Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede skissert og planlagt litt på hvordan jeg kan utforme en slik side. For øyeblikket har jeg basert meg på det jeg har nevnt over, samt "vektlogg". Så med mindre noen plutselig henviser til et perfekt system, så tror jeg at jeg lager mitt eget ganske kjapt. :)

Men skulle det være flere som ville brukt noe slikt kan jeg selvsagt legge det ut nå nett, slik at de om ønsker det, kan bruke det.

Høres bra ut.

Kjør på, kan slå an dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Ueland:

Høres ut som mange av de samme tankene som jeg har hatt. Det som er hovedmotivasjonen min for å skulle lage noe slikt er at det er bedre enn det som finns idag, dvs. at det minst er tigjengelig online, men også gjerne med andre enheter enn en PC.

I tillegg må systemet ha samme mulighetene som "Mat på data", men grensesnittet burde absolutt bli forbedret.

Jeg har sett litt på diverse programmer for PC, som ikke har hatt helt målsetning som "Mat på data", men alikevel relatert på en måte, og har fått en del gode ideer derfra.

Lenke til kommentar

Hovedfordelene, hm.

Uten tvil den store databasen med mange matvaretyper og dataene på disse.

Forholdsvis enkelt å sette sammen og lagre retter.

Utenom dette så vil jeg ikke si det er alt for mange, men nå ser jeg ikke på meg selv som noen ekspert på programmet.

Lenke til kommentar
men det har blitt bevist at kroppsbygging ikke akkurat er livsforlengende siden det har blitt funnet sammenheng mellom lavkaloridietter og lengre livstid.
De to er ikke motsetninger, så konklusjonen er ugyldig.

Jeg mener konklusjonen min er gyldig fordi de fleste kroppsbyggere har en diett på over 4000 kcal dagen nesten hele året, forutenom ukene før konkurranse.

Du feiloppfattet poenget. Selv om man kan få en livsforlengende effekt ved å gå på lavkalori-diett, er det ikke dermed sagt at f.eks. kroppsbyggere lever kortere. Det som impliseres er at forholdsvis immobile mennesker på en ikke-lavkaloridiett ikke lever lengre. Kroppsbyggere har et helt annet kosthold og en helt annen livsstil, så det må spesialtilpasset forskning til.
Lenke til kommentar
Det er riktig at BMI er et latterlig mål, men det har blitt bevist at kroppsbygging ikke akkurat er livsforlengende siden det har blitt funnet sammenheng mellom lavkaloridietter og lengre livstid.

Kan du vise til noe forskning på mennesker som underbygger den påstanden?

Selv hvis du finner noe kan du fortsatt ikke konkludere med at kroppsbygging ikke er livsforlengende. Det blir alt for svak sammenheng. Det blir det samme som å si at det er livsforlengende fordi det viser seg at en aktiv livsstil er sunt og livsforlengende. Det eneste som egentlig kan få meg til å tro at det er enten livsforlengende eller forkortende er hvis du finner noen konkrete tall der de har forsket på reine kroppsbyggere og hvor lenge de lever. Disse tallene finnes nok ikke.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Leste du ikke linken jeg postet på forrige side? Ja, jeg vet at sammenhengen blir svak, og å konkludere noe som helst blir feil, men med forskningsresulatetene jeg har lest hittill mener jeg det er rimelig å kunne anta.

Du feiloppfattet poenget. Selv om man kan få en livsforlengende effekt ved å gå på lavkalori-diett, er det ikke dermed sagt at f.eks. kroppsbyggere lever kortere. Det som impliseres er at forholdsvis immobile mennesker på en ikke-lavkaloridiett ikke lever lengre. Kroppsbyggere har et helt annet kosthold og en helt annen livsstil, så det må spesialtilpasset forskning til.

Det er da vel ingenting som tyder på at mennesker på Okinawa er mer immobile enn i resten av verden? Uten å ha noen artikkel å henvise til denne gang, har jeg også lest om sammenhengen mellom lavkalori og lang livstid i Illustrert Vitenskap. Livsforlengende eller ei, det hindrer ikke meg i å spise mye :)

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Sorry, formulerte meg dårlig. Det var ment som et eksempel, det der. Men vi må vite hva de målte opp mot. Hvis det er ei gruppe som spiser mye transfett kontra ei gruppe som ikke gjør det (siden de kutter kaloriene) så ville det ikke overraske meg at de fant ut at det hadde en livsforlengende effekt. F.eks.

Lenke til kommentar
Hovedfordelene, hm.

Uten tvil den store databasen med mange matvaretyper og dataene på disse.

