these claims. DHEA is readily available through buyers' clubs and health food stores.

Lenke til kommentar

som skrevet i bilder tråden.

De produktene som selges i Norge er ikke DHEA, men stoffer som vil øke kroppens egenproduksjon av DHEA - et eksempel er virkestoffet diosgenin i urten dioscorea (vill-yams)

 

_______________

Ingredienser: Naturlig melkeproteinisolat (80% kasein, 20% myse), Aromaer, Søtstoff (aspartam).

I jordbærsmak: Farge (rødbetepulver).

I sjokoladesmak: lavfett kakao.

Dette inneholder basic

 

En av de andre proteinbøttene som var billigere som inneholdt kun en av stoffene og ikke en blanding.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ingredienser: Naturlig melkeproteinisolat (80% kasein, 20% myse), Aromaer, Søtstoff (aspartam).

I jordbærsmak: Farge (rødbetepulver).

I sjokoladesmak: lavfett kakao.

Dette inneholder basic

 

En av de andre proteinbøttene som var billigere som innehildt kun en av stoffene og ikke en blanding.

Slik jeg forstår det så tar bfisk feil da?

Lenke til kommentar
Hvis dere gidder å lese innleggene mine før dere fyrer av geværene, så har jeg aldri uttalt meg om TNs produkter. Jeg pratet utelukkende og Whey Tech og Basic Whey, som er PF sine produkter.

 

:)

ok. jeg leste det, men tenkte at ettersom det het Basic, var det TN sine produkter du snakket om. Men det var jo også fordi jeg var usikker at jeg gikk så forsiktig frem. Så jeg ser ikke på det som å fyre av geværene..

 

Hvis det var slik du oppfattet det, så beklager jeg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Faen, jeg bestillte 4kg proteiner med sjokoladesmak på TN på lørdag, så sier de nå at de ikke har igjen, og de ikke får igjen før uke 13...

Noe så latterlig...så jeg får kreatinen nå, og proteiner om leeenge..

Hvorfor bestiller du overprisede TN-produkter?

 

100 % Whey Protein 3000g

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...