Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at plassproblemer er noe av grunnen til at de ikke har tyngre manualer.

Idrettsbygget gløs er trangt nok som det er, og jeg kan egentlig forstå at de da velger å prioritere de mest brukte manualene. Når det er sagt kommer jeg nok også til å ergre meg grønn over for lette vekter om forhåpentligvis ikke alt for lang tid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt at plassproblemer er noe av grunnen til at de ikke har tyngre manualer.

Idrettsbygget gløs er trangt nok som det er, og jeg kan egentlig forstå at de da velger å prioritere de mest brukte manualene. Når det er sagt kommer jeg nok også til å ergre meg grønn over for lette vekter om forhåpentligvis ikke alt for lang tid :)

Hvis nok folk foreslår å bytte ut ett par av gynekologstolene med tyngre manualer så kanskje de hører på oss til slutt? Ellers kan det hvertfall påvirke hva de kjøper inn på det nye senteret som skal komme igang med tid og stunder.
Lenke til kommentar
Jeg liker gynekologstolene...
Du liker dem fordi du tror du trener innersiden av låret og rumpa godt med dem. Det samme hadde du gjort med knebøy og strake markløft ! :D

Adductor Magnus er vel den muskelen som ser mest sexy ut på kvinner sånn i seg selv, og den får lett kjørt seg av en runde bøy. Fint navn har den muskelen også ;D

Lenke til kommentar

Jeg har lekt litt med tanken om å henge opp noen ark der folk kan skrive under på om de ønsker tyngre manualer.

Ang. apparatene så kan de hives ut for min del. Har vel aldri brukt de, men skjønner jo at apparater er en enkel og trygg måte for nybegynnere å trene med. Man kan jo lite om øvelser og slikt i starten.

På fredager er det som regel lite folk der på kveldstid, noen ganger skjer det samme på torsdager også.

Ellers skulle jeg ønske jeg var rik, så kunne jeg kjøpt meg bil og medlemskap på kaliber eller flex :D

Lenke til kommentar
Vel, jeg føler meg bare dum når jeg trener med vekter, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Derfor liker jeg best apparater, der kan du ikke gjøre så mye feil. Et rom full av heite svette gutter er gjerne stedet man har minst lyst å tabbe seg ut på.

Jeg kan gjerne skrive ned en oversikt over sånn ca. når jeg er der, så faller nok "heite gutter"-faktoren veldig langt ;)

Lenke til kommentar
Vel, jeg føler meg bare dum når jeg trener med vekter, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Derfor liker jeg best apparater, der kan du ikke gjøre så mye feil. Et rom full av heite svette gutter er gjerne stedet man har minst lyst å tabbe seg ut på.

Hvis fokuset med treningen din ligger på hvordan du tar deg ut i henhold til andre som trener på samme stedet, prioriterer du kanskje litt feil? ;)

Dessuten vil du få mye igjen for å trene med frivekter. Teknikk er noe alle må lære seg, dessuten tror jeg egentlig ikke at andre bryr seg noe særlig om hvordan du ser ut. Når jeg er på trening har jeg nok med meg selv, liksom. Jeg driter vel i hva John Doe driver med.

Edit.

And also, I just realized that you're not a dude.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke tenke noe særlig over de andre nei, man kan ikke gjøre det når man står der rødsprengt og fæl til enhver tid. Jeg trener ikke for å ta meg bra ut der og da for å si det slik. Likevel, når en prøver noe for første gang i et rom fullt av mennesker som kan det, så vil man føle seg dum.

Lenke til kommentar
Jeg pleier ikke tenke noe særlig over de andre nei, man kan ikke gjøre det når man står der rødsprengt og fæl til enhver tid. Jeg trener ikke for å ta meg bra ut der og da for å si det slik. Likevel, når en prøver noe for første gang i et rom fullt av mennesker som kan det, så vil man føle seg dum.

Joda, er enig i det. Har følt meg dum mange ganger på gymmet, jeg. Men det er bare å gi faen i det så godt du kan. :)

Lenke til kommentar

...

Alle har vært nybegynnere en gang. Det som imponerer meg mest er jenter som tør å prøve frivektene (ikke små, rosa 1kg-hantler med 200 repetisjoner. Jeg snakker om å trene, ikke leke). Og kanskje også gutter som tør å ta mindre enn de egentlig ser ut som om de greier, fordi de vet at teknikk og denslags er vel så viktig.

Jeg velger å ta dype knebøy med 80 kg fremfor å ta kvartbøy med 100-og-x antall kg. For ei tilfeldig hotchick ville det sett mer imponerende ut med 100-og-x kg på stanga enn 80, men det driter jeg i når jeg er på trening.

Det skal virkelig være drastiske ting som skjer før jeg flirer av nybegynnere, og sånn er det med de fleste. Hvis du er ekstremt usikker på teknikken kan du rett og slett gå til en instruktør og spørre om de kan hjelpe deg med å lære teknikken i [tilfeldig baseøvelse]. Jeg har f.eks. brukt dem når jeg skulle lære strake markløft, og det endte med at jeg brukte mindre vekter enn jeg hadde gjort på egenhånd, men kjente det mye bedre i hamstrings.

Lenke til kommentar

Om man er på gymmet for å vise seg frem så har man kanskje missforstått alt om trening.

Selv om jeg reduserer vektene til 60kg i knebøy for å utvikle en bedre teknikk samt styrke svake muskelgrupper så føler jeg bare synd på stakkarn ved siden av som løfter 180 kg halveis ned og bruker korsryggen.

Ingen kan vite om du er syk, trener en lett økt,er på en diett, trener en deloading eller styrker svake ledd.

Kanskje man kjører oppvarming eller aktiveringsøvelser så hva andre synnes kan man ikke bry seg mindre om.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

To snørrunger på styrkerommet i stad som lessa på 120kg i benken, for så å løfte av. Han bak kjørte markløft med alle krefter samtidig som "løfteren" pressa alt han hadde. Følte jeg hadde lov til å flire litt :wee: Var en ordentlig styrkeløfterbenk de brukte, så railsa hadde tatt imot om det gikk galt.

Men angående dype knebøy, noen som har forskning å vise til at det er mindre skadelig for knærne enn det kvartbøy er?

Lenke til kommentar

Det er vel hvor det er best strekk som utgjør hvilken som er best og ikke skader.

Kvart er den "dårligste" Den alle tar som løfter mer en dem burde.

Parallell (lår parallellt med gulvet) VS helt ned ass 2 the grass så er forskjellen ar det er en større belastning for knær (helt ned) men det gir også en bedre strekk.

Så svaret blir vel " Aktiver de rette muskelgruppen så man også bruker de rette og kjør rett teknikk , da vil vektene begrense seg selv så risikoen for skader er minimal.

Tviler på om det kjøres noen forskning på skader utover en egene erfaringer.

Endret av War
Lenke til kommentar
To snørrunger på styrkerommet i stad som lessa på 120kg i benken, for så å løfte av. Han bak kjørte markløft med alle krefter samtidig som "løfteren" pressa alt han hadde. Følte jeg hadde lov til å flire litt :wee: Var en ordentlig styrkeløfterbenk de brukte, så railsa hadde tatt imot om det gikk galt.

Men angående dype knebøy, noen som har forskning å vise til at det er mindre skadelig for knærne enn det kvartbøy er?

Vet ikke om det foreligger noe forskning på dette. Men har lest i noen artikler at dype knebøy er mindre skadelige da det er en mer naturlig posisjon enn 90 grads bøy. Se for eksempel på barn som leker, de sitter gjerne i en slik posisjon. Som foster har man også denne stillingen.

fetus.jpg

Adam har allerede lært at kvart-bøy er for pingler :D

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Her er noe jeg skrev i en annen tråd som går litt på temaet.

Etter min menig er det noen små feil her. For det første så synes jeg den første studien var meget dårlig. Her snakker de om at dype knebøy stresser mer ACL/PCL og mensik. Dette er nærmest tull, se på vektløftere. Det er ingen som kjører dypere bøy en de, men har du noen gang hørt om en vektløfter med dårlig knær? Nei det er ikke mange ikke sant Dype knebøy, med riktig teknikk er ikke belastende på et knee og man skader ikke menisken. Det som hovedsaklig skaper knesmerter er ubalanse mellom musklene.

Den andre studien din måler bare de største muskelhodene. Men de små musklene som er knyttet til patella er vell så viktig. Studien bommer på at de bare måler vastus medialis, vastus lateralis og biceps femoris. Det er helt riktig at disse er nesten like mye aktivisert ved dyp og parallell. Men ved parallell bøy klarer du ikke å aktivisere Rectus Femoris og Vastus Intermedius like mye som du klarer ved dype bøy. Det blir da ubalanse mellom vastus lat/med og rectus femoris/intermedius, dette igjen skaper direkte problemer for kneet. Jeg finner ikke igjen de studiene jeg har lest på dette, men jeg vet at Eric Cressey har skrevet om dette. Det var sikkert der jeg leste det å.

Jeg vil også legge til at ved kvartbøy tar vastus lateralis en større del av jobben, enn vastus medialis.

Dette kan også over tid føre til problemer med at patella "drar" seg mot kroppens laterale side, pga v.lateralis er sterkere en v.medialis.

Lenke til kommentar

Har blitt kronisk overtrent nå. Har alle symptomer på det, og legen er enig. Så nå må jeg igang med restitusjonstrening etterhvert. Igår tok jeg og jogget rolig i 45 min rundt en fotballbane. Følte at det gikk fint. Jogget hjem og vifta rundt med tre kg vekter, og tok armhevinger. Tok 20x3 armhevinger. (Tar 45-50 max til vanlig)

Blir armhevinger for mye under restitusjonstrening? Angrer litt på at jeg tok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...