Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å bare følge splitten 3 eller 4?

om du har:

3 dager i uke 1

4 dager uke 2

3 dager uke 3

4 dager uke 4 osv

1,2,3

1,2,3,1

2,3,1

2,3,1,2

Hvordan trener du , set rep og belastning.

Hvor lang hvile du trenger reguleres av nervesystemet og ikke muskelen som igjen bestemmes av hvordan du trener

sett/rep for å unngå utmattelse.

Hele kroppen med baseøvelser vil være overkill som 4dre dag i uken.

Endret av War
Lenke til kommentar

Som et tips så går man mer og mer over til Deloading/avlastning isteden for en hvileuke.

Reduserer akkumulert utmattelse

Realiserer styrkepotensiale

1-2 uker avhengig av treningsprogram

50-70% reduksjon i volum

10-20% reduksjon i belastning (avhengig av sluttvekter i treningsfasen)

Eks: 6 x 3 reps 100kg = 1-2 x 3 reps 100kg

Eks: 1-3 x 3 reps 100kg = 1-2 x 6-8 reps 85kg

Når du har fulgt progresjonen i 4-6 uker (5% økning hver uke) og du kommer under 3RM og trenger denne hvileuken før du resetter så vil deloading være tingen. Rett og slett kutte ned på vekten(under det man skal starte på igjen) og rep/set men kjøre det samme som ellers.

Hvordan har du satt opp programmet ditt?

Har du med de viktigste prinsippene?

Belastningsprogresjon - Kontinuerlig økning av vektene ,5% fra uke til uke

Frekvens -minst en stimulans hver 5.dag, 2-3 ganger/uke er bedre

Fra 15-30 totale reps per muskelgruppe

Eks 3 x 10 reps, 5 x 5 reps, 8 x 3 reps, 5 x 3 reps

Korte faser med deloading/avlastning når du ikke klarer å øke 5% med rett teknikk.

Dvs: reduser vekter med 10-20% og/eller volum med 50-70%

Kan også kjøre deloading som 1-2 x 6-10 reps, 2 helkroppsøkter.

Siden 15-30 rep er treningens mål så vil 5,5,5,5,5 være bedre en 10,10,10

Siden det er færre reps kan du løfte tyngre, og siden er er færre reps belaster du ikke nervesystemet i lik grad (utmattelse) Og du har alikevel løftet 30 ganger (frekvens)

Det er det totale som teller og det er en fordel å unngå utmattelse.

Jeg ville ha gått igjennom de baseøvelsene du bruker og sett på teknikk og om de rette muskelgruppene brukes

(om de må aktiveres før trening) osv og fokusert på trening av det svakeste leddet.

Om du finner :

Helt rett teknikk

Bruker de rette muskelgruppene (kan kreve aktivering rett før øvelsen)

Og styrker det svakeste leddet i øvelsen (for eks siste 5 cm i benkpress)

Så vil du øke betraktelig i styrke på baseøvelsene og vidre trening vil bil på de rette muskelgruppene så du ungår skader.

Endret av War
Lenke til kommentar
For det første er det latterlig å komme med slike påstander, særlig uten fnugg av bevis. Jeg personlig har stor tro på at Olaf Dahl er helt rein.

Når det er sagt så tror jeg det er mye større sjangs for at Thor Hushovd er dopet enn Olaf. Selv om jeg ikke tror noen av de bruker ulovlige midler i sine respektive sporter.

Å tro at alle disse styrkeløfterne, som også er strongmen etc. er cleane er bare naivt. Det er MYE mer uavslørt doping i idrett enn dere aner. Kan du måle deg med en dopet utøver i en styrkeidrett er indisiene så klare som de får blitt. Greit at man ikke skal tro noe før det motsatte er bevist, men med tanke på de utrolig elendige dopingsystemene i amatørstyrkemiljøre (som det norske styrkeløfterforbundet er) skal det ikke mer enn litt kløkt engang til for å hoppe unna testene.

For det første hva vet du hva jeg aner og ikke? Hva vet du om hva jeg vet?

Tror du det har gått opp et lys for deg , og ingen andre?

Selv om du kanskje er i et miljø med mange juksemaker, gjør ikke dette til at ditt miljø er representativt for resten.

Jeg lurer også på hvor du får informasjonen din i fra.

Jeg har selv deltatt på styrkeløftstevner og blitt testet. Sammen med flere andre fra klubben.

Hvis du ikke stiller opp til test, får du en doping dom mot deg. Så enkelt er det.

Og strykeløft er faktisk den idretten i Norge som tester mest pr antall medlemmer!!

Det Norske strykeløft forbundet har igangsatt massive tiltak mot doping det siste tiåret, og det har faktisk blitt en veldig ren idrett. Man kan mene mye om forskjellige forbund, men doping arbeidet de har gjort vet alle i miljøet at har vært bra.

Og jeg er skrekkelig klar over at det er mye doping i Strongman, men dette er ikke ulovlig og dette er heller ikke en idrett. Og sammenligne disse viser bare hvor lite du kan om teamet.

Og angående Olaf og KK67 så er det mye testing der. Olaf er på landslaget og har meldeplikt til ADN, som alle andre landslagutøvere. KK67 har også gjort flere tiltak, og dette hadde du vist hvis du hadde følt med i miljøene.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
For det første hva vet du hva jeg aner og ikke? Hva vet du om hva jeg vet?

Tror du det har gått opp et lys for deg , og ingen andre?

Selv om du kanskje er i et miljø med mange juksemaker, gjør ikke dette til at ditt miljø er representativt for resten.

Jeg lurer også på hvor du får informasjonen din i fra.

Jeg har selv deltatt på styrkeløftstevner og blitt testet. Sammen med flere andre fra klubben.

