Herr Brun Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 gnav: problemet er jo at de fleste spiser fordi det smaker godt/sosialt/whatever. Selvfølgelig til en viss grense, men de fleste synes nok nedsatt forbrenning er negativt. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Ja, sant det. Men jeg tror egentlig jeg hadde klart meg ganske greit i hverdagen med litt mindre mat. Ble veldig inspirert etter jeg leste gjennom artikkelen om å leve lengre med å spise mindre, på iform. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 @gnav Du kan alltids spørre fastlegen din om du kan få medisiner som virker inn på stoffskifte ditt. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Argh, jeg skal ikke trene biceps helt til at rygg og bryst øker markant i masse. Jeg har visst om min lille uproporsjonalitet i lengre tid, men i dag fikk jeg en kommentar fra en klassekamerat (hadde vel og merke pump der og da). Det irriterer meg grønn at en såpass uviktig muskel som biceps vokser mer enn alt annet hos meg. Jeg håper dette endrer på seg når jeg kommer i gang med 5x5 på ordentlig. Dog var det ikke bare treningsrelatert frustrasjon i dag. Jeg økte til 16 chins, en rep mer enn sist gang. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Å ha stor biceps er da "respekt" !!!11 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Haha, bicepsen min er ikke så stor at det gjør noe, men den er for stor i forhold til resten av overkroppen. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Spurte på treningsforum også men er sikkert noen som har noe og bidra med her inne også. Skumleste såvidt igjennom westsidebarbell prinsippene når det gjelder trening. Og at de liker den "gammeldagsemåten" når det gjelder trening. Trener 5x5 om dagen, 3treningsdager passer perfekt nå om dagen men til høsten har jeg nok mere tid og vil gå over til 4. Da lurte jeg på om jeg skulle starte på en 2split. Lurte på om det er lurt og sette det opp slik? mandag- tung overkroppsdag 3-6reps tirsdag- tung underkropp 3-6 torsdag- lettoverkroppsdag ca 10reps fredag- lettunderkroppsdag ca 10reps På lett dagene så vil fart og teknikk være i fokus. Hvilke øvelser lønner seg? Jeg er veldig glad i baseøvelser så jeg vil ha mest mulig av de. Går det fint og kjøre knebøy på begge underkroppsdagene el vil det lønne seg med frontbøy på en av dagene? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Snipp Bra valg av treningsprogram!! ’ Og du setter det opp veldig fornuftig. Baseøvelser er det det hele WSB handler om. Her er det bare å velge. Det går helt fint å trene knebøy to ganger i uken. Men du kan med fordel kjøre knebøy på tung dag, og frontbøy på lett dag. Frontbøy er en suveren øvelse for magen/core, og styrker det meste. Jeg anbefaler deg å lese om WSB trening hos DeFranco. Mye bra info her! http://www.defrancostraining.com/index.htm Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Snipp Bra valg av treningsprogram!! ’ Og du setter det opp veldig fornuftig. Baseøvelser er det det hele WSB handler om. Her er det bare å velge. Det går helt fint å trene knebøy to ganger i uken. Men du kan med fordel kjøre knebøy på tung dag, og frontbøy på lett dag. Frontbøy er en suveren øvelse for magen/core, og styrker det meste. Jeg anbefaler deg å lese om WSB trening hos DeFranco. Mye bra info her! http://www.defrancostraining.com/index.htm Jess, skal lese. Finnes vell sikkert noen gode forslag til øvelser på en sånn split på nettet. På en tung overkroppsdag ville jeg ha valgt: Benkpress Stang-roing Militærpress Chins(med extra vekter) el blir det for tungt for skuldrene med både benk og militærpress på samme dagen? og på lettdagen: skråbenk roing med manualer dips hantelpress med manualer smaltgreps nedtrekk blir det for få øvelser? bare slang ut et kjapt oppsett. og hva heter denne øvelsen her? Ser veldig bra ut, liker øvelser som ikke er så veldig vanlig i gymet. Det betyr ofte at de er bra. Og kan det med at jeg akuratt har slutta med kreatin ha noe med at jeg ble forkjøla etter en hard treningsøkt igår? Er lenge siden jeg har vært forkjøla, så kan godt bare være at det er tilfeldig. Endret 6. mai 2008 av Supernaut_ Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 øvelsen på bildet er vell utfall? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Fungerer nok helt fint å trene skulderpress på samme dag som benkpress, men du trenger ikke kjøre skulderpressen like tungt. Det annbefales jo at man kjører noen RE øvelser også (repetition effort). Skulderpress er en fin øvelse for dette. Slik jeg har forstått westside tror jeg kanskje det lønner seg med vanlig benk på DE-dagene da litt av poenget er at man skal forbedre teknikken mest mulig. Samtidig som det også fokuseres på fart for å utvikle eksplosiv styrke. Øvelsen på bildet er bulgarsk knebøy med kjetting. Kjetting er egentlig genialt. Skulle ønske det var vanlig å finne på de fleste gym. Hvis man f.eks. skal trene dynamic effort bøy uten strikk eller kjetting så føles det jo ut som stanga skal hoppe av nakken fordi man er så sterk i toppen av de fleste øvelser. Tipper det med kreatinen er tilfeldig. [EDIT] Bulgarsk bøy, ikke rumensk. Surrer alltid med rumensk markløft og bulgarsk bøy Endret 6. mai 2008 av Geir M Lenke til kommentar
DNA Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Bra program Supernaut_, trener selv overkropp og underkropp 2 ganger i uken "lett" og tungt og det fungerer utmerket Men jeg har f.eks tungt bryst og lett rygg, ene dagen og så tar jeg det omvendt og tar heller tungt rygg og lett bryst neste dagen (med andre muskelgrupper og selvfølgelig, men bare for å ta et eksempel). Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Takk for svar! Har selv trua på et sånn program, så blir spennende. Måten du hadde gjort det på DNA virket jo minst like greit med tanke på at man kanskje har mer energi til å fokusere på de tunge løftene begge dagene. rumensk markløft er mark med et bein el hva? :o og hva er fordelen med kjetting mente du? det jeg kan tenke meg er mer stabilitet siden kjettingen kommer i bakken på vei ned. Det med kreatinen er nok tilfeldig ja, føler meg bedre idag. Bare litt vondt i halsen, går raskt og bli frisk å er sjeldent dårlig etter jeg starta og trene. thumbs up! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 ahh, fikk igjen egentreningen min nå...dritt læreren påstår at man kan ha meget stor progresjon på 6 uker og at jeg ikke kan noen ting om progresjon og treningsprinsipper... at det går ann, når utrente urutinerte folk begynner å trene styrke så får de jo god progresjon som, men når man har trent en stund vil jo denne progresjonen stoppe opp men det skjønner ikke hu... på toppen av det hele påstår hun at baseøvelser ikke er nok til å trene hele kroppen, påstår at det er ett overkropps program, blir så sint at det koker ass... hu kan jo ikke en dritt... Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Gymmlærere suger, selv måtte jeg "juge" på eksamene for å få topp karakter. Dvs skrive ting jeg vet er tull men læreren tror er rett pga det sto det i hanns 1974 bok. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 ja, angrer som en hund på at jeg ikke skrev at jeg hadde fått en syyyk progresjon.. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Det sies at kroppen automatisk senker forbrenningen om du tilfører lite mat i lengre tid. Hvis du f.eks. etter en deff har senket kroppens forbrenning med 500 kalorier/dagen. Holder den selv slik selv om begynner å spise mer? Kort fortalt så senker leptin nivåene med 50% etter 4-5 dager på en diett. Ved å øke inntaket av karbohydrater dramatisk vil du kunne reversere alle negative tilpasninger og det er derfor de fleste gode dietter har spisedager. Dvs en dag der man spiser mye karbohydrater for å øke leptin-nivået. Det kalles også oppkarbing. Det blir viktigere og viktigere desto lavere fettprosent man kommer ned i. Leptin påvirker hvor mye insulin som frigjøres, det påvirker immunforsvaret så man kan bli lettere syk på en diett. Det påvirker også forbrenningen av fett i musklene og reduserer bruken av glukose og aminosyrer dvs muskelmasse. Så spisedag en gang i uken eller annenhver uke så er det problemet løst. Eksempel på oppkarbing er : Begynne rett etter en trening da tar musklene opp mest glykogen. 12g til 16g karbohydrater per kg kroppsvekt i løpet av 24-30 timer. + protein og fett det samme som ellers på dietten. Hvilken karbohydrat kilde er nesten valgfritt uten om fruktose eller sukrose da fruktose blir lagret i leveren først. Siden musklene er tomme for glykogen pga treningen i uka før så fortsetter man å forbrenne fett på spisedagen selv med det høye inntaket av karbohydrater. Før den siste treningen før oppkarbingen kan det være en fordel å innta litt fruktose ca 10g sammen med litt protein som man ellers tar før trening pga det oppregulerer enzymene forbundet med fordøyelse og opptak av karbohydrater. Noen av dere som har formening om det finnes et nettsted som lar deg gjøre følgende?: -Lage måltider, hvor du selv velger ingridienser som er i måltidet. -Lage logger, hvor du sier hvilke måltider du har hatt på hvilke dager -Gir deg oversikt over kaloriinntak basert på måltider -Ingridiensene har lagret info om kalorier, og måltidene har lagret info om mengder. Mao, lar deg raskt, enkelt og gratis få oversikt over kalloriinntak. Eller må jeg rett og slett lage noe slikt selv Vet ikke om det er linket før men http://www.fitday.com/ gjør jobben gratis. Endret 7. mai 2008 av War Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Kort fortalt så senker leptin nivåene med 50% etter 4-5 dager på en diett.Ved å øke inntaket av karbohydrater dramatisk vil du kunne reversere alle negative tilpasninger og det er derfor de fleste gode dietter har spisedager. Dvs en dag der man spiser mye karbohydrater for å øke leptin-nivået. Det kalles også oppkarbing. Det blir viktigere og viktigere desto lavere fettprosent man kommer ned i. Leptin påvirker hvor mye insulin som frigjøres, det påvirker immunforsvaret så man kan bli lettere syk på en diett. Det påvirker også forbrenningen av fett i musklene og reduserer bruken av glukose og aminosyrer dvs muskelmasse. Det du sier om leptin her er vel ikke helt korrekt... Leptin er i hovedsak et hormon som regulerer appetitten din. Leptin frigjøres fra fettcellene som du allerede har i kroppen. Endret 7. mai 2008 av eckmann Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Leptin regulerer energiopptak, i tillegg til appetitt. Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Leptin regulerer energiopptak, i tillegg til appetitt. Nå, ja. Leptin nedregulerer apetitten ved å bl.a. ved å forandre genuttrykk, særlig ved å nedregulere gener som øker matlysten (NPY). Energiforbruket økes som en effekt av økt oksygenopptak, og minimal reduksjon i kroppsfett og temperaturøkning. Det økte energiforbruket har en minimal effekt på oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå