Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns BMI-kalkulatorer er utrolig unøyaktige for enkeltpersoner. Det er bare å se for deg en bygger rett før en konkurranse. Han veier kanskje 110 kilo og er 180 cm høy. Finn en standard BMI-kalkulator og da sier den at denne byggeren har en BMI på 33 og ligger innenfor kategorien "fedme". Med et reelt kroppsfett på 5-8%, vil jeg ikke akkurat kategorisere denne personen under "fedme".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

BMI i seg selv sier jo svært lite om livskvaliteten. Jeg har aldri vært så bra trent som når jeg lå på 26 i BMI (eller KMI som det heter på norsk). At kroppsbygging ikke er direkte sunt kan vel trygt sies, men styrketrening med fokus på riktig kost er meget positivt.

Når du sier "lavkalori", mener du egentlig "lavkarbo"?

Lenke til kommentar

Kanskje han mener begge deler :p

Jeg har i hvertfall lest et par artikler der det var testet ulike matprogrammer på rotter, og hvor de rottene som fikk såpass lite mat at de alltid gikk rundt og var sultne gjennomsnittlig levde lengst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
At kroppsbygging ikke er direkte sunt kan vel trygt sies

Generaliserer vi litt nå?

Kroppsbygging "med litt attåt" da. Uansett så vil jeg påstå at de fleste byggere ikke akkurat er supersunne.

Lenke til kommentar

Både white og hyrlen har rett mener jeg. Vi må definere begrepet sunt før vi bestemmer hvorvidt kroppsbygging er det eller ei. Hvis å være sunn defineres som å ha en sterk og velfungerende kropp så er kroppsbygging og diettene som følger med sunne. (Dog går det en tydelig grense der og. En bygger på 90 - 100 kg kan ha en veldig god kropp som fungerer bra, men når man er på størrelse med markus Rühl gjelder ikke dette lengre.) Derimot, hvis dere ser på sunnhet som lang livstid er kroppsbygging direkte usunt.

Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1009

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Litt av poenget med kroppsbygging er jo nettopp å overdrive. Man skal jo helst bli størst mulig. Jeg har i hvert fall ikke hørt noen si at "nei, nå er jeg så stor at jeg ikke vil bli større".

Lenke til kommentar
Litt av poenget med kroppsbygging er jo nettopp å overdrive. Man skal jo helst bli størst mulig. Jeg har i hvert fall ikke hørt noen si at "nei, nå er jeg så stor at jeg ikke vil bli større".

Vel bare så det er sagt, det har jeg da hørt fra flere som stiller i diverse vektklasser :)

Å selvfølgelig er ikke kroppsbygging med "noko attåt" sunt, det er ingen idrett. Å jeg vil påstå at 90% av alle byggere har et bedre kosthold enn diverse fotballspillere og skiløpere o.l. Dette gjelder både proft og amatør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Poenget med skiløpere er at de må trykke i seg karbohydrater og siden det hersker en konservativ holdning til kosttilskudd i Norge, kommer de ofte fra loff og nugatti. Jeg ser ikke problemet med at en skiløper spiser det som mange kaller usunt for å holde vekten/fylle på med energi.

Fotballspillere er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
men det har blitt bevist at kroppsbygging ikke akkurat er livsforlengende siden det har blitt funnet sammenheng mellom lavkaloridietter og lengre livstid.
De to er ikke motsetninger, så konklusjonen er ugyldig.

Jeg mener konklusjonen min er gyldig fordi de fleste kroppsbyggere har en diett på over 4000 kcal dagen nesten hele året, forutenom ukene før konkurranse.

Lenke til kommentar

Noen av dere som har formening om det finnes et nettsted som lar deg gjøre følgende?:

-Lage måltider, hvor du selv velger ingridienser som er i måltidet.

-Lage logger, hvor du sier hvilke måltider du har hatt på hvilke dager

-Gir deg oversikt over kaloriinntak basert på måltider

-Ingridiensene har lagret info om kalorier, og måltidene har lagret info om mengder.

Mao, lar deg raskt, enkelt og gratis få oversikt over kalloriinntak.

Eller må jeg rett og slett lage noe slikt selv? :)

Jeg har kikket litt rundt og ikke funnet noe bra, en del tjenester har masse "fjas" som er uinterresant, og gjør ting uoversiktelig. Og noen tjenester skal ha $$ for det.

(PS: har fått tips om tjenestene til iform.no, men de er for simple mtp det jeg ønsker)

Lenke til kommentar

@Ueland:

Har selv lett etter noe bra, men enda ikke funnet noe som er bra og gratis.

"Mat på data" holder ikke for meg da dette ikke er online.

Hvis ikke du lager noe, så kommer jeg til å gjøre det snart, da med grensesnitt som også er tilpasset mobiler slik at man enkelt kan legge til måltider uansett hvor man er.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede skissert og planlagt litt på hvordan jeg kan utforme en slik side. For øyeblikket har jeg basert meg på det jeg har nevnt over, samt "vektlogg". Så med mindre noen plutselig henviser til et perfekt system, så tror jeg at jeg lager mitt eget ganske kjapt. :)

Men skulle det være flere som ville brukt noe slikt kan jeg selvsagt legge det ut nå nett, slik at de om ønsker det, kan bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...