Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk høre av gymlæreren min at hvis jeg skulle få stort volum på bryst var det bedre å trene armhevinger enn benkpress. Han sa at jo flere repetisjoner jeg tok jo mer luft og blod fikk jeg pumpa inn i musklene?? Er dette sant?

Ja du får jo sikkert mer pump i omtrent 5min, så sånn sett har han jo helt rett. Selv om det er grunnleggende totalt feil og tydelig en brunostspiser du har som gymlærer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samt at jeg får indirekte trent den på de fleste stående stangøvelser (mark, Roing, Bøy osv).

Hør, hør. Spesielt når man prøver å la vær å bruke belte. Et sett frontbøy uten belte er bedre en 100 sittups.

Jeg synes det er greit å ha beltet der når det begynner å bli tungt. Hvor setter du grensa?

Men ja, jeg kjenner at magen også har fått kjørt seg, selv om jeg kun kjørte ting som mark, t-bar-roing og chins i går.

Personlig har jeg ikke brukt belte siden sommeren. Har kjørt konsekvent uten belte på alle øvelser og fokusert på teknikk hele veien i høst. Vektene som ligger på stangen har synket en god del på øvelser som mark og bøy, men det bryr meg ikke. Det er først når man legger igjen egoet hjemme, man virkelig kan ta seg ut på trening. Jeg kjører full ROM, og har mye bedre kontakt med muskulaturen en noen gang.

La oss f.eks ta knebøy. Nå kjører jeg bare frontbøy og olympiskbøy. Jeg har foreløpig ikke hatt noe behov for å gå opp på vekter jeg ikke klarer uten belte. For meg har knebøy med og uten belte blitt litt to forskjellige ting. Men hvis jeg vil, kan fortsatt lese på en god del vekter, ta på meg belte og kjøre sett med 20 kilo ekstra en det jeg gjør i dag. Men i lengden tror jeg ikke ryggen eller knærne er like glad i dette.

Så for å si det enkelt, klarer jeg ikke å kjøre riktig teknikk med vektene uten belte, er det for tungt for meg. Sikkert mange som er uenig med meg i det her. Og man kan godt argumentere for at mer vekt skaper større microtrauma på muskulaturen. Men etter min erfaring er det ikke noe vanskelig å få nok microtrauma på muskulaturen, nøkkelen ligger i å få riktig mengde, og stimulanse ofte nok.

:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hei. Jeg fikk høre av gymlæreren min at hvis jeg skulle få stort volum på bryst var det bedre å trene armhevinger enn benkpress. Han sa at jo flere repetisjoner jeg tok jo mer luft og blod fikk jeg pumpa inn i musklene?? Er dette sant?

Ja du får jo sikkert mer pump i omtrent 5min, så sånn sett har han jo helt rett. Selv om det er grunnleggende totalt feil og tydelig en brunostspiser du har som gymlærer.

Han kommer vel fra samme planet som gymlæreren min :wee: Han trener for å oppnå maksimal styrke og ikke for å øke volumet på musklene. Derfor trener han 8-12 reps. Kan ikke rette på disse folka heller, da blir dem bare grinete og gir dårlig karakter ...

Lenke til kommentar
Jeg synes det er greit å ha beltet der når det begynner å bli tungt. Hvor setter du grensa?

Men ja, jeg kjenner at magen også har fått kjørt seg, selv om jeg kun kjørte ting som mark, t-bar-roing og chins i går.

Jeg trenger ikke belte med mindre jeg trener med mer en 80% av det jeg er god for maks i bøy. I markløft setter jeg grensa litt lavere. Tror dette er fordi markløft alltid føles tungt selv om jeg bare har rundt 75% av det jeg er god for totalt. Det er en helvettes sliteøvelse for min del.

Slik kengdal trener nå høres egentlig veldig fornuftig ut, men jeg tror nok ikke det er helt optimalt med tanke på maksimal styrke. Men han trener vel for classic bb nå?

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Slik kengdal trener nå høres egentlig veldig fornuftig ut, men jeg tror nok ikke det er helt optimalt med tanke på maksimal styrke. Men han trener vel for classic bb nå?

Jeg tror heller ikke det er helt optimalt med tanke på styrke. Men for min del, har nesten utelukkende alle mine skader kommet av tunge løft med dårlig teknikk(naturlig nok). Belte kan gjøre så jeg putter på litt mer en jeg egentlig burde. Men man kan også snu litt på fjøla, hvis jeg trener uten belte og holder meg helt skadefri, er jeg nok sterkere en det jeg hadde vært hvis jeg er ute med f.eks prolaps et år ;)

Nå må dere ikke tro at jeg er i mot belte, men jeg synes kanskje det brukes litt for ofte. Belte er ikke noen krykke for dårlig teknikk. For meg personlig hvis jeg legger på mer vekter, og setter på meg belte blir teknikken ofte dårligere. Men hvis jeg går opp på maks/tett oppunder max-løft, setter jeg også på meg belte. Litt dårlig forklart, men dere skjønner sikkert essensen :)

Jeg har lyst til å prøve meg i -70, eller Classic BB en gang i fremtiden. Det hadde vært meget artig, men jeg har en lang vei og gå. Siden jeg trener helt naturlig, tar det lang tid å komme dit jeg vil i første omgang. Men desto større er belønningen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I dag har jeg fått behandling på venstre rotator cuff. Jeg holdt på å dø. Det er det verste jeg har vært med på i behandlingsøyemed. Aldri si du har vondt i skulderen, spesielt ikke til en fysioterapeut.

Lenke til kommentar

Alltid når jeg våkner om morgenen, og først beveger meg så knekker hele skuldre og armer osv.

Jeg har aldri hatt til vane å knekke ting, men det skjer hver morgen. Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det, eller er det et tegn på at jeg har trent feil eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Alltid når jeg våkner om morgenen, og først beveger meg så knekker hele skuldre og armer osv.

Jeg har aldri hatt til vane å knekke ting, men det skjer hver morgen. Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det, eller er det et tegn på at jeg har trent feil eller noe sånt?

Høres ut som dårlig soveteknikk.

Lenke til kommentar

Høres ut som dårlig soveteknikk.

årh, har du tenkt å angripe måten jeg sover på og nå? :p

Jeg sover somregel på magen med armene rundt puta, slik at armene ligger underst deretter puta og til slutt så kommer hode. Er det bare det som gjør det altså?

Lenke til kommentar
Siden jeg trener helt naturlig, tar det lang tid å komme dit jeg vil i første omgang. Men desto større er belønningen :)

Godt sagt!

Hvordan er formen nå Kengdal? Og hvorfor logger du ikke mer på tf?

Selv bruker jeg belte på bøy, mark og frontpress/militærpress. Liker det ekstra buktrykket jeg får.

Lenke til kommentar

Jeg bruker belte hovedsakelig på markløft hvis jeg løfter tungt, selv om jeg på en måte prøver å la være å presse ut magen for å skape ekstra buktrykk med mindre jeg trenger det. Har slutta å bruke det på bøy, samtidig som jeg gikk over til frontbøy. Jeg føler ikke at jeg får noe ut av alt for tunge knebøy uansett.

Det hender også at jeg tar på meg et belte når jeg kjører tung roing etter at jeg har kjørt høyt volum på markløft så ryggen/coren er sliten. Da har jeg det som en sikkerhet, ikke for å "jukse" på meg mere vekter.

Lenke til kommentar
Siden jeg trener helt naturlig, tar det lang tid å komme dit jeg vil i første omgang. Men desto større er belønningen :)

Godt sagt!

Hvordan er formen nå Kengdal? Og hvorfor logger du ikke mer på tf?

Selv bruker jeg belte på bøy, mark og frontpress/militærpress. Liker det ekstra buktrykket jeg får.

Formen er bra. Går sakte men sikkert fremover. Jeg fører loggbok på gamlemåten, så ble litt stri og overføre fra boka. Jeg bare mer og mer glad i loggboka, dette er et suverent verktøy!!

Ja man får mer buktrykk, og man kan brukt litt mer vekter på grunn av dette. I tillegg for man stivet av en god del og dette er det mange som liker.

Føler man at dette er bedre, skal man selvsagt forsette med det. :)

@ Cape.

Flott utgangspunkt det der. Spis mye og ren mat, og ikke mist tren tungt!

Hva er ditt mål med treningen?

Lenke til kommentar

Jeg sliter skikkelig med motivasjon for tiden, jeg føler jeg ikke får noen fremgang bortsett fra det faktum at jeg har gått ned i vekt. Det at jeg har gått ned i vekt var jo i og for seg målet mitt, men kondisjonen min er fortsatt ræva, og jeg har ikke merket noe særlige forskjeller på hvor tungt jeg kan trene på aparater. Jeg reiste hjem en tur og hadde en periode på et par uker hvor jeg ikke trente, og selv på så kort tid mistet jeg resultater, noe som er smålig deprimerende.

Jeg prøver å trene på en eller annen måte hver dag, men mitt hovedproblem er at jeg blir dritlei. Bestemmer jeg meg for å sitte på en sykkel i 20 min, er det de lengste 20 min. den dagen, og det har hendt flere ganger i den siste tiden at jeg trener bare en halvtime, for så å sette meg i badstuen.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få motivasjonen tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...