Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
Hvordan kan jeg behandle muskel/sene strekk?

I begynnelsen av januar fikk jeg en strekk i låret. Etter det har jeg greid å slått den opp to ganger. Nå er jeg på min tredje behandlings-rekke og kommer mest sansynlig ikke til å spille aktivt før etter sommeren. Strekk tar tid å fikse, hvis den er stor nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Sliter også med en lårstrekk jeg pådro meg i høst. Den lar høre fra seg med jevne mellomrom og det er temmelig irriterende. Jeg kjenner den spesielt i sprinttrening og svømming, faktisk.

Lenke til kommentar

Ny rekord i dips med kroppsvekt: 11 stykker. Har ikke trent øvelsen mer enn et par uker så jeg øker forholdsvis fort, men kan noen bekrefte at denne utførelsen er korrekt? Det er slik jeg trener dem, men jeg ser mange andre som ikke går like dypt. Skal jeg gå helt til at overarmene er parallelle med stativet eller dypere? Grunnen til at jeg er usikker er at jeg fikk vondt inni brystkassen på siste rep.

Edit: Litt treningshumor:

squatgirlwarmingupwithyyq3.jpg

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg tar dips på den måten i hvert fall. Men hvis du får vondt (ikke godt-vondt) når du går dypt, må du prøve å unngå det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er nok shoppa ja. Ser ut som noen har brukt et liquify-verktøy like over knærne hennes for å blåse opp lårene.

Lenke til kommentar

Vårværet er på sitt beste i disse dager, og gjett om det er godt å ta seg en joggetur nå. Vurderer nå joggeturer før jobben siden det nå er varmere om morgenen (skal ikke se bortifra litt minusgrader dog). Samt at det er lysere! :)

Lenke til kommentar
Jeg tar dips på den måten i hvert fall. Men hvis du får vondt (ikke godt-vondt) når du går dypt, må du prøve å unngå det.

Ok, jeg skal prøve meg fram. Jeg får over til 5*5 med vekt på dips nå siden jeg klarer over ti på første sett, så jeg kommer neppe til å kjøre til failure med det første. Smertene kom først på siste rep, så det kan hende jeg fikk dårlig teknikk da jeg nærmet meg utmattelse noe som førte til smerter. Når jeg tenker meg om så gikk jeg kanskje alt for dypt på den siste.

Jeg er forelsket.

Damn, hun der var bra.

Yuk! :sick: Kvinner skal jo være feminine ffs!

Lenke til kommentar
Syntes de låra der var som tatt fra en mann. De var litt for overdrevet vil nå jeg si, passa ikke helt med resten av kroppen.

Men for all del, ingenting å si på femininiteten der:D

Akkurat. Hun er feminin men har tømmerstokker til lår.

On topic: Når man snakker om å stimulere en muskel fra flere vinkler, er det da snakk om å f.eks trene forskjellige deler av muskelen? Slik som f.eks nærmere muskelfestene kontra midt på. Jeg skjønner ikke det der helt, fordi når man utfører en øvelse med full bevegelsesbane så bruker man jo så og si hele muskelen. Eller er det bare så eneklt som at fokuset rettes på forskjellige sider av muskelen, slik som f.eks indre og ytre bicepshode?

Lenke til kommentar

En full bevegelsesbane på øvelsen er ikke nødvendigvis full bevegelsesbane for alle hodene på muskelen som jobber, da utspring og feste på de forskjellig hodene kan variere. Som eksempel er triceps tre hoder festet annerledes; det lange hodet går over albueleddet OG skulderleddet, mens de to andre bare går over albueleddet. Det vil si at du ved for eksempel normal pushdown i kabel, ikke nødvendigvis får stimulert det lange hodet i like stor grad som ved fransk press. Fordi du ved franskpressen også har flektert skulderleddet som bidrar til ytterlige strekking av det lange hodet. Og en muskel har størst potensiale til å utvikle kraft jo mer strukket den er (til en viss grad).

Samme ved for eksempel sittende og stående tåhev, da gastrocnemius to hoder går over både ankelleddet og kneleddet, mens soleus bare går over ankeleddet. Ved sittende tåhev vil du altså korte ned lengden på gastrocnemius siden du har bøyd kne, redusere den muskelens potensiale til å utvikle kraft, og således øke belastningen på soleus kontra da gastrocnemius.

Lenke til kommentar

Jess folkens, skal ut på en temmelig lang (9 km) løpetur med drøyt 400 meter stigning. Hvilken puls bør man sånn ca ligge på for denne typen tur? Mener å huske at makspuls er ca. 220 - alder, dvs. at min makspuls burde være rundt 200, er inne i mitt 22. år.

Takker for snarlig hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er omtrent umulig for oss å si hvilken puls du skal løpe på. Makspulsen din har nøyaktig ingenting å si. Det er terskelen som betyr noe. Skal du løpe den på tid eller bare for treningens skyld?

Lenke til kommentar

Jeg har BMI på under 18,5 og da er jeg undervektig i følge den. Men jeg kan ikke skjønne hvordan jeg er undervektig, Jeg har masse energi, mere en de fleste i klassa. Spiser mye mat, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg er undervektig når jeg ikke klarer å legge på meg, har høy forbrening å kan spise omtrent hva jeg vil uten at det synes. Er den testen noe å tro på eller det bare bullshit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...