Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Det som ødelegger min konsentrasjon mest er uten tvil spreke jenter på stairmastern, flere ganger jeg har skallet i apperater og snublet vekter o.l. Heldigvis ikke så mye damer på mitt nåværende gym :)
Håhåhå, sitte på ergometersykkel og se *bounce, bounce* på jentene som løper på tredemøllene :D Voldtektsmaskiner og diverse tøyeøvelser er det også gøy å få med seg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har jeg begynt å skjelve etterhvert i kroppen når jeg trener/har trent? Går vekk etter en stund.. merker det spesielt i bein/lår og armer. Er det vitamin mangel eller noe sånt?

Var hos legen idag og tok blodprøve som mange anbefalte meg å sjekke. Den var helt fin sa legen. Hva kan det da vært? :(

Han sa at jeg kanskje skulle trene med litt mindre vekter, han sa kanskje det var for mye på musklene eller noe

Pleier også ofte å begynne å skjelve i føttene etter en hard økt/etter øvelsen. Og f.eks. hvis jeg tar i handtelløft til brystet (husker ikke navnet), så begynner ofte foten å skjelve litt. Tror ikke det er noe farlig, bare kanskje en form for krampe?

Lenke til kommentar
Hvorfor har jeg begynt å skjelve etterhvert i kroppen når jeg trener/har trent? Går vekk etter en stund.. merker det spesielt i bein/lår og armer. Er det vitamin mangel eller noe sånt?

Var hos legen idag og tok blodprøve som mange anbefalte meg å sjekke. Den var helt fin sa legen. Hva kan det da vært? :(

Han sa at jeg kanskje skulle trene med litt mindre vekter, han sa kanskje det var for mye på musklene eller noe

Vender jo ikke kroppen til belastningen om du går på lettere vekter. Tror legen din som de fleste andre er mer eller mindre ukyndig når det kommer til trening å tar dermed den safe. Så lenge ikke du føler deg uvel eller har smerter i ledd o.l så tror jeg ikke det kan skyldes overbelastning.

Skjelvingen, er den lokalt eller i hele kroppen? Er det rett etter øvelsen, eller senere? Skjelver du eller rykker det bare (lemus) i musklen?

Når det kommer til overbelastning er det eneste jeg kan anbefale godt med mat før og etter trening, samt drikke mye vann hele veien.

Lenke til kommentar

OK slenger inn programmet jeg da. Vil gjerne ha noen kommentarer på det i og med at det er sjølvlagd og hittil mitt andre trenings program, for å kunne forbedre det :)

Treningsprogram

Dag 1

Bryst:

Benkpress: 1 x 20 warmup, 3 x 10

Flat flyes: 3 x 10

Skrå benk hantel press: 3 x 10

Pec deck: 3 x 10

Dips*

Triceps:

Nedpress(smal): 3 x 10

Nedpress(bred): 3 x 10

Franskpress: 3 x 10

Mage:

Crunch skrå benk: 2 x 10

Kabel Crunch: 3 - 5 x 10

Nedtrekk Kabel Crunch: 3 x 10*

Dag 2

Bein

Knebøy: 1x20 warmup, 3 x 10

Beinpress: 3 x 10

Leg Extension: 3 x 10

Lårcurl: 3 x 10

Tåhev: 3 x 10

Sittende Tåhev: 3 x 10*

Skuldre:

Militærpress: 3 x 10

Fronthev: 3 x 10

Sidehev (evt. foroverbøyd): 3 x 10

Skulderpress: 3 x 10

Dag 3

Rygg:

Markløft: 3 x 10

Sittende Roing: 3 x 12

Nedtrekk (smalt eller bredt): 3 x 10

Arm trekk: 3 x 10

Foroverbøyd roing: 3 x 10

Biceps:

Hantelrcurl: 3 x 10

Scottcurl: 3 x 10

Underarmscurl: 3 x 10*

Trapezius:

Shrug: 3 x 10

Stående roing: 3 x 10

*=Utfører de øvelsene med dette merket hvis jeg kjenner jeg ikke har fått nok

Å trene magen samme dagen som jeg trener bryst og triceps er nok ikke en selvfølge, kommer nok til å trene magen de dagene jeg kjenner jeg har ekstra energi til å gjøre det.

Hvis det har noe for seg:

Mann

88kg

191cm høy

EDIT: Ville også spørre om en ting... Har lest at det er anbefalt å få i seg 0,5g protein pr kilo kroppsvekt etter man har trent.

Siden jeg veier 88kg må jeg få i meg 44g protein.

Til nå har jeg spist brødskive med saltpølse, spist peanøtter, og drikt 2-3 glass med melk etter trening. Holder dette? Lurte på om jeg skulle begynne med å spise 1 rått egg i tillegg, høres det fornuftig ut?

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

Skjelver du helt jævlig? Skjelver litt jeg også etter hard trening, men det plager meg ikke noe særlig.

Forsåvidt mener jeg guttegjengen på 16 år som nettopp har funnet ut at benkpress gir status i fløtepusgjengen er jævlig irriterende. De kommer alltid 4-5 stk og kjører uendelig mange sett og gjør det umulig for noen andre å kjøre benkpress den dagen.

Lenke til kommentar
Hvis du kjører brystmusklene i noen form for benkpress-øvelse, det være seg flat, skrå eller negativ skrå benk, vil det være best å holde hendene så nær hverandre på stangen som mulig uten at det er ukomfortabelt. Brystets funksjon er å bevege overarmen fra en hvilken som helst posisjon ved siden av kroppen inn til - og over midtlinjen av din torso.

Hold armene ut foran deg som om du skulle ha tatt benkpress med bredt grep og trekk sammen (stram) brystet. Trekk armene mot hverandre til smalere grep og gjør det samme. Sammentrekningen i brystet er mye større dersom du har armene tettere mot hverandre. Det er ikke hendene men albuene som bør være langt fra hverandre i benkpress. Når albuene holdes bredt fra hverandre og bakover mot ørene, er overarmene dine lengst mulig fra din torso og kan, med et smalt grep, komme nærmere midtlinjen. Alt dette gjør at brystet arbeider mer intenst og i en større virkningsgrad får derfor hardere og større sammentrekning.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=50

Noen som har noen formening om dette? Prøvde benkpress med smalt grep og brede albuer i går, og la merke til at det naturligvis var mye tyngre enn om man skulle hatt bredt grep. Men det slo meg at dette kanskje er noe belastende for håndleddene, og muligens albuene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...