Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved tunge beinøkter kan det være vanlig å oppleve svimmelhet og kvalme. Fordi man aktiviserer store muskelgrupper, og gjerne utfører mye arbeid, tømmer man raskt energilagerne i cellene, og man "går tom". Likvel trenger du ikke å merke dette før du også begynner å få en markant dropp i blodsukkernivået, fordi så mye av dette går med til å opprettholde energinivået i cellene. Raske fall i blodsukkeret kjennetegnes ofte av svimmelhet, kvalme, anpustenhet, kaldsvetting, tiltaksløshet, og til tider også magekramper o.l.

 

Noe jeg selv også merker er ubehagelig, er hypoksi. Dette forekommer når CO2-nivået i blodet blir for høyt, fordi man ikke får pustet ordentlig ut ved tunge øvelser. Et eksempel kan være å kjøre mange reps med chins i chinningstativ, med smalt bakhåndsgrep. Jeg føler at man blir tvunget til å puste "på toppen" av lungene, og man bli hypoktisk. Dette er det samme som intreffer ved hyperventilering, eller CO2-forgiftning (men da i større grad, såklart). Symptomene er som oftest raskt tiltagende nummenhet og prikking, spesielt i armer og bein, etterhvert svimmelhet, kaldsvetting, konsentrasjonsvansker og i noen tilfeller tilløp til panikk. Dere som har hatt det, vet spesielt godt den ekle stikkende, prikkende følelsen i bein og armer, og at kommer svært fort.

 

Edit: kan jo legge til hva jeg selv synes fungerer for å løse tilstandene:

 

Blodsukkerdropp er det som er vanskeligst å fikse. Jeg pleier å avbyte treningen med en gang jeg merker et dropp er på vei, og pri 1 er å få i seg karbohydrater. Om jeg ikke har annet en shaken går den ned, men jeg forsøker også å få i meg litt mat, kanskje et eple eller en sportsdrikk, selv om man er kvalm. Noen ganger kommer det så fort at jeg må ta ting i små skitt av gangen, og sitte og hvile i garderoben mellom hver gang jeg gjør ting. Blodsukkeret vil gradvis ta seg selv opp igjen så fort du slutter å trene, men det kan ta lang tid om du ikke får spist noe, og det er ubehagelig. Altså: mat, hvile og mat.

 

Hypoksi går nokså fort over. Det viktige er å puste dypt, rolig og kontrollert, og frisk utendørsluft hjelper også godt. Samtidig som man fjerner all belastning og fokuserer på å puste dypt og rolig, gradvis mot normalt, går det over i løpet av svært kort tid. Ved kraftig hypoksi kan det være lurt å legge seg ned -- det er ikke uvanlig å miste balansen fordi man får så lite surstoff til hjernen. Da kan du dessuten konsentrere deg om pusten.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Nah..

Hard trening hemmar veksta, det veit dei fleste av oss.

Det TROR de fleste av oss. Det er veksthemmende når man er i veldig ung alder (Richard Sandrak måler 140 cm på strømpelesten i en alder av 13 år, hvor kult er ikke det?), selv har jeg aldri hørt om noen som har pådratt seg skader av å begynne å trene i 13-14-årsalderen. Ferrigno begynte tross alt å trene da han var 14, han er 196 cm høy...

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg driver å ser på en pakke fra TN:

 

http://www.tn.no/shop/shopexd.asp?id=673

 

Hva tror dere om denne? rimelig pris? resulterer den godt tror dere? hvor lenge vil den vare?

Jeg bruker MealTech , den pakken har 60 poser.

321 kcal i en pose ,kan bli litt lite om du veier mer enn 70kg og vil opp i vekt.

Så da vil jeg anbefale å kjøpe en Basic Karbohydrat bøtte til 229kr .Så heller du 30-30gram karbohydrater oppi hver MealTech shake .

 

Skal du ned i vekt er MealTech perfekt.

Riktig mengde protein ,karbo og fett+mineraler og vitaminer.

 

Betal med VISA-så slipper du frakt.

Mealtech er en måltidserstatter.

FastGain er til å drikke vedsiden av måltider for å få de ekstra kcal.

Selv lager jeg min egen med basic proteinpulver+karbohydratpulver+ 1 spiseskje olivenolje som jeg tar uten om shaken.

Endret av War
Lenke til kommentar

Altså, jeg veier rundt 80kilo, og vil gå ned litt, hvis ikke gå ned så hvertfall redusere fettprosenten i kroppen..

 

men hjelper denne mealtech pakken bare for å gå ned i vekt, eller også for å bygge litt muskler og få energi?

og vet du om like bra/bedre pakker til en mindre penge?

Endret av Camron
Lenke til kommentar

Til å gå ned i vekt passer den utmerket.

Om du vil opp i vekt er det ikke en annen type man, men mer rett å slett.

 

litt over 20kr for ett måltid er ikke dyrt, men tanke på at noe tilsvarende i mat hadde blitt over 20 bare for kjøttet.

Lenke til kommentar

Den funker jo bra som vektøkningsmiddel å da, du tar en mealtech shake til hvert måltid.

 

Har bestilt en DEL snadder fra pf nå :D *glede seg*

 

V-12 TURBO" Cell Volum 625g Appelsin

 

Cell Max 2000g Lime - Sitrus

 

Big Mass Gainer 3000g Sjokolade*

 

2*Carbo Fuel 3000 g Sitrus Smak

 

2*100 % Whey Protein 3000g Jordbær

 

Blir bra :D

Lenke til kommentar
selv har jeg aldri hørt om noen som har pådratt seg skader av å begynne å trene i 13-14-årsalderen.

Kan jo alltids ta fram keeparen på fotballaget mitt som eit eksempel.

Eller ein i klassa mi.

Hadde de et bra kosthold, fikk de nok restitusjon og gjorde de teknikken riktig? De fjortisene som blir skadet av trening, blir skadet fordi de gjør feil teknikk, og ikke vil ta færre kg med riktig teknikk.

Lenke til kommentar
Dessuten heng kosthald og skader lite saman.

Dessverre gjør det ikke det... Hvis man trener uten å la musklene restituere seg, ødelegger man dem.

 

For å kunne restitueres optimalt, må man vente 48 timer før man trener den samme muskelen, samtidig må man også ha 0,2-0,25 % av egen kroppsvekt i protein daglig. Kroppen kan ta opp 95-97% av alle proteinene (hvis proteinene har høy biologisk verdi) uavhengig av mengde.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...