Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Vi hadde 3000-meter'n i gymmen på skolen i dag. Jeg har forbedra meg med over ett minutt siden i fjor :) Det er enda lenge igjen til formen begynner å komme seg, men det er utrolig digg å merke framgang. Så nå skal jeg trene kondis fast, framover. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Link? :)

9597610[/snapback]

Mener du link til gjennomføring og oppsett av dette programmet?

9598198[/snapback]

Oppsett :)

9624692[/snapback]

Jeg brukte ikke noe spesiellt oppsett. Bare google etter "fullkroppsprogram", så finner du nok en del info. Mener å huske at jeg gjorde det.

Det høres jo utrolig bra ut :) Tror nesten jeg må ta meg en prøvetime der.

9606594[/snapback]

Testa?

9628313[/snapback]

Jeg prøver å få sagt opp abonnementet på SATS. Får jeg gjort det, så trenger jeg ikke engang prøvetime for å melde meg inn ;) Ellers, så har jeg ikke hatt noe særlig med tid til å dra innom for å få meg en prøvetime, siden jeg bor i Hamna. Flytter snart til Breivika, og da skal jeg ta meg prøvetime, og eventuellt melde meg inn.

Lenke til kommentar

Heisann.

Nå skal jeg begynne på periode gul til mandag. Oppsettet blir noe lignende som det der nede. Det er første gang jeg kjører harde og lette økter for hver enkelt muskelgruppe. Før har jeg bare kjørt samme program for muskelgruppene.

Hard økt blir jo noenganger færre reps, tyngre vekter og mer intensivt. Her trener man til failure på flere øvelser.

Lett økt blir jo da det motsatte. Flere reps, lettere vekter og litt lengre pauser. Her skal jeg også kunne ha klart flere reps etter hvert sett. Hver muskelgruppe skal trenes 3 ganger i uka.

Varighet 5 uker.

Periode 1: Oppvarming

ca 3 ganger i uka med ett fullkroppsprogram.

Varighet 5 uker

Periode 2: Blå

ca 7 ganger i uka hvor jeg kjører hver muskelgruppe 1-2 ganger i uka.

Muskelgruppene er: Bryst, skuldre, biceps, triceps, rygg og bein.

Hver muskelgruppe er ca på 20 sett bortsett fra triceps som var på 10.

Varighet 3 uker

Periode 3: Grønn

ca 8 ganger i uka hvor jeg kjører hver muskelgruppe 2-3 ganger i uka.

Muskelgruppene er: Bryst, skuldre, biceps, triceps, rygg og bein.

Hver muskelgruppe er ca på 12-15 sett.

Varighet 4 uker

Dagene jeg trener

Mandags morgen

Mandags kveld

Tirsdag

Onsdags morgen

Onsdags kveld

Torsdag

Fredags morgen

Fredags kveld

Lørdag

Søndag

Trener maks 9 av de oppsatte øktene. Som oftest blir det rundt 8 økter.

Hvor mange ganger jeg trener hver muskelgruppe i uka

Bryst: 3 ganger (1-2 harde)

Skuldre: 3 ganger (1-2 harde)

Bi: 3 ganger (1-2 harde)

Bein: 3 ganger (1-2 harde)

Tri: 3 ganger

Rygg: 3 ganger

Bryst [HARD]

1. Skråbenk 3 sett 4-6 reps

2. Rettbenk 3 sett 6-8 reps

3. Benk i smith 4 sett 6-8 reps

4. Cabelcross 4 sett 8-10 reps

5. Armhevinger 3 sett

------------------------------

17 sett

Bryst [LETT]

1. Skråbenk 3 sett 6-8 reps

2. Rettbenk 2 sett 6-8 reps

3. Cabelcross 3 sett 10-15 reps

4. Pullover 3 sett 10-15 reps

5. Flyes 3 sett 10-15 reps

14 sett

Skuldre [HARD]

1. Skulderpress 4 sett 4-6 reps

2. Skulderpress smith 3 sett 6-8 reps

3. Iso-lateral skulderpress 3 sett 6-8 reps

4. Sidehev 3 sett 6-8 reps

5. Front og opptrekk 3 sett 6-8 reps

6. Armhevinger 3 sett

19 sett

Skuldre [LETT]

1. Skulderpress 4 sett 6-8 reps

2. Iso-lateral skulderpress 3 sett 8-10 reps

3. Sidehev 3 sett 8-10 reps

4. Strake nedtrekk 2 sett 8-10 reps

12 sett

Triceps

1. Sitting dips 4 sett 8-10 reps

2. Nedtrekk + Fronttrekk4 sett 8-10 reps

3. Dips 1 sett 25-50 reps

9 sett

Biceps [HARD]

1. Stående stangcurl 3 sett 6-8 reps

2. Stående handtelcurl 2 sett 6-8 reps

3. Hammercurl 2 sett 8-10 reps

4. Enarms kabelcurl 2 sett 8-10 reps

5. Enarms preachercurl 3 sett

12 sett

Biceps [LETT]

1. Preachercurl 2 sett 6-8 reps

2. Handtel/Hammer combo 3 sett 8+8 reps

3. Enarms kabelcurl 2 sett 8-10 reps

4. Enarms preachercurl 3 sett

10 sett

Rygg

1. Sittende enarmsroing 3 sett 8-10 reps

2. Enarms opptrekk 3 sett 8-10 reps

3. Rygghev 4 sett 10-15 reps

10 sett

Bein [HARD]

1. Knebøy 4 sett 6-12 reps

2. Benpress 4 sett 10-12 reps

3. Utfall 3 sett 8-10 reps

4. Legcurl 3 sett 8-12 reps

5. Legextension 3 sett 8-12 reps

6. Tåhev 3 sett 10-12 reps

20 sett

Bein [LETT]

1. Benpress 3 sett 10-12 reps

2. Utfall 3 sett 8-10 reps

3. Legcurl 2 sett 8-12 reps

4. Legextension 3 sett 8-12 reps

5. Tåhev 3 sett 10-12 reps

14 sett

Er hovedsaklig ute etter alternative øvelser på de lette dagene. Er lurt å kjøre litt forskjellige øvelser når man kjører samme musklelgruppe 3 ganger i uka. De harde dagene liker jeