Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tull Håvard. Alle er på sitt nivå. Det er ikke noe krav om at du som 23 åring må kunne løfte minst 20 kg.

Nei selvfølgerlig ikke, men om han er gjennomsnittlig sterk vil det bli kjedelig for'n å ha for små vekter. Bør vel egentlig selv teste seg frem ved å ha manualer du kan legge flere og flere vekter på.

Lenke til kommentar
Tull Håvard. Alle er på sitt nivå. Det er ikke noe krav om at du som 23 åring må kunne løfte minst 20 kg.

Nei selvfølgerlig ikke, men om han er gjennomsnittlig sterk vil det bli kjedelig for'n å ha for små vekter. Bør vel egentlig selv teste seg frem ved å ha manualer du kan legge flere og flere vekter på.

Hvorfor er vekt vesentlig når du er nybegynner? Kontroll og teknikk er mye viktigere i starten.

Lenke til kommentar

Dere vet de gode dagene hvor du setter personlig beste, og alt går din vei? Sånn dag i dag i dag!

Knebøy: 95kg, faila 100kg. Hadde tatt den, men låste leddet, og mista momemtumet.

Skulderpress:47.5kg. Hoho, raser jo oppover!

Markløft:120kg. Fy faen, fornøyd med den. Alt går jo oppover!

Nå er nok ikke vektene så mye til sammenligning med en del av de andre store gutta på forumet her, men så veier jeg 77/78kg og er 185cm høy. 20kg til så er jeg på kroppsvekt over hodet, og er over halveis på å nå 200% av kroppsvekt i markløft. Life's good!

Lenke til kommentar

Ikke dårlig. Du er helt likt meg, nesten.

Vi veier det samme (jeg er 76kg), vi er begge 180-185 (jeg er usikker, men tror jeg er 181).

Mine:

Knebøy: 100kg (du tar denne lett!, stå på Eirik!. Gi det et nytt forsøk om et par uker, om du føler behovet.)

Benkpress: 70kg (dette er svakt for meg, men har alltid hatt et dårlig bryst.. evt en elendig unnskyldning for å ha et svakt bryst =D. Hvordan ligger du an her?)

Markløft: 100kg x 5.

Benkpress og knebøy var for to måneder siden, men jeg har trent lite i perioden i mellom, så om noe forandring, har jeg blitt svakere. Ble testet i anledning egentrenings-ting i gymmen. Neste makstest er om 16 uker. Gleder meg allerede. :p

Lenke til kommentar

Tja, jeg har aldri tatt benk med stang. Eller jo, gjorde det en gang her i vinter, etter å ha blitt "tvingt" av kompiser som tar bicepscurl i squat stativet. Uansett, da tok jeg vel 10x40, og det var tuuuungt. Jeg føler crossfit sitt program, så jeg tar samme testen mer eller mindre en gang i måneden. Selvsagt er alle øvelser utført striks, i knebøy skal låra under paralell, deadlift med full range of motion, og skulderpress med skuldrene foran øret, og full extension, uten å bruke bena i det hele tatt.

Gleder meg til å prøve Cindy en gang til før jeg drar i militutten. Cindy er as many rounds as possible in 20 minutes:

5 pullups m. overtak (om du er tøff skal bryste touche stanga, da blir det tuuuungt)

10 pushups

15 "air"-squat. Altså uten vekt. Helt opp, med strak overkropp, og heeelt ned. I april var det 10 runder, nå for en liten måned siden 15, tipper jeg klarer 20 neste gang.

Camron: Eneste løftene jeg trener er olympic løft. Og de er alle mer eller mindre baseøvelser. Får rimelig mange rare blikk når jeg kjører på med 21 42.5kg thrusters (tenk frontsquat, opp til skulderpress), 21 pullups, 15 thrusters, 15 pullups, 9 thrusters, 9 pullups på tid. Prøv den, og post tiden. Med litt flaks møter du klovnen Pukie, som selvsagt er målet med enhver treningsøkt. Titter ikke Pukie inn døren, trener du ikke hardt nok. Og, så bare for å avslutte reklametoktet mitt for www.crossfit.com, tar vi ett crossfit "slagord" «My warmup is harder than your workout», og ikke minst t-skjorta som er på ønskelista mi akkurat nå:

No Curls

No Ellipticals

No Leg Extensions

No Pec Deck

No Smith Machines

No Mirrors

No Magazines

No TV's

Nothing that wastes your time

Just pure results

3... 2... 1... GO!!!

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Har et par spm som jeg håper noen vil svare på :)

På senteret har jeg begynt å trene uten et fast program. Jeg bestemmer meg f.eks for ''i dag blir det rygg og bein''.

Er dette dumt? Eller bør jeg ha et fast program med dag1 / dag2 / dag3 ?

Og når det gjelder reps, så har jeg heller ikke noe fast. Pleier ofte å kjøre 3x8 men noen ganger begynner jeg med mange reps og lette vekter, for å så øke i kg og minske i reps. Er det dumt?

Lenke til kommentar
Har et par spm som jeg håper noen vil svare på :)

På senteret har jeg begynt å trene uten et fast program. Jeg bestemmer meg f.eks for ''i dag blir det rygg og bein''.

Er dette dumt? Eller bør jeg ha et fast program med dag1 / dag2 / dag3 ?

Og når det gjelder reps, så har jeg heller ikke noe fast. Pleier ofte å kjøre 3x8 men noen ganger begynner jeg med mange reps og lette vekter, for å så øke i kg og minske i reps. Er det dumt?

Til det første. Nei, så lenge musklene er restituert er det ikke et problem. Jeg personlig trener det jeg har lyst til alltid, gidder ikke trene bein på dager jeg er utkjørt etter jobb.

Til det andre, jeg for min del har et fast rep antall på en trening. Selv om enkelte øvelser krever kanskje fler reps grunnet isolasjon o.l. Ta benkpress vs flies, jeg mener at et høyt rep antall på flies har mye mer hensikt enn et lavt. Samtidig mener jeg at det på benk har hensikt med både høyt og lavt repantall. Dette er da min personlige oppfatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...