Forholdsvis enkelt å sette sammen og lagre retter.

Utenom dette så vil jeg ikke si det er alt for mange, men nå ser jeg ikke på meg selv som noen ekspert på programmet.

Databasen kan ikke brukes utenfor programmet, ikke så mye å gjøre med det.

Men det er forsåvidt kjapt å legge inn det man bruker, så det er ikke det verste forsåvidt.

At det er lett å lagre retter er forsåvidt mitt mål og så. :)

Lenke til kommentar
Databasen kan ikke brukes utenfor programmet, ikke så mye å gjøre med det.

Men det er forsåvidt kjapt å legge inn det man bruker, så det er ikke det verste forsåvidt.

At det er lett å lagre retter er forsåvidt mitt mål og så. :)

... men å scrape matportalen sin matevaretabell koster ikke så mange kcal :) Det eneste man ikke får med da (såvidt jeg kan se) er enhetene som finns i "Mat på data", feks at man kan velge "en skive" i stedet for 30 gram brød.

Lenke til kommentar

Heisann, det er noe som irriterer meg når jeg trener.

Ved bestemte øvelser som kabel roing og nedtrekk, kjenner jeg ingenting i musklene når jeg gjør de. Det er ikke fordi jeg tar for lite, for jeg blir sliten. Irriterer meg veldig, vurderer å droppe øvelsene, noen som vet hvorfor jeg ikke kjenner noe?

Lenke til kommentar

Veldig mange, og meg inkludert synes at latsen er den vanskeligste muskelen og få kontakt med når man trener. Som du sier så blir du jo sliten og det vil jo helt klart ha effekt selvom du ikke akkurat kjenner pumpen dunke!

Du kan jo prøve noen alternative øvelser for å se om det er noe forskjell. Chins med veldig brett grep, gjerne med en som holder beina dine sånn at du kan fokusere på å gjøre det helt korrekt. Der kjenner jeg det ofte veldig bra. Ellers; stangroing, t-barroing, latsdrag, enarms hantelroing, osv.

Som sagt vanskelig å få kontakt, og føler ofte at armene svikter før latsen.

Lenke til kommentar
Heisann, det er noe som irriterer meg når jeg trener.

Ved bestemte øvelser som kabel roing og nedtrekk, kjenner jeg ingenting i musklene når jeg gjør de. Det er ikke fordi jeg tar for lite, for jeg blir sliten. Irriterer meg veldig, vurderer å droppe øvelsene, noen som vet hvorfor jeg ikke kjenner noe?

Store muskelgrupper, kjør lavere vekt og høyere repantall med konsentrasjon. Da skal du kjenne noe over noen set, hvis ikke gjør du noe galt :)

Veldig mange, og meg inkludert synes at latsen er den vanskeligste muskelen og få kontakt med når man trener. Som du sier så blir du jo sliten og det vil jo helt klart ha effekt selvom du ikke akkurat kjenner pumpen dunke!

Som sagt vanskelig å få kontakt, og føler ofte at armene svikter før latsen.

Sier bare smalt-nedtrekk med tverrgrep mot et hevet bryst, kan ikke bomme på latsen da.

Svikter armene kan du bruke grabs på de tyngste øvelsene.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Hyrlen har et poeng. Med gå ned til en vekt som er kansje 14-16RM(fra ca 10RM) og kjøre reppene med maks konsentrasjon fikk jeg mye bedre kontakt med latsene når jeg hadde problemer med det. Mer fokus på armene ellers i treningen kan også hjelpe, hvis biceps svikter lenge før ryggen.

Lenke til kommentar

Det sies at kroppen automatisk senker forbrenningen om du tilfører lite mat i lengre tid. Hvis du f.eks. etter en deff har senket kroppens forbrenning med 500 kalorier/dagen. Holder den selv slik selv om begynner å spise mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Forbrenningen avhenger nok mer av vektreduksjon enn hvor mye kcal du putter i deg. For hvert kg du går ned i vekt synker den daglige hvilemetabolismen med omtrent 10 kcal. Spareblussmodusen som så mange frykter, er nok litt oppskrytt. Du ødelegger ikke forbrenningen med å spise 500 kcal mindre daglig (innen rimelighetens grenser) over lengre tid. Dette forutsetter selvsagt at du ikke får i deg skremmende lite kalorier fra før av.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Jeg tenkte det bare hadde vært positivt å "ødelegge" forbrenningen. Du trenger mindre mat og behøver dermed ikke å bruke så mye penger på det. I tillegg slipper du å spise deg halvt i hel når du er på bulk.

Er jeg helt på viddene nå, eller hadde det fynket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...