Supernaut_ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Grunnen til at enkelte mener det er "bedre" er vel pga større bevegelsesbane og mer strekk i forhold til stang, som igjen kan gi større muskelvekst.Det er også litt mindre skaderisiko da du slipper den fastlåste banen man får ved bruk av stang. Sannsynligvis får du nok en litt mindre totalsum på belastninga med manualer enn stang. - Og da lurer jeg selv på om det da blir bedre med manualer mtp muskelvekst. Jeg har alltid trodd at mer motstand = mer nedbrytning? Takker, vil tro at det er bra med varisjon så kommer til å prøve begge deler. Er akuratt kommet igang med med iform sitt 5x5 program. Skal ta bryst/triceps senere idag, sist program jeg hadde brukte jeg stang så tenkte å prøve meg med manualer idag, siden det er veldig mange stangøvelser i 5x5. Endret 21. november 2007 av Supernaut_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det er også litt mindre skaderisiko da du slipper den fastlåste banen man får ved bruk av stang. Jeg har faktisk endret litt syn på dette. Har alltid trent benk med manualer, men jeg tror faktisk at benkpress med riktig teknikk er mer skånsomt enn hantelpress. Dessverre er det mange som sliter med teknikken i benken. Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Jeg har faktisk endret litt syn på dette. Har alltid trent benk med manualer, men jeg tror faktisk at benkpress med riktig teknikk er mer skånsomt enn hantelpress. Dessverre er det mange som sliter med teknikken i benken. Hvorfor tror du det? Kan ikke se for meg at hantelpress har andre farer enn at man mister balansen på manualene, og dermed får en stygg strekk i skuldrene. Det har nesten skjedd en par ganger på skulderpress hos meg. Utrolig ubehagelig. - Nytt tema med det samme, hehe. Går det an å trene seg skeiv om man hele tiden bruker det samme omvendte grepet i markløft? Jeg klarer bare å bruke den ene varianten av dette grepet, og er dermed redd for å bli skeiv. Har begynt med mark igjen nå, men bruker overhåndsgrep så lenge. Endret 21. november 2007 av Dagon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har faktisk endret litt syn på dette. Har alltid trent benk med manualer, men jeg tror faktisk at benkpress med riktig teknikk er mer skånsomt enn hantelpress. Dessverre er det mange som sliter med teknikken i benken. Hvorfor tror du det? Bevegelsene når man tar opp og legger ned manualene for eksempel. Tror ikke det er spesielt bra for skuldrene, mine kjennes i hvertfall ikke helt gode ut. Dessuten blir det vanskelig å legge seg i riktig posisjon når man hele tiden har manualene å tenke på. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Jeg har faktisk endret litt syn på dette. Har alltid trent benk med manualer, men jeg tror faktisk at benkpress med riktig teknikk er mer skånsomt enn hantelpress. Dessverre er det mange som sliter med teknikken i benken. Hvorfor tror du det? Bevegelsene når man tar opp og legger ned manualene for eksempel. Dette er jo forskjellig fra person til person, teknikk. Selv legger jeg de på brystet før jeg legger meg bak, dermed får jeg ingen rykk. Å er det 50kg+ tar jeg bare en vekt, mens en annen legger den andre på meg. At du ikke får riktig liggestilling skyldes at du er for smal Og da lurer jeg selv på om det da blir bedre med manualer mtp muskelvekst. Jeg har alltid trodd at mer motstand = mer nedbrytning? får konsentrert styrken bedre på en stang enn du gjør på to. Selv tror jeg du bygger bedre med hantler. Uansett så syns jeg tunge flies er ti ganger bedre enn begge øvelser, å får mye bedre kontakt med brystet. Endret 21. november 2007 av Hyrlen Lenke til kommentar
War Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Eneste ulempe med hantler om vektene blir tunge 50-80kg pr hantel er alle kreftene man bruker på å få opp vektene. Da er benk bedre men liker selv manualer best. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg skal starte med en liten RYP periode på mandag og har treningspause denne uken. Blir poenget med hvileuke borte hvis jeg midt i uken (i dag) tar en markløft-økt for å teste ut 1RM? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ser at jeg har gått opp 2cm på leggene og 0,5cm på armene etter et 2mnd HST program, er det bra progresjon på armene? Leggene vet jeg har vokst bra Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Noen andre enn meg som har sett at tn viser feil teknikk på roing i øvelsesguiden sin? Det er til og med en video av det. Eller er det jeg som tar feil? http://www.tn.no/guide.aspx?id=65 Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Gah, total stagnasjon i chins. Til og med litt tilbakegang i dagens økt. Riktignok bare snakk om en chin mindre i siste settet, men det går like fullt den gale veien! Kjører 5 reps, 5 set, men lurer på å gå så lavt som 2-3 reps, øke pausene litt, og lesse på endel mer vekt i forsøk på å bryte platået. Noen andre forslag eller innspill? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Gah, total stagnasjon i chins. Til og med litt tilbakegang i dagens økt. Riktignok bare snakk om en chin mindre i siste settet, men det går like fullt den gale veien! Kjører 5 reps, 5 set, men lurer på å gå så lavt som 2-3 reps, øke pausene litt, og lesse på endel mer vekt i forsøk på å bryte platået. Noen andre forslag eller innspill? Høres ut som en grei plan å ta lengre pauser og færre reps, ja. Hvis du kjører litt mer mengde i form av sett tror jeg også det er gunstig. Prøv å ha ca. like mange løft, bare fordelt utover flere sett. F.eks. 7 sett med 3 reps. Du trenger ikke øke belastningen i form av kg hvis du gjør dette. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Tror jeg får prøve på noe sånt ja! Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Noen som har gått igjennom iform sitt 5x5 program her? Er ferdig med en uke med det nå, tungt program. Ser lettere ut på papiret. Er spent på fremgangen på dette programmet, merker jeg er sulten hele tiden omtrent. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hoppet du rett på avansert dvs 5,5,5,5,5 med lik vekt(kreaver somregel 1-2års trening) eller kjører du nybegynner etter pyramide med 1-2 toppsett? Endret 25. november 2007 av War Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Var hos min fastlege på fredag, grunnen er at jeg føler meg slapp og blir fort trøtt om dagen. Fikk konstantert at jeg hadde litt lav blodprosent den dagen i første omgang. Så ble det tatt blodprøve, og får bare vente på det beste til tirsdag da prøvene er klare. Lenke til kommentar
whom Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Var hos min fastlege på fredag, grunnen er at jeg føler meg slapp og blir fort trøtt om dagen. Fikk konstantert at jeg hadde litt lav blodprosent den dagen i første omgang. Så ble det tatt blodprøve, og får bare vente på det beste til tirsdag da prøvene er klare. Trening tilfører vel økt blodvolum. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hoppet du rett på avansert dvs 5,5,5,5,5 med lik vekt(kreaver somregel 1-2års trening) eller kjører du nybegynner etter pyramide med 1-2 toppsett? På feks dagen med bryst/triceps tok jeg 4x70kg og det 5set'et 80kg. Men nå som jeg har lest så ser jeg at man skal ta lik vekt å legge på 2,5 i uka som du nevner, lurer heller på om jeg skal prøve det? Har trent over et år, selv om det første treningsåret ikke var så strukturert som det halv-året her har blitt. Endret 25. november 2007 av Supernaut_ Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Iform.no sitt 5x5 program har bare en vanlig 4-splitt med 5x5 på konstant vekt i baseøvelsene. Det orginale, og ordentlige 5x5-programmet er et fullkroppsprogram man trener tre ganger i uka. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Iform.no sitt 5x5 program har bare en vanlig 4-splitt med 5x5 på konstant vekt i baseøvelsene. Det orginale, og ordentlige 5x5-programmet er et fullkroppsprogram man trener tre ganger i uka. Ja, ingen som har sagt noe annet vell? Lenke til kommentar
gnav Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Iform.no sitt 5x5 program har bare en vanlig 4-splitt med 5x5 på konstant vekt i baseøvelsene. Det orginale, og ordentlige 5x5-programmet er et fullkroppsprogram man trener tre ganger i uka. Ja, ingen som har sagt noe annet vell? Ser ut til at War trodde du kjørte det originale programmet og ga deg råd ut i fra det. På iform sitt program er det lagt opp til å kjøre 5x5 med konstante vekter. Siden du ikke kjører baseøvelsene så ofte er det ikke en så høy belastning at du bør vurdere pyramidesett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå