Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vilt forskjellig at man kan si at du i hovedsak trener to forskjellige musklegrupper er jeg ikke helt enig. Du vil jo trene hele tricepsen uansett. Gastrocnemiusen jobber selvom du har flektert kne, og soleusen jobber selvom du har ekstendert kne. Du vil ikke klare å flektere kneleddet så mye at du kobler ut gastrocnemiusen.

Hvis man absolutt skal velge en øvelse for legger og det står mellom sittende og stående ser jeg ikke så mange grunner til å ikke velge stående. I hvertfall hvis man tenker funksjonellt.

En grunn til å ta sittende kanskje må være hvis man har noen skader som tilsier at ekstra belastning av soleus er gunstig for rehabilitering. Eller nei, man kan godt gjøre litt forskjellig for å variere. Viktig med variasjon og ha det moro på trening! (Motsier jeg meg litt her? :p)

Lenke til kommentar

Ok, tror det kommer til å gå lang tid før jeg ser etter nytt treningsprogram nå. Doggcrapp er noe av det mest deilige jeg har holdt på med. Følelsen av å virkelig ha trent når man er ferdig med økta er digg! Og ES (Extreme Stretches) er UTROLIG vondt der og da, men sinnsykt godt når man har utført det! :)

Lenke til kommentar

Regner med de to siste svarene refererte til meg, så da svarer jeg:

Jeg har kun holdt på med Doggcrapp i to uker, så jeg har ikke fått noen store resultater ennå, annet en bedre selvtillit etter trening ;) Det som har vært av styrkeøkning til nå tror jeg har gått ut på dagsform osv. Men jeg kommer til å komme med oppdateringer på hvordan det går med ujevne mellomrom ;)

Men for å svare på om det passer for noen som har trent i to år, så kan jeg nevne at det blir stadig vekk nevnt av "oppfinneren" av programmet (Dante Trudell) at det ikke er et program for nybegynnere, og at det kun anbefales for folk som har noen form for erfaring innen vektløfting.

Endret av e-banez
Lenke til kommentar

Liker opplegget til doggrapp godt, jeg. Men går du inn på forumene for programmet virker det mer som en sekt enn et treningsprogram. Masse informasjon uten en god oversikt på det, så ble aldri til at jeg kom skikkelig i gang med det.

Savner en oversikt, noe alá et vanlig Doggcrapp treningsprogram som jeg kunne kopiert?

Noen Doggcrapp trene som kunne lagt ut sitt, samtidig forklart hvilke strekkøvelser dere gjør?

Lenke til kommentar

Jeg har valgt disse øvelsene:

Bryst: Benkpress Skråbenk DB Flatbenk DB

Skulder:

Arnoldpress

Militærpress

Stående Stanghev

Triceps:

Franskpress

Smalbenk

Triceps Extention DB

Ryggvidde:

Stangroing

Nedtrekk smalt grep

Nedtrekk bredt grep

Ryggtykkelse:

Enarm roing DB

Markløft

Ekstensjon Stativ

Biceps:

EZ Curl

Preachercurl DB

Hammercurl DB

Underarmer:

Omvendt Curl Isolasjon DB

Curl Oppreist DB

Curl Isolasjon DB

Legger:

Calf Raise Benpress

Calf Raise Maskin

Calf Raise Stang

Hamstrings:

Sittende Lårcurl

Strak Markløft

Good Morning

Quadriceps:

Knebøy

Frontbøy

Benpress

Dette er på ingen måte noen veiledende liste, det er øvelser jeg selv har valgt. Om noen har noen gode forslag til noen øvelser som kan byttes ut med noen bedre, så si gjerne fra. Ser etter et godt alternativ til frontbøy, for jeg får egentlig ikke til den øvelsen helt.

Prinsippet med øvelsene er slik at du trener mandag, onsdag og fredag. Du deler treningen opp i to deler, slik:

Del 1:

Bryst, skulder, triceps, ryggvidde, ryggtykkelse

Del 2:

Biceps, underarmer, legger, hamstrings, quadriceps

Du deler også inn Del 1 og Del 2 i tre deler. De tre delene velger du inn øvelser i. I Del 1-1 kan du for eksempel ha Benkpress, arnoldpress, franskpress, stangroing og enarms roing DB. Da får du dekt alle muskelgruppene som må dekkes av Del 1. Så velger du noen andre øvelser i Del 1-2 og 1-3. Selvfølgelig samme med Del 2-1, 2-2 og 2-3. Så begynner du en rotasjon som ser slik ut:

Mandag: Del 1-1

Onsdag: Del 2-1

Fredag: Del 1-2

Mandag: Del 2-2

Onsdag: Del 1-3

Fredag: Del 2-3

Du skal altså trene Del 1 annenhver treningsdag (Mandag, onsdag, fredag), samt at du bytter mellom de tre underdelene hver gang Del 1 skal trenes. Samme med del 2 selvsagt.

Egentlig er det ikke vits at jeg sier dette, for det står veldig godt forklart på denne siden:

http://dc-training.blogspot.com/

Anbefaler at du leser denne siden, og ikke velger noen annen side å lese fra, da det fort kan oppstå misforståelser dersom det blir skrevet om av noen andre. Så blant annet en side som hadde oversatt det til norsk, og de hadde ikke nevnt tøyeøvelsene engang. Doggcrapp selv nevnte faktisk en gang at han hadde sett mange som hadde gjort så mye om på programmet at han nesten ikke kjente det igjen selv.

Tøyeøvelsene er forklart her (Litt rotete forklaring):

http://dc-training.blogspot.com/2005/11/ex...stretching.html

Bildeforklaring av alle tøyeøvelsene, inkludert noen alternative måter å tøye på (Disse bildene er av Dante Trudell/Doggcrapp sin samarbeidspartner InHuman, så de er garantert korrekte):

http://server6.theimagehosting.com/image.p...stretches66.jpg

Jeg leser på den DC-siden jeg linket til med jevne mellomrom, og finner ofte ting jeg har oversett tidligere, så jeg anbefaler å sette seg godt inn i det som står der.

Et diskusjonsforum der Doggcrapp skriver mye, og der han taster ned litt av sin filosofi og tankegang er http://www.intensemuscle.com/ . De som skriver der lever veldig mye på teorien "Dumme spørsmål krever enten dumme svar eller masse kjeft", så prøv å søk og let litt før du spør om noe.

Men som nevnt: http://dc-training.blogspot.com/ <-- LES

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke farlig, og det er ingenting som heter overdose av proteiner. Proteiner fra pulver blir det samme som proteiner fra mat. Og det at man pisser mesteparten ut er en myte. Den dagen du finner ut at du har protein i urinen bør du ta deg en tur til legen ;)

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...