Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105476
Ja, det er greit nok, men jeg regner han tar proteintilskudd for å bygge muskler ikke for å fylle opp glykogenlagrene. Gjør ikke du?

Jeg bruker ikke proteintilskudd :) Skjønner hva du mener, men om han vil bruke proteintilskuddet sitt til å bygge opp glykogenlagrene får han vel bare gjøre det. Virker som om han har en baktanke, i og med at han venter 20 minutter med bananene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Ja, det er greit nok, men jeg regner han tar proteintilskudd for å bygge muskler ikke for å fylle opp glykogenlagrene. Gjør ikke du?

Jeg bruker ikke proteintilskudd :) Skjønner hva du mener, men om han vil bruke proteintilskuddet sitt til å bygge opp glykogenlagrene får han vel bare gjøre det. Virker som om han har en baktanke, i og med at han venter 20 minutter med bananene.

Det er ikke noe poeng å vente 20 minutter med bananer. De tar så lang tid å fordøye uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det er ikke noe poeng å vente 20 minutter med bananer. De tar så lang tid å fordøye uansett.

Energien blir vel tatt opp etterhvert, selv om det ikke er optimalt. Men å få i seg både karbohydrater og proteiner rett etter trening kan være en fordel.

Lenke til kommentar

Etter trening på en diett lønner det seg uansett med 50g karbpulver eller 2stk søt frukt+ 40g proteinpulver pga du må ha i deg dagsdosen med karbohydrater alikevel og etter trening utnytter kroppen karbohydrater best.

Om karbohydratene man inntar "stopper" forbrenningen gjelder bare for folk som trener arobic og annet hvor man ikke får tømt muskelen for glykogen på triningen.

For eks høyrepstrening/droppset vil tømme muskelen for glykogen.

Gå opp å ned av en kasse mens man hører på musikk vil ikke det med mindre det svir og brenner i muskelaturen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hallo

Når jeg tar en shake på 50g whey og karbohydrater(raske karbohydrater) etter trening, når skal jeg ta det neste måltidet?

Så fort du kommer hjem fra trening.

Lenke til kommentar
Hva skal du med proteiner når du ikke får i deg karbohydrater?

Det er like mye energi i proteiner som i karbohydrater.

Det er egentlig et definisjonsspørsmål.

Som vi vet så er energi og kalorier det samme, og karbohydrater har så vidt jeg vet større "kaloritetthet", dvs. mer kalorier pr gram mat. (Avhenger selvsagt litt av karbohydratene).

De vanligste tallene å regne med er:

Karbohydrater: 4 kcal / g

Proteiner: 4 kcal / g

Etanol: 7 kcal / g

Fett: 9 kcal / g

Lenke til kommentar
Er det nødvendig med glutamin

Nja, bruker du andre tilskudd med glutamin i?

Protein , sportsdrikk osv?

Husk at du må bruke glutaminpeptid og ikke finne på å kjøpe noe rent glutamin fra noen nettbutikk.

Glutaminen skal overleve magesekken og taes opp i tynntarmen.

Om du trenger det eller ikke er vel opp til hver enkelt men man trenger i alle fall ikke prioritere det før kostholdet er 110% spikret .

Nitro Fuel

Inneholder glutaminpeptider, den fungerer veldig bra på trening ble nesten avhengig av den.

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå har vel modne bananer relativt høy GI: 84, men så knasker jeg gjerne en eske rosiner i tillegg.

Tar det virkelig så lang tid før kroppen kan begynne å unyte maten som energikilde?

White, du sier deg nå enig i at forbrenningen bremses så snart karbohydrater inntas (eller mener du det gjelder proteiner óg?). Men da viser du kanskje til karbodrikker med 100+ gi?

Proteiner inntar jeg i den forestilling om at de fordelaktig bør inntas i stedet for karbohydrater straks etter trening for at den katabole\muskelnedbrytende prossessen stoppes, men at forbrenningen holdes oppe.

Edit: Men jeg poster for å rettes på i det store kostholdsmysteriet. ;)

Endret av whom
Lenke til kommentar

En liten update, man bruker ikke GI lengre , glykemisk belastning GB

Hele måltidet under ett,pastas GI = ingen ting å si pga man spiser den jo med kylling og tomatsaus.

Dere som snakker om karbohydrat etter trening snakker dere om på en deff eller bulk?

For svaret er nemmelig flytende karbohydrater pga kjappest opptak.

Kroppen vil uansett prioritere glykogenoppfylling og fettforbrenningen vil ikke stoppe.

Selv på en diett vil ikke fettforbrenningen stoppe på en oppkarbing en gang der man golmer i seg over en kilo karbohydrat.

Endret av War
Lenke til kommentar
Dere som snakker om karbohydrat etter trening snakker dere om på en deff eller bulk?

For svaret er nemmelig flytende karbohydrater pga kjappest opptak.

Kroppen vil uansett prioritere glykogenoppfylling og fettforbrenningen vil ikke stoppe.

Selv på en diett vil ikke fettforbrenningen stoppe på en oppkarbing en gang der man golmer i seg over en kilo karbohydrat.

Men fettforbrenningen stopper vel når du har fyllt opp glykogenlagrene? Så hvis du inntar raske karbohydrater er jo dette med på å forkorte forbrenningen...eller?

Lenke til kommentar

På en diett vil ikke karbohydratene etter trening eller løpet av dagen fylle opp glykogenlagrene.

Det er derfor man trenger en egen dag til det med 10dobbel dose.

På bulk skal man ikke bry seg om fettforbrenning, i alle fall ikke la det hemme muskelveksten.

Da blir det mer at man forbrenner de frie fettsyrene vektløftingen har mobilisert med en mølle.

På bulk inntar man gjerne karbohydrat under treningsøkten også i tillegg til protein.

Å prioritere all karbohydrat til glykogenlagre er kun timene etter trening.

Når man står opp så vil et glass karb stoppe forbrenningen men det er uansett det totale som teller.

Om man kan utføre en bedre trening med 1 glass karb før trening på en diett så er det bedre enn å trene på tom mage.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja , oppkarbing har som mål og:

Gjenoppfylle glykogenlagre . Det øker leptin som igjen gir normaliseringssignal, forbrenning og hormoner.

Man kan gjøre dette

1 x pr uke (24-30 timer):

Kvinner: 4-8g pr kg kroppsvekt = 250-500g

Menn: 8-16g pr kg kroppsvekt = 700-1500g

Eller

2 x pr uke(5-8 timer): 2-4g / 4-8g (kvinner / menn)

3 x pr uke (2-6 timer): 1-3g / 3-5g (kvinner / menn)

Lavere fettprosenten er viktigere blir oppkarbingen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...