Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Leptin er et hormon som regulerer apetitten din, ikke noe mer

Leptin er det viktigste hormonet i kroppen da alle vevstyper i kroppen har leptin-reseptorer. Det påvirker også fettcellen direkte (insulinresistent). Redusere leptin så følger også kræsjet av testosteron, veksthormon, tyroidehormon, og forbrenning, økningen av kortisol og sultfølelse, og en generell følelse av å være svak og utmattet. Proteinsyntesen reduseres, og sjansene øker for at muskulatur nedbrytes.

Det er langt ifra bare appetitten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste hormonet i reguleringen av matlyst er leptin, som vanligvis sirkulerer i blodstrømmen når fetterservene er tilfredsstillende, og forsvinner når fettreservene er for lave, og gjør deg kronisk sulten.

Leptin lages i all hovedsak av fettceller; desto større de er, jo mer lager de. Leptin virker på mange vev, men særlig i hjernen, og på celler i hypothalamus som regulerer spisemønsteret. Fravær av leptin er et tegn på sult, og driver individets atferd mot noe som gjenoppretter fettreservene til normalen, og fungerer på den måten som en feedbackmekanisme for å regulere veksten til vevet som skiller det ut.

I de fleste overvektige folk, er leptinnivåene i blodet konstant høye, men appetitten deres er allikevel ikke undertrykt, selv om leptinreseptorene er tilstede og funksjonelle. Det ser ut til at leptinmekanismen har utviklet seg for å hindre oss fra sultedøden, heller enn overvekt gjennom overspising. Og vi er avhengige av et utall andre mekanismer for å hindre oss i å bli overvektige, og de fleste av dem vet vi særdeles lite om.

EDIT: Jeg trekker tilbake at det KUN virker på apetitten og energiforbruket. Men jeg er langt i fra enig at det er det viktigste hormonet i kroppen.

Og det er riktig at mange vevstyper i kroppen har leptinreseptorer (LEPR), men ikke alle. LEPR er hovedsaklig uttrykt i muskelvev, tarm, og beta-cellene i bukspyttkjertelen, men aller mest i hjernen. Det er beta-cellene i bukspyttkjertelen som produserer insulin, og det har blitt vist at leptin øker effekten av insulin. Det er mulig at insulin svarer med å øke produksjonen av leptin. Men jeg syns det er minst like viktig å huske på de frie fettsyrene (FFA) i denne sammenhengen.

Isoforms of the receptor have been identified in multiple tissues, such as the pituitary gland, male and female reproductive organs, mammary gland, immune system, gut, kidney, and lung (1). Studies performed on mice showed that the long form, thought to be the most important for transmitting the leptin signal to the cells, is located predominantly in the hypothalamus and not in most other tissues (14), whereas the short forms are expressed throughout the body, especially in the kidney, lungs, and choroid plexus (15).
Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Angående hvor viktig det er, så er jeg enig med eckmann. Ganske "oppskrytt" hormon og det er forholdsvis konservativt å tro at leptin er nøkkelen til vektreduksjon.

Lenke til kommentar

Det er neppe nøkkelen til vektreduksjon men det er såppas viktig at det kan være lurt med oppkarbing på slutten av en diett.

Jeg mente tross alt et av de viktigste hormonet for oss som går på diett.

(som vi kan gjøre noe med)

i alle fall viktig nok til å gjennomføres og det var svaret til han som lurte på hva man kan gjøre når kroppen forbrenner mindre etter en periode på diett.

Noen som har forslag til gode pulsklokker, eller noen man ikke burde kjøpe?

Endret av War
Lenke til kommentar
Det er neppe nøkkelen til vektreduksjon men det er såppas viktig at det kan være lurt med oppkarbing på slutten av en diett.

Jeg mente tross alt et av de viktigste hormonet for oss som går på diett.

(som vi kan gjøre noe med)

i alle fall viktig nok til å gjennomføres og det var svaret til han som lurte på hva man kan gjøre når kroppen forbrenner mindre etter en periode på diett.

Noen som har forslag til gode pulsklokker, eller noen man ikke burde kjøpe?

Men da er vi nesten enige.

Er veldig fornøyd med min Polar AXN500, men det er min første og eneste pulsklokke, så har ikke mye å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Er leptin nøkkelen til vektreduksjon for en overvektig person? Nei, det trenger det ikke og være.

Er leptin nøkkelen til en som er i god form, og som vil ha av de siste kiloene med fett for å bli ”rippet”? Ja, jeg vill definitivt si at dette er en av hovednøklene.

Og si at leptin bare styrer appetitt er helt feil. Både i henhold til leptin sine roller, og de sammensatte prosessene av appetitt.