Hvis du ikke stiller opp til test, får du en doping dom mot deg. Så enkelt er det.

Og strykeløft er faktisk den idretten i Norge som tester mest pr antall medlemmer!!

Det Norske strykeløft forbundet har igangsatt massive tiltak mot doping det siste tiåret, og det har faktisk blitt en veldig ren idrett. Man kan mene mye om forskjellige forbund, men doping arbeidet de har gjort vet alle i miljøet at har vært bra.

Og jeg er skrekkelig klar over at det er mye doping i Strongman, men dette er ikke ulovlig og dette er heller ikke en idrett. Og sammenligne disse viser bare hvor lite du kan om teamet.

Og angående Olaf og KK67 så er det mye testing der. Olaf er på landslaget og har meldeplikt til ADN, som alle andre landslagutøvere. KK67 har også gjort flere tiltak, og dette hadde du vist hvis du hadde følt med i miljøene.

Nei, jeg er ikke i noe sånnt miljø :) Det at jeg vet at juniornorgesmester Sindre Thomsen er dopet gjør at jeg får en ganske sterk tvil til andre "stjerner" i sporten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Fantastisk argumentering. "Er en så er alle".

Greit at det er litt dårlig argumentasjon, men min tvil består. Doping er så utrolig mye mer utbredt i idrett på høyt nivå enn naive aviser, medier og folk tror. Mine tanker om dopingens utbredelse gjelder ikke bare Olaf Dahl og styrkeidrettene, men det som er av idretter. Når de nest beste i en idrett blir tatt for doping, hvor naivt er det ikke da å fortsette å tro at de beste er reine?

Si hva dere vil om hvor rein og fin idretten er, de som produserer, utvikler og bruker dopingmidler ligger alltid et hestehode foran de som bruker det. Jeg sier ikke at jeg ikke er imponert over prestasjonene og lidenskapen folk har for sin idrett. Jeg har heller ikke "jeg kunne ha vært like stor og sterk om jeg dopet meg". Jeg er klar over hvor mye det kreves.

Og nei, jeg har ikke noe til overs for doping, men jeg må få lov til å tenke realistisk med tanke på utbredelse. At doping er et så tabubelagt tema å snakke om på diverse forum som angår trening er ganske latterlig. Om du doper deg får du stå for det du holder på med.

Hvordan vet du det?

270kg i mark etter et års trening?

Og så kjenner jeg en som kjenner fettern til tremenningen til en kompis av broren til en som gikk i klassen til Sindre Thommesen.

Men nok om den saken. Å diskutere saker som ingen vil gi etter på, på et forum fører ingen vei. :)

Lenke til kommentar
Om du doper deg får du stå for det du holder på med.

Helt enig.

Ellers kan du la være å komme med løse anklager. Hva er poenget med det? Du fremstår som litt bitter og misunnelig med slike utsagn synes jeg.

Enkelte har bedre forutsetninger enn andre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Helt enig.

Ellers kan du la være å komme med løse anklager. Hva er poenget med det? Du fremstår som litt bitter og misunnelig med slike utsagn synes jeg.

Enkelte har bedre forutsetninger enn andre.

Bitter og misunnelig? Hadde jeg prøvd å bli like god, men ikke fått det til kunne jeg ha vært bitter og misunnelig :) Noen som akkurat skreiv om løse anklager?

Ja, enkelte har bedre forutsetninger enn andre, men det går en grense et sted. Gener er ikke alt.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Men siden du er smart (hvis man er det) og trener med vekter på en diett så vil muskelaturen være tom av glykogen

og karbohydratene du spiser vil prioriteres til muskelaturen og fettforbrenningen fortsetter.

Samme som på en spisedag hvor man spiser over en kg ren karbohydrat og hemmer ikke forbrenningen av fett i det hele tatt.

Det er også en av grunnene til at vektløfting er så viktig på en diett.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det stemmer til en viss grad. Hvis du spiser karbs etter trening øker insulinnivået og forbrenningen nærmest stanser.

Har også hørt dette.

Er i et lite dilemma i forhold til nettopp dette. Hva skal jeg prioritere, vektnedgang eller absolutt fremgang?

Jo fortere du får i deg raske karbs og proteiner etter trening, desto større framgang får du. Jeg velger imedlertid å hive innpå med whey-proteinshake (viktig) straks treningen er fullført og venter 20 min før bananen inntas. Man bør uansett prøve få i seg et godt måltid innen en time etter treningen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det stemmer til en viss grad. Hvis du spiser karbs etter trening øker insulinnivået og forbrenningen nærmest stanser.

Har også hørt dette.

Er i et lite dilemma i forhold til nettopp dette. Hva skal jeg prioritere, vektnedgang eller absolutt fremgang?

Jo fortere du får i deg raske karbs og proteiner etter trening, desto større framgang får du. Jeg velger imedlertid å hive innpå med whey-proteinshake (viktig) straks treningen er fullført og venter 20 min før bananen inntas. Man bør uansett prøve få i seg et godt måltid innen en time etter treningen. :)

Hva skal du med proteiner når du ikke får i deg karbohydrater?

Lenke til kommentar

Det er like mye energi i proteiner som i karbohydrater.

Det er egentlig et definisjonsspørsmål.

Som vi vet så er energi og kalorier det samme, og karbohydrater har så vidt jeg vet større "kaloritetthet", dvs. mer kalorier pr gram mat. (Avhenger selvsagt litt av karbohydratene).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er like mye energi i proteiner som i karbohydrater.

Ja, det er greit nok, men jeg regner han tar proteintilskudd for å bygge muskler ikke for å fylle opp glykogenlagrene. Gjør ikke du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...