Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sleit sykt med knebøy på onsdag, skulle ta 50kgx10 etteroppvarming. Har gått veldig greit før, men på onsdag var det helt jævlig. Det har sikkert noe med at jeg trente tungt med markløft på tirsdag? Og burde trent noe annet den dagen? Blei litt lite med tid denne uka så måtte gjøre det anderledes.

Lenke til kommentar

Kom over en interresant artikkel på Dagbladet:

- Fet frokost er det beste.

For oss som er slanke, som meg, kan jo dette prøves. For de som vil ned i vekt, skal visst en ketogen diett være bra - der man utelukker karbohydrater fra dietten. Les også det om brød. Nå spiser jeg så å si havregryn hver morgen, som dere sikkert vet inneholder mye karbohydrater. En annen interresant kommentar, er det med glykemisk indeks (GI) i maten. Prøver alltid å legge tilrette maten jeg spiser ettersom man gjør og hvilken tid på dagen det er.

Lenke til kommentar
Kom over en interresant artikkel på Dagbladet:

- Fet frokost er det beste.

For oss som er slanke, som meg, kan jo dette prøves. For de som vil ned i vekt, skal visst en ketogen diett være bra - der man utelukker karbohydrater fra dietten. Les også det om brød. Nå spiser jeg så å si havregryn hver morgen, som dere sikkert vet inneholder mye karbohydrater. En annen interresant kommentar, er det med glykemisk indeks (GI) i maten. Prøver alltid å legge tilrette maten jeg spiser ettersom man gjør og hvilken tid på dagen det er.

En ketogen diett er nok ikke det beste. Men et kosthold med mere fett og mye mindre karbohydrater er nok best. Å gi hjernen nok næring gjennom karbohydrater er nok en fordel.

GI er stort sett ikke noe å bry seg om. GI i seg selv er egentlig helt bortkastet, hvis man skal se på noe må man se på GL(glycemic load). Dette er GI ganger mengeden av karbohydrater. Men dette er heller ikke så god målestokk, for hvor ofte spiser man bare karbohydrater. Ved inntak av fett og proteiner vil insulin utskillelsen se annerledes ut igjen. Og se på fruktose, dette har lav GI men klarer bare å bli tatt opp av leveren og ikke muskulaturen. Så hvis glykogenlagrene i leveren er full, vil dette gå dirkete til fett lagring. Men selvfølgelig er det bedre med karbohydrater fra grovt brød en loff :)

Tenk naturlige matvarer, det er alt man trenger.

Les om GI her: linky

Lenke til kommentar

Takk for et fint bidrag til den artikkelen. Jeg tenker også det samme som deg, naturlige matvarer. Holder meg unna sukker hver eneste dag og spiser sjokolade og annen godis veldig, veldig sjeldent. Faktisk så er søtsuget absolutt ikke til stedet hos meg, noe jeg er veldig fornøyd med.

Men nå skal det jo sies at man ikke skal stappe i seg all slags fett, usunn fett som får opp verdiene av dårlig kolesterol osv. Godt vi har fisken i det minste.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I dag fikk jeg satt IFen på en skikkelig prøve. Stod opp 9, opp i bakkene på telemarkski klokken 10. Pause under skiskytingen, opp i bakkene igjen. Deretter seks km langrenn og så mat. Problemer? Null.

Lenke til kommentar

Heisann :)

Har trent i 2 månder nå, mer eller mindre. Trener 3 ganger i uken, og føler jeg allerede har blitt i bedre form. Har da ikke ordnet meg et skikkelig kosthold, noe som jeg er på veit mot nå.

Har kjøpt inn Tunfisk på boks, kyllingfilet og fullkornspasta, som jeg satser på å spise en god del av. Men for å komme til poenget, er veldig glad i brus, men har for lengst gått over til den sukkerfrie varianten. Men hvor destruktivt er sukkerfri brus egentlig? Burde jeg kvitte meg med den helt? Drikker også endel sjokolademelk til måltidene, burde dette også unngås?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er mange forholdsvis seriøse byggere som drikker lettbrus. Faren er at du blir fortere sulten, hvis det i det hele tatt er en fare. Så lenge du spiser sunt, så ser i hvert fall ikke jeg det store problemet med lettbrus. Så lenge det ikke er abnormale mengder vi snakker om her. Sukkerholdig brus bør du i alle tilfeller holde deg unna.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt at lettbrus f.eks pepsi max, er kreftfremkallende i store mengder, men antar du ikke drikker så mye så er vel ikke så veldig relevant.

Men skal gå bra å drikke en lettbrus i ny og ne, bare ikke hell i deg for mye av det gode ;)

Lenke til kommentar
Har faktisk hørt at lettbrus f.eks pepsi max, er kreftfremkallende i store mengder, men antar du ikke drikker så mye så er vel ikke så veldig relevant.

Aspartam er det som visstnok fremkaller kreft, dette er fjernet fra de fleste sorter lettbrus. Forøvrig er strøm og magnetiskefelt også påstått kreftfremkallende, så stearinlys til folket.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting, når man trener rygg så har jeg hørt at chind (bredt grep) trener mest på ryggen. Klarer ca maks 5-6 reps med det, hvis jeg er inne i en periode med 10-12reps så pleier jeg å ta nedtrekk. Hvordan er det med og ta et smalere grep, evt veldig smalt grep? Tar det godt på ryggen det og?

Lenke til kommentar
Lurer på en ting, når man trener rygg så har jeg hørt at chind (bredt grep) trener mest på ryggen. Klarer ca maks 5-6 reps med det, hvis jeg er inne i en periode med 10-12reps så pleier jeg å ta nedtrekk. Hvordan er det med og ta et smalere grep, evt veldig smalt grep? Tar det godt på ryggen det og?

Så lenge du klarer å ta chins vil det uansett være bedre enn nedtrekk. Smalt grep funker fint det også.

Lenke til kommentar

Så lenge du klarer å ta chins vil det uansett være bedre enn nedtrekk. Smalt grep funker fint det også.

Okey okey, da prøver jeg det til onsdag!

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg satt IFen på en skikkelig prøve. Stod opp 9, opp i bakkene på telemarkski klokken 10. Pause under skiskytingen, opp i bakkene igjen. Deretter seks km langrenn og så mat. Problemer? Null.

Det er artig hvor bra kroppen klarer å styre blodsukker, aminosyrer nivåer ++ selv ;)

Men det er utrolig vanskelig å først sleppe løs og prøve dette. Spesielt da ”alle eksperter” sier at man må spise minimum 6 måltider pr dag. Jeg personlig tror det mest optimale kostholdet ligger mye nærmere slik våre forfedre spiste. Det er med et slik kosthold vi mennesket utviklet seg.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Aspartam er det som visstnok fremkaller kreft, dette er fjernet fra de fleste sorter lettbrus. Forøvrig er strøm og magnetiskefelt også påstått kreftfremkallende, så stearinlys til folket.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=492

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er artig hvor bra kroppen klarer å styre blodsukker, aminosyrer nivåer ++ selv ;)

Men det er utrolig vanskelig å først sleppe løs og prøve dette. Spesielt da ”alle eksperter” sier at man må spise minimum 6 måltider pr dag. Jeg personlig tror det mest optimale kostholdet ligger mye nærmere slik våre forfedre spiste. Det er med et slik kosthold vi mennesket utviklet seg.

I dag var det en smule tyngre. Fikk kun i meg en tallerken med grønnsakssuppe + litt kjøtt og to poteter totalt i går, så jeg fikk kjenne det på kroppen i dag. Telemarkski fra 10 til 15, og 5 km fristil på langrenn. Smakte godt med mat da. Fikk i meg rundt 300 kcal i form av litt Litago før skituren og de var viktige. Hva har jeg lært? Trykk i trynet når du kan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...