Sitat fra Martin Berkhan

Leptin er et hormon, eller cytokin for å være mer spesifikk, som har en nøkkelrolle i hvordan mennesket regulerer vekten og matinntaket (4). Leptin, fra det greske ordet leptos, som betyr smal, produseres i direkte proporsjon til andelen fettmasse hos mennesker. Ettersom fettcellene er som små fabrikker til dette hormonet, følger logikken at jo mer fett man har, desto mer leptin sirkulerer i blodet (5,6). En viss andel leptin produseres også i magen og i musklene og man har funnet reseptorer for dette hormonet i nesten alle kroppens vev. Hormonet har en mengde effekter på kroppen, og påvirker hormoner som er involvert i energiomsetning, katabolisme, anabolisme og immunsystemet (6,7). Neurotransmittere som påvirker humøret vårt styres også til en viss grad av leptin. Tilstrekkelige mengder gjør oss mette og fornøyde, samtidig som energiomsetningen fungerer feilfritt. Lavere mengder gjør at energiomsetningen synker og vi blir sultne og irriterte.

4. Madej T, Boguski MS, Bryant SH. Threading analysis suggests that the obese gene product may be a helical cytokine. FEBS Lett 1995 Oct 2;373(1):13-8

5. Ahima RS, Flier JS. Leptin. Annu Rev Physiol 2000;62:413-37

6. Ahima RS. Adipose tissue as an endocrine organ. Obesity (Silver Spring). 2006 Aug;14. Suppl 5:242S-249S.

7. Sone M, Osamura RY. Leptin and the pituitary. Pituitary. 2001 Jan-Apr;4(1-2):15-23.

Lenke til kommentar

Det er det vi kom frem til ja.

Stemmer forsåvidt med oppkarbingreglene

over 30% fett 1 pr 14 dag maks , 15-30% 1 pr uke , under 15% opp til 2 pr uke osv.

Da blir det en polar klokke.

Kona kjøpte en elipsemaskin(?) i går og den målet puls under trening

og når man stopper opp teller den ned i 1 min og ser hvor mye pulsen har sunket og gir deg en "i form" karakter.

130 i puls ga 118 etter 1 min hvile noe som sendte meg på dårlig form karakter mens kona som trener 2t kardio om dagen kom ned på 130-80 på 1 min.

Må vel trene litt utholdenhet igjen etter flere år med 5-10 rep og 20min gå på mølla etterpå.

Endret av War
Lenke til kommentar
Er leptin nøkkelen til vektreduksjon for en overvektig person? Nei, det trenger det ikke og være.

Er leptin nøkkelen til en som er i god form, og som vil ha av de siste kiloene med fett for å bli ”rippet”? Ja, jeg vill definitivt si at dette er en av hovednøklene.

Og si at leptin bare styrer appetitt er helt feil. Både i henhold til leptin sine roller, og de sammensatte prosessene av appetitt.

Hvis du hadde lest det reviderte innlegget mitt, så hadde du ikke trengt å sitere, for det er omtrent akkurat det jeg sier. For en overvektig person vil leptin kun ha en effekt dersom vedkommende har en mutasjon i ob-genet, og dermed ikke produserer tilstrekkelige mengder leptin. Men nok om den saken.

War:

Har du prøvd å nå makspuls? 220-alder (i år), og så gjerne litt lavere, et sted rundt der bør den vel ligge. Kan jo prøve deg på en ergometersykkel med wattmostand, og se hvor høyt du kommer. Måle puls, evt. også blodtrykk om du har mulighet, ved start. Deretter sykle på 50W i 5 minutter og måle av verdier. Øke motstanden til 100W, sykle 5 min --> nye målinger. Og fortsette i totalt 30 min. Etter 30 minutter kan du ta målinger hvert 3. minutt til det har gått 15 minutter.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Jepp har elektronisk blodtrykksmåler, skal bare skaffe pulsklokke da sensorene ikke er på det håndtaket man burde bruke.

Hvis du ikke når makspuls, kan du alltids bare ekstrapolere til 180-200, og finne ut hva du ligger på. Thor H hadde en maks W på 450 som junior

Lenke til kommentar
Hvis du hadde lest det reviderte innlegget mitt, så hadde du ikke trengt å sitere, for det er omtrent akkurat det jeg sier. For en overvektig person vil leptin kun ha en effekt dersom vedkommende har en mutasjon i ob-genet, og dermed ikke produserer tilstrekkelige mengder leptin. Men nok om den saken.

Jeg leste din post, og en reviderte. Jeg kom bare med mitt syn på saken, ikke noe mer hokuspokus en det. I tillegg la jeg ved kilder, hvis noen var interessert i det. :)

Lenke til kommentar
500 kcal mer en du trenger holder lenge, overstiger du 44kcal pr kg kroppsvekt blir det i alle fall mer fett en muskler på deg med mindre du har 4-5t forbrenningstrening pr dag.

Må si meg enig i den, bare hold deg på +500-1000kcal, avhengig av hvor mye kondisjonstrening du kjører for å holde fettøkningen i sjakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...