Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

De som kjører benkpress med stanga helt ned på kassa er de som har en perfekt kropp for benkpress

altså stor kasse og korte armer.

De som ikke har en perfekt benk-kropp er de som har en relativt flat kasse eller lange armer.

 

Det man kan gjøre for å løfte riktig da er å først finne avstanden mellom hendene som er den samme avstanden du har

om du tar pushups. Sett deg på knær på gulvet, fall forrover i pushupstilling , det er det perfekte avstanden på grepet.

 

Så legger du deg på gulvet med benkpress stangen og senker stangen til albuene møter gulvet.

Så langt unna brystkassen stangen er da er det laveste du skal senke stangen under benkpressøvelsen på benken.

Du skal heller ikke strekke helt ut oppe.

 

Grunnen til dette er at man kan overstrekke skuldre og rotatormuskler med å etterligne de som har perfekt kropp for benkpress. Følg heller oppskriften over så får du et bedre resultat og minsker risikoen for skader.

Hmm, dette var merkelig for min del. Jeg prøvde å gjøre det du beskrev med en kost, og med bra spenn i ryggen fikk jeg kosten så og si helt ned til brystet enda jeg har lange og tynne armer, og ikke så alt for stor kasse (klassisk ectomorph, du kan se bilde på side 2 i loggen min). Jeg vil påstå at jeg ikke er bygd for benkpressing, men ifølge testen du beskrev så faller jeg innenfor kategorien perfekt. Hadde jeg hatt mer volum på brystkassa så hadde jeg fått den ned de siste millimetrene. Blir man da bedre egnet til benk jo større man er?

 

Det at man ikke skal overstrekke skuldrene gir mening i og med at det kan være skadelig å gå for dypt på dips f.eks, men det jeg stusser på er at skuldrene strekkes mye mindre når man trener benk enn mange andre øvelser. Skal man løfte slik som du beskrev så kan man ikke la albuene gå under overkroppen/benken, og for min del merket jeg at jeg måtte bøye armene mye mer enn vanlig for å få kosten helt ned. Da faller jo hele poenget med benkpress bort, og man kan like greit trene floor press helt ned til brystet hvis man får stanga ned.

 

Ellers så ser jeg ikke helt hva dette har med kroppsbygging å gjøre. Skal man velge kun en pressøvelse for overkropp må det bli benk eller militærpress (stående altså), men benkpress er ingen god brystøvelse hvis man er ute etter volum. Det du har postet gir mening på noen punkter, men spriker på andre synes jeg, spesielt mtp. at klassisk benkteknikk for bygging (albuene utover til sidene ) er mer risky enn for powerlifting (abuene diagonalt). Har du link til den opprinnelige tråden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke linke da dette er fra betalingsidene i personlig trener forumet og ikke skal ligge åpent enda.

 

Står noe om dips også.

Prøv dips med albuene litt ut fra kroppen, senk haka mot brystet, løft knærne og len deg forover. Gå KUN så langt ned som jeg indikerte i testen over, ikke overstrekk. For de som får vondt i skuldrene eller brystbeinet av dips, kjør decline benk.

- Fokuser på å "klemme" albuene sammen når du løfter (tenk på flyes, pec-deck), ikke på å skyve stanga fra deg eller presse stanga opp. Dette vil aktivere brystmusklene bedre.

 

 

Om du ligger på gulvet med rett grep og albuene slår i bakken og stangen berører brystet er du jo benkpress-type , større kassa da blir, kortere blir løftet og mer vekter kan du hive på.

 

På meg så stopper stanga 7-8 cm før brystet, må da stoppe der på benken også uten gulv å kollidere med

Endret av War
Lenke til kommentar
når jeg har albuene i gulvet har jeg ihvertfall 6-7 cm fra brystkassa... kunne aldri i verden falt meginn å bare trene sånn..

Det er akkuratt sånn de med kortere armer trener, det er sånn de som løfter flere hundre kg trener.

Vi får se på erfaringene når dette er kjørt en stund, man skal få bedre kontakt med muskelen og dermed befre fremgang, kortere bane, økte vekter og unngå skader.

Lenke til kommentar

ja, men det er sånn mann er folk med kortere armer har med handikap i f.eks mark, så det jevner seg ut, ser ingen grunn til å "jukse" bare fordi andre er bedre anatomisk utrustet enn en selv... for meg er den hardeste delen helt nederst hadde jeg kjørt benk på flaske kunne jeg kjørt litt mer vekter (nå skal det sies at jeg har bytta ut benk med hantler)

 

blir som å skryte av at man tar mye i halvmark/mark fra kloss, bruke unnskyldningen at man har kortere armer enn andre...

Lenke til kommentar

Under merkløften idag så fikk jeg vondt i nyrene(eller området) rundt, hva i all verden kan det være? :hmm:

Var akuratt som en stikkende smerte, veldig vondt, klarte ikke å fullføre.. En på sentere sa det var nyrene, men jeg fant ingenting på google eller noe..

 

Noen som har peiling?

 

Takk!

Lenke til kommentar
En på sentere sa det var nyrene, men jeg fant ingenting på google eller noe..

Var det en treningsinstruktør, og sa han eventuelt noe mere, om det var farlig eventuelt årsak?

Det var ikke en instruktør nei, va derfor jeg var litt i tvil. Nei, han sa ikke noe mer. Han sa at det kunne hjelpe å bruke belte eneste..

Lenke til kommentar

Vell, jeg fikk dama mi til å spørre bror sin om han kansje hadde en ide til hva det kunne være. Her er hva han sa (tviler på at han har noe imot at jeg poster det her, beklager dialekt)

 

"Det e noe så hette indre glattmuskulatur. Det e muskulatur i den indre anatomien. Altså, små musklar inni kroppen, så hjelpe for eksempel indre organer å jobba motorisk. De kan få for stor påkjenning ved for store annstrengelsar. Sånnt har ofta ein sammenheng med at ein trene veldig hardt i relativt ung alder. Altså, den indre glatt muskulaturen tåle ikkje så mye så de ytre. Det kan vær ein forklaring på smerter inni magen og nyre/bekken-området.

 

Ein aen forklaring kan vær at muskelfestene slite..."

 

"Alle musklane e festa med noen seneaktige vev. Og ved veldig store påkjenningar så kan det oppstå tilfeller der de store muskel hodene e relativt sterkare enn festene. Det har sin forklaring med at de store muskelhodene vokse og styrkes raskare enn festene. Og når du løfte tungt, kan det henda du gir deia festene ein påkjenning så nerme seg grenseland. Hvis du skjønne..."

Lenke til kommentar
blir som å skryte av at man tar mye i halvmark/mark fra kloss, bruke unnskyldningen at man har kortere armer enn andre...

 

På gymmet skal man stimmulere ikke demonstrere.

Man trener det som gir best stimulering/kontakt/resultat og ikke hva som ser bra ut.

Grunnen til at det er tungt i nederste stilling er at du bruker skuldrene ( på en bryst /triceps øvelse)

Men den nye teknikken gjør man ikke det

 

De som er korte i armene er også korte i bena, man er like høy som man er bred med armene utslått.

Lenke til kommentar

ikke alle er sånn, kompisen min er vel 184-185 høy og har forholdsvis kortere armer enn meg som er lavere, kroppsbyggningen er individuell, men det du sier er en tommelfingerregel, som ikke alltid passer..

 

nå er da tross alt benk, en bryst, triceps og skulderøvelse så ser ikke helt hvorfor du mener at man ikke skal bruke skuldrene, som sagt blir det som å ta benk på flaske, man bruker det til variasjon - ikke til en hovedøvelse..

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne takke War for dette forslaget til utføring av benkpress. Jeg begynte å gå tom for brystøvelser som ikke gjorde at jeg ble lamslått i skuldrene, men nå gleder jeg meg til å prøve dette i dag. Tydeligvis har ikke jeg kropp bygd for benkpress.

 

Jeg tok fatt et kosteskaft i går kveld og testet, og det er faktisk i det området fra der jeg stoppet når jeg lå på bakken og ned mot brystkassen som har vært verst for skuldrene til nå. Kommer med tilbakemelding når jeg har testet ut dette.

 

Jeg hadde forresten ca. 5 cm å gå på ned til brystkassen.

Lenke til kommentar

OZ-Racing, enig at det ikke behøver å passe for alle, men lenger ned en ryggen med albuene er det bare de med lengre armer som utfører.

De sterke med benkpresskropp trener aldri så lavt og de får heller ikke skadene.

Etter 5-6 år så er det så langt man kommer til å senke uansett pga brystkassa er større.

 

Jeg savner uansett norske erfaringer med dette med oss dødlige og ikke bodybuildere innsmurt i krem.

Nå bruker de beste trenerene den metoden (på sine klienter) og skadeprosenten stuper

ronnie coleman har gjørt dette lenge, ser det spessielt godt i mitten av videoen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Sånn det ser ut som nå er at man forhindrer skader/bruker mindre skulder, får en kortere løftebane og bedre kontakt med muskelen.

 

Så må det veies opp mot bedre strekk sammen med mulighet for skader /skulderbelastning.

 

En ting jeg lurer på er hva som skjer om man trener med denne metoden til man når 250kg og så vil man bli styrkeløfter hvor det kreves ned til kassa. Hva skjer med skuldrene da.

 

--------------------------------

Må nesten linke Myo-reps del 4

Endret av War
Lenke til kommentar

Ikke like viktig med kroppsvekt men iallefall da man kjører med belte for mer vekt.

Det man kan ende opp med og som mange gjør er overstrekt latsfester og teres minor i bunnposisjon ved å kjøre chins med ekstra vekt rundt livet, og så slippe seg helt ned mellom hver rep.

Ikke gjør dette - hold spennet på muskelen er Børge Fagerlis tips.

 

Føles vel litt unaturlig ja.Det er ikke snakk om noen halvrep men stop en cm før vanlig.

 

 

----------------------------------------------

Til langt oppe ja det gjelder på manualer også.

Endret av War
Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på er hva som skjer om man trener med denne metoden til man når 250kg og så vil man bli styrkeløfter hvor det kreves ned til kassa. Hva skjer med skuldrene da.

 

Dette er en ganske vanlig treningsmetode blandt styrkeløftere også. Det er fordi de bruker benkpresskjorte som hjelper i stor grad på bunnen av løftet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...