Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Lurte på om noen kunne komme med noen gode forslag til ryggøvelser. Ryggdagen får er litt "hallslakk", trenger derfor flere øvelser. Så jeg håpet at dere kunne komme med noen.

Øvelsen vi har til nå:

- Nedtrekk bredt grep (Av og vil kjører vi chins istedenfor)

- Nedtrekk med v-håndtak

- Stående roing med stang (Vet ikke om dette er korrekt navn)

- Roing i med kabel.

 

Takk!

 

Ps: Vet at Markløft er den "ultimate" ryggøvelsen, men den er dessverre uaktuel for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Ja, enten kan du kjøre negativer eller partielle dips, altså at du ikke går dypt. Du kan begynne å gå ned så lite som 30 grader, for så å gå dypere og dypere etterhvert som du blir sterkere. Jeg kan godt forestille meg at negativer kan være litt risikable. Å gå dypt er bra, men overdriver man kan det belaste skuldrene negativt.

 

Et alternativ er å ikke trene dips i det hele tatt. Da jeg begynte å trene klarte jeg ikke en eneste en, men etterhvert som styrken min økte i forskjellige pressøvelser klarte jeg plutselig langt over 10 reps på første forsøk.

 

Hvilket treningsprogram bruker du nå?

Lenke til kommentar

Er 21 år, 63,4kg, 175 høy.

Har trent i 3 uker nå. Fått ett «grunnstyrke»-program av personlig trener.

 

Alt er 3x15, så høyt jeg klarer i belastning

Benpress

Nedtrekk

Høy roing

Brystpress

Skulderpress

Planken (statisk øvelse)

 

Tar også en god del spinningstimer utenom.

 

Noe jeg stusser over er at jeg får ekstremt lite triceps-trening ?

Endret av Winbuntu
Lenke til kommentar
Er 21 år, 63,4kg, 175 høy.

Har trent i 3 uker nå. Fått ett «grunnstyrke»-program av personlig trener.

 

Alt er 3x15, så høyt jeg klarer i belastning

Benpress

Nedtrekk

Høy roing

Brystpress

Skulderpress

Planken (statisk øvelse)

 

Tar også en god del spinningstimer utenom.

 

Noe jeg stusser over er at jeg får ekstremt lite triceps-trening ?

 

Du har jo to press- og to trekk-øvelser der. Kan ikke klage på den balansen akkurat. Hvis du ikke har trent mye fra før vil jeg anbefale å følge det programmet noen uker før du legger om til et mer avansert et.

 

Balansen mellom trekk- og pressøvelser er noe mange misforstår. Bare se på alle som trener benk og lite trekk. De får en slapp holdning. Dette er overdreven krumning av øvre del av ryggen og forroverroterte skuldre. Ser teit ut.. ja :) Og det er skremmende mange som trener mye, men bare får slappere holdning etterhvert som de trener.

Lenke til kommentar
Er 21 år, 63,4kg, 175 høy.

Har trent i 3 uker nå. Fått ett «grunnstyrke»-program av personlig trener.

 

Alt er 3x15, så høyt jeg klarer i belastning

Benpress

Nedtrekk

Høy roing

Brystpress

Skulderpress

Planken (statisk øvelse)

 

Tar også en god del spinningstimer utenom.

 

Noe jeg stusser over er at jeg får ekstremt lite triceps-trening ?

Tren bøy istedenfor benpress, benk istedenfor brystpress (er det en form for teit maskin?) og få inn markløft.

Lenke til kommentar
Er 21 år, 63,4kg, 175 høy.

Har trent i 3 uker nå. Fått ett «grunnstyrke»-program av personlig trener.

 

Alt er 3x15, så høyt jeg klarer i belastning

Benpress

Nedtrekk

Høy roing

Brystpress

Skulderpress

Planken (statisk øvelse)

 

Tar også en god del spinningstimer utenom.

 

Noe jeg stusser over er at jeg får ekstremt lite triceps-trening ?

 

Du har jo to press- og to trekk-øvelser der. Kan ikke klage på den balansen akkurat. Hvis du ikke har trent mye fra før vil jeg anbefale å følge det programmet noen uker før du legger om til et mer avansert et.

 

Balansen mellom trekk- og pressøvelser er noe mange misforstår. Bare se på alle som trener benk og lite trekk. De får en slapp holdning. Dette er overdreven krumning av øvre del av ryggen og forroverroterte skuldre. Ser teit ut.. ja :) Og det er skremmende mange som trener mye, men bare får slappere holdning etterhvert som de trener.

Å trene triceps ekstra innebærer ikke nødvendigvis å trene forsiden av skuldrene ;)

Lenke til kommentar
Å trene triceps ekstra innebærer ikke nødvendigvis å trene forsiden av skuldrene ;)

 

Selvfølgelig ikke, men du skjønner hva jeg mener?

 

Når han kjører et 15-reps program på enkle øvelser, i hovedsak baseøvelser, så er det fort andre øvelser enn isolering på triceps jeg ville valgt i første omgang.

Lenke til kommentar

Det tar tid før du vil se resultater. Spørs jo selvfølgelig hvordan utgangspuktet ditt er. Prøv å ta forskjellige mageøvelser. Det er også viktig at du hviler magen, og ikke minst spiser riktig. Stapper du i deg hamburgere og cola hver dag, vil du ikke se resultater. Du trenger altså hvile, riktig mat, trene og ikke minst lite fett på magen, slik at magemusklene kommer frem.

 

Noen nyttige linker:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=578

http://www.trening.no/mndtips.php

Endret av Jompa.
Lenke til kommentar

Har gått fra 12x3 til 10x3 til 8x4 reps og er nå på et 5x5 program som jeg mener jeg er ferdig med nå.

Hva tror dere om å gå fra 5x5 program til 12x3? Mest fordi jeg har lyst til en litt brå forandring i treninga og liker mange reps, hva taper/vinner jeg på dette?

 

Hvor lenge trener dere med det samme antall reps og set ?

Lenke til kommentar

God kveld kjære forumfolk!

 

Har et par spørsmål, så jeg håper dere kan gjøre meg noe klokere ;)

 

Jeg har en eldre bror som trener, han ønsker å bli sterkest mulig og så stor som mulig. Han driter i hvor høy fettprosent han har, sålenge han er sterk.

Jeg har litt andre ønsker, jeg ønsker å bli større og sterkere, MEN jeg ønsker at arbeidet mitt skal vises. Så jeg vil gjærne være definert.

Jeg vet at man må har kalorioverskudd for å bygge muskelmasse, men jeg regner med at fettprosenten øker også da?

De jeg har snakket med har hatt forskjellige "økning" i fettprosenten, enkelte ble mye større, uten at fettprosenten steg noe særlig, mens hos andre så steg fettprosenten drastisk. Jeg tenker dette kommer av maten kaloriene komme fra(correct me if I'm wrong).

 

Så det jeg da lurte på er, hvordan skal jeg holde meg så definert som mulig? F.eks bytte på perioder med bygging å deffing? Bygging- deffing - bygging deffing.. Eller bare kjøre på med bygging for å så deffe i slutten?

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...