Jens viking Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 ikke det at dette har med benk-trening osv, men jeg spiller håndball (trener benk osv i tillegg) men på en cup for 1 uke siden så spilte jeg veldig mye håndball og etterhvert tror jeg at jeg pådro meg en betennelse i albuen slik at kraften er svært svekket .. det begynner å gjøre vondt når jeg har trent håndball ca 30 min på hver trening... noen som har peiling på hvor lang tid det tar før det går over? jeg trener håndball 3-4 ganger i uka .. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvis du fortsetter og trene håndball uten pause. Evig. Betennelser forsvinner ikke uten hvile. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvis du først skal bruke en toppidrettsutøver som sammenligningsgrunnlag, burde du sammenligne med en annen som er på høyt nivå innen det han driver med. Hushovd tar sikkert en del i bøy, spesielt hvis han øver inn teknikken, hvis han ikke har løftet noe spesielt fra før av. Men han blir som en liten jente i forhold til f.eks. Olaf Dahl eller andre styrkeatleter. Hushovd trener ikke med vekter. Ikke litt en gang. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Hvis du først skal bruke en toppidrettsutøver som sammenligningsgrunnlag, burde du sammenligne med en annen som er på høyt nivå innen det han driver med. Hushovd tar sikkert en del i bøy, spesielt hvis han øver inn teknikken, hvis han ikke har løftet noe spesielt fra før av. Men han blir som en liten jente i forhold til f.eks. Olaf Dahl eller andre styrkeatleter. Hushovd trener ikke med vekter. Ikke litt en gang. Jeg er ganske sikker på at Thor Hushovd ville dratt bra nytte av vekttrening Off-season. De fleste idretter ville hatt stor nytte av styrketrening, men dette er dessverre et tabubelagt område enda. Vi har heldig hvis noen som har sett hvor effektivt det er og har et konkurranse fortrinn, som Ole Einar Bjørndalen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Ja mulig, men treneren hans (Atle Kvålsvoll) mener at styrketrening må vedlikeholdes gjennom sesongen og det er de to ikke interessert i. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Ja mulig, men treneren hans (Atle Kvålsvoll) mener at styrketrening må vedlikeholdes gjennom sesongen og det er de to ikke interessert i. Litt vekttrening på høsten/vinteren/ tidlig vår, vil de garantert dra nytte av dette. Selv om de ikke gjør dette gjennom sesongen. De trener jo ikke for stryken sin del, men for å omsette dette til eksplosivitet. Jeg vet ikke om du har hørt om Tudor Bompa, men jeg var på foredrag med han sist uke faktisk og det var veldig bra. Han er «pappaen» bak periodisering. Han snakket nettopp om dette med stryketrening i forbindelse med oppkjøringen til sesongen i ulike idretter. Link til bok Endret 31. oktober 2007 av kengdal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Styrketrening er ikke populært blant syklister, spesielt ikke landeveissyklister. Ned Overend (kanskje tidenes terrengsyklist) var stor fan av styrketrening (og er det enda) og vi ser jo hvordan det gikk (en del seire). Jeg forhørte meg på Terrengsykkel.no om styrketrening og de fleste var allergiske. Skal forøvrig skrive en oppgave om periodisering og formtopping i helgen, så kanskje jeg skal google Herr Bompa litt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Selvfølgelig bygger man styrke i beina gjennom styrketråkk, det er jo ganske selvsagt. En syklist på 80 kg + en sykkel på 8 kg opp en bakke med 10% stigning på tyngste gir = høy belastning. Logisk.Man bygger en viss styrke, men ikke så mye. Etter et visst punkt går det nesten kun på musklenes utholdenhet fremfor styrke. Dessuten må det være langt fra optimalt å ha en så kort bevegelsesbane som hvertfall det jeg har når jeg sykler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Selvfølgelig bygger man styrke i beina gjennom styrketråkk, det er jo ganske selvsagt. En syklist på 80 kg + en sykkel på 8 kg opp en bakke med 10% stigning på tyngste gir = høy belastning. Logisk.Man bygger en viss styrke, men ikke så mye. Etter et visst punkt går det nesten kun på musklenes utholdenhet fremfor styrke. Dessuten må det være langt fra optimalt å ha en så kort bevegelsesbane som hvertfall det jeg har når jeg sykler. Langt fra optimalt? Husk spesifisitetsprinsippet: du blir god på det du trener. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er ganske sikker på at Thor Hushovd ville dratt bra nytte av vekttrening Off-season. De fleste idretter ville hatt stor nytte av styrketrening, men dette er dessverre et tabubelagt område enda. Vi har heldig hvis noen som har sett hvor effektivt det er og har et konkurranse fortrinn, som Ole Einar Bjørndalen Særlig spurtere som hushovd vil nok være interessert i å ta seg noen serier under stanga off-season. Det er nok også en del friidretts-utøvere som gjerne kunne ha trent mer styrke for å bli enda bedre i idretten sin. Jeg husker jeg leste en kommentar (av Tribadeau?) på t-nation om at den sterkeste nakken han hadde sett satt på en diskos-kaster. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Langt fra optimalt? Husk spesifisitetsprinsippet: du blir god på det du trener.Ordet "synergi" klinger godt i mine ører. F.eks. rectus femoris blir vel særdeles godt aktivert ved dype knebøy, og det vil vel hjelpe en syklist å ha særdeles godt utviklet nervessytem og styrke i rectus femoris? Det får kjørt seg en del ved vanlig sykling, men jeg innbiller meg at dype knebøy kan hjelpe på å aktivere dem bedre og således trene dem bedre. Korrigér meg gjerne om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Vet dere noe om type ballspill som kan brukes i forbindelse med utholdenhetstrening? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Hushovd trener ikke med vekter. Ikke litt en gang. Kan godt stemme det. Men han er da relativt sterk likevel. De er jo nokså brutale de styrketråkkøktene hans. Det jeg mente er at han sikkert klarer å ta en del i knebøy hvis han skulle prøve det en gang. Ihvertfall etter at han hadde fått øvd inn teknikken. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det kan jeg si meg enig i. Men med tanke på at Olaf Dahl ganske sikkert er dopet blir det igjen en dårlig sammenlikningsperson. Thor Hushovd er nok sterk i massevis for det han holder på med. Hvordan vet du det? Det der er den mest bastante og idiotiske påstanden jeg har sett på lang tid. Det er minst like dumt som å si at Thor Hushovd ganske sikkert er dopet. Vet du hvor ofte styrkeløftere på høyt nivå blir testet i Norge? Det er et utrolig strengt system her i landet for å avdekke slikt snusk. Dessuten er nok ikke motivasjonen like stor for å jukse i styrkeløft som i en del andre idretter, fordi man så godt som uansett ikke kan livnære seg av idretten alene, da det ikke er mye penger i sporten. Endret 31. oktober 2007 av Geir M Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Langt fra optimalt? Husk spesifisitetsprinsippet: du blir god på det du trener.Ordet "synergi" klinger godt i mine ører. F.eks. rectus femoris blir vel særdeles godt aktivert ved dype knebøy, og det vil vel hjelpe en syklist å ha særdeles godt utviklet nervessytem og styrke i rectus femoris? Det får kjørt seg en del ved vanlig sykling, men jeg innbiller meg at dype knebøy kan hjelpe på å aktivere dem bedre og således trene dem bedre. Korrigér meg gjerne om jeg tar feil. Rectus femoris får nok kjørt seg på sykkelen også. Husk at disse syklistene tråkker pedalene rundt, ikke nedover. Det vil si at Hushovd drar pedalen med seg og på den måten aktiveres de fleste musklene i beina i løpet av et tråkk. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 31. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2007 Men med tanke på at Olaf Dahl ganske sikkert er dopet blir det igjen en dårlig sammenlikningsperson. Thor Hushovd er nok sterk i massevis for det han holder på med. For det første er det latterlig å komme med slike påstander, særlig uten fnugg av bevis. Jeg personlig har stor tro på at Olaf Dahl er helt rein. Når det er sagt så tror jeg det er mye større sjangs for at Thor Hushovd er dopet enn Olaf. Selv om jeg ikke tror noen av de bruker ulovlige midler i sine respektive sporter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 1. november 2007 Rapporter Del Skrevet 1. november 2007 For det første er det latterlig å komme med slike påstander, særlig uten fnugg av bevis. Jeg personlig har stor tro på at Olaf Dahl er helt rein. Når det er sagt så tror jeg det er mye større sjangs for at Thor Hushovd er dopet enn Olaf. Selv om jeg ikke tror noen av de bruker ulovlige midler i sine respektive sporter. Å tro at alle disse styrkeløfterne, som også er strongmen etc. er cleane er bare naivt. Det er MYE mer uavslørt doping i idrett enn dere aner. Kan du måle deg med en dopet utøver i en styrkeidrett er indisiene så klare som de får blitt. Greit at man ikke skal tro noe før det motsatte er bevist, men med tanke på de utrolig elendige dopingsystemene i amatørstyrkemiljøre (som det norske styrkeløfterforbundet er) skal det ikke mer enn litt kløkt engang til for å hoppe unna testene. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. november 2007 Rapporter Del Skrevet 1. november 2007 Å tro at alle disse styrkeløfterne, som også er strongmen etc. er cleane er bare naivt. Det at du i det hele tatt sammenligner styrkeløft med strongman i denne sammenhengen viser bare at du ikke har peiling på det du snakker om. I strongman er det relativt akseptert å dope seg, de fleste på høyt internasjonalt nivå gjør nok dette. I styrkeløft er det derimot massevis av dopkontroller og hele miljøet i Norge har en veldig god antidopingholdning. Det er MYE mer uavslørt doping i idrett enn dere aner. Du vet ikke hva vi aner, eller ikke aner. Kan du måle deg med en dopet utøver i en styrkeidrett er indisiene så klare som de får blitt. Greit at man ikke skal tro noe før det motsatte er bevist, men med tanke på de utrolig elendige dopingsystemene i amatørstyrkemiljøre (som det norske styrkeløfterforbundet er) skal det ikke mer enn litt kløkt engang til for å hoppe unna testene. Det er ikke Norges Styrkeløftforbund som foretar dopingtestene. Testene blir foretatt av Antidoping Norge, og disse testene er like vanskelige å lure for styrkeløfterne som det er for uttøvere i andre idretter. Videre er styrkeløft trolig den idretten der det testes oftest i forhold til hvilket nivå man ligger på. Olaf Dahl blir testet MYE, og det er ikke mye penger i sporten heller. Faktisk er det så strengt antidoping system at selv hvis man ikke er en aktivt konkurrerende uttøver så er risikoen relativt stor for å bli fersket hvis man tilhører en styrkeløftklubb. Du burde vite litt om hva du snakker om før du kommer med slike bombastiske utsagn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 1. november 2007 Rapporter Del Skrevet 1. november 2007 Det er ikke Norges Styrkeløftforbund som foretar dopingtestene. Testene blir foretatt av Antidoping Norge, og disse testene er like vanskelige å lure for styrkeløfterne som det er for uttøvere i andre idretter. Videre er styrkeløft trolig den idretten der det testes oftest i forhold til hvilket nivå man ligger på. Olaf Dahl blir testet MYE, og det er ikke mye penger i sporten heller. Faktisk er det så strengt antidoping system at selv hvis man ikke er en aktivt konkurrerende uttøver så er risikoen relativt stor for å bli fersket hvis man tilhører en styrkeløftklubb. Du burde vite litt om hva du snakker om før du kommer med slike bombastiske utsagn. Så da kan vel du vise til hvor du har dine bombastiske motutsagn fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå