Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få motivasjonen tilbake?

Kjenner meg igjen. Jeg klarer ikke sitte på en sykkel innendørs i mer enn 12 minutter. Du må rett og slett variere treningen din. Hvis det er slik at du blir lei all trening, så er jeg redd du enten må trene uten å ha det gøy, eller forbli utrent.

Til dere som trener mye styrke, pleier dere å tøyeut? Har ikke tøyd ut overkroppen i det hele tatt, beina hender det jeg tøyer ut, blir ikke så støl dagen etter da. Hva med dere?

Man tøyer ikke ut for å bli mindre støl, man tøyer ut for å opprettholde/forbedre bevegligheten i et ledd. Det er få som anbefaler uttøyning etter tung styrketrening fordi det skaper mer microtrauma i musklene. Etter en styrketreningsøkt sitter jeg noen minutter på sykkel for å bli varm og deretter kjører jeg beveglighetstrening i beina. Tøyer også brystmuskelen, fordi jeg er litt for stiv der.

Støl blir jeg ikke lenger, men det har ikke noe med uttøyningen å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte bare jeg ville gjøre folk oppmerksomme på julekalenderen til TN med gode tilbud hver dag.

I dag forekseempel får du 36 proteinbarer til 648 kroner som blir omtrent 18 kroner for hver, som faktisk ikke er så gæli. Dette er ikke noe forsøk på å reklamere for tn, jeg tenkte bare det ikke var så mange som viste om det, (siden det virker som folk flest trekker mot pf.no.) Visst du kjøper en god del på et godt tilbud en dag i disse juledager kan du faktisk spare en god slant.

Han en fortreffelig dag :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes i hvertfall EZ-stang er lettere og mer "ergonomisk" i forhold til bicepscurl. Dessuten får jeg bedre kontakt med triceps i franskpress også.

Lenke til kommentar

I franskpress liker jeg den, men syns det virker så rart i armcurl(bicepscurl?). Får ikke ordentlig tak på den. Mulig det bare er jeg som ikke helt har teknikken inne ennå! Men vil jeg få like mye uttelling om jeg bruker vanlig, rett stang? Eller er z-stang faktisk bedre?

Lenke til kommentar
Har startet å bruke rettstang de siste ukene, i starten gjorde det litt vondt enkelteplasser i underarmen? Brukte EZ-stang før. Noen som vet hva standard vektenen på en slik rettstang er?

Som regel veier en ez-stang ca 7,5 kilo, men dette varierer. Med rett stang putter man større belastning på senene i underarmene, og risikoen for senebetennelse øker. Hvis du merker det miste antydning, kutt ut med en gang!

Hilsen en som hverken kan kjøre curl med rett eller ez-stang. ;)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Har startet å bruke rettstang de siste ukene, i starten gjorde det litt vondt enkelteplasser i underarmen? Brukte EZ-stang før. Noen som vet hva standard vektenen på en slik rettstang er?

Som regel veier en ez-stang ca 7,5 kilo, men dette varierer. Med rett stang putter man større belastning på senene i underarmene, og risikoen for senebetennelse øker. Hvis du merker det miste antydning, kutt ut med en gang!

Okey okey, får prøve meg engang til neste biceps/rygg økt. Får ikke no antydninger med ez-stanga, var bare når jeg gikk over til rettstang, men var vell mest førstedagen. Har du aldri kunnet kjøre curl med rett/ez-stang, el er det noe som har skjedd under en treningsperiode? :o

Lenke til kommentar

Okey okey, får prøve meg engang til neste biceps/rygg økt. Får ikke no antydninger med ez-stanga, var bare når jeg gikk over til rettstang, men var vell mest førstedagen. Har du aldri kunnet kjøre curl med rett/ez-stang, el er det noe som har skjedd under en treningsperiode? :o

Jeg har nesten aldri kunnet kjørt curl med stang. Det er dog bare den ene underarmen jeg for inflamasjon i, og det er denne armen jeg har brukket ulna(underarmsbeinet) en gang. Så jeg har en liten teori om at den er litt av grunnen til at det blusser opp med en gang. Så jeg kjører utelukkende hantler. :)

Lenke til kommentar
Hehe, samme her ! Får smerter i underarmene ganske kjapt hvis jeg bruker noe annet enn vertikalt grep i curls. Liker best å kjøre med tau når jeg først skal kjøre curls, ellers finnes det jo stenger som fungerer med et hammercurl-grep, samt at hantler fungerer.
Lenke til kommentar

I boka til mike mentzer stod det enkelt forklart hvorfor han mente rett stang var bedre enn ez:

Biceps sin primære funksjon er ikke å bøye underarma oppover, men å vri håndleddene utover. Når den primære funksjonen er utført er biceps sterkere, og derfor får man bedre kontakt med rett stang.

Om dette er tilfelle eller ikke for dere må dere ensten teste selv, men jeg kjører bare med rett stang.

Lenke til kommentar
I boka til mike mentzer stod det enkelt forklart hvorfor han mente rett stang var bedre enn ez:

Biceps sin primære funksjon er ikke å bøye underarma oppover, men å vri håndleddene utover. Når den primære funksjonen er utført er biceps sterkere, og derfor får man bedre kontakt med rett stang.

Om dette er tilfelle eller ikke for dere må dere ensten teste selv, men jeg kjører bare med rett stang.

Det stemmer ikke helt. Biceps(armbøyer på norsk ;)) sin primære oppgave er fleksjon av albuleddet. Men den har også funksjon som du sier med External rotation (supination) av underarmen. Biceps har to hoder (bi betyr to og ceps betyr hodet), det ene hodet vil jeg tro har litt større jobb med rotasjon av underarmen en det andre.

Men når jeg sitter og skriver dette, skjønner jeg bare mer og mer hvorfor curlig med hatel er den beste øvelsen. Flere som er med på tankegangen? :)

bicep_workout_1.gif

Lenke til kommentar
Jeg har trent i rundt 2 uker nå, og funnet ut at brystmusklene mine er mye svakere enn resten av overkroppen. Noen som har noen gode øvelser rettet til bryst?

Primære øvelser er:

Benkpress med stang, benkpress med hantler, skråbenkpress med stang, skråbenkpress med hantler, osv

Sekundære øvelser er:

Brystpress i maskin, Flys, Pecdeck, CableCross Over, osv

Trener du bryst en gang i uken plukker du ut to primære, og en sekundær øvelse.

Trener du bryst to ganger i uken, så tar du to primære øvelser, eller en primær og en sekundær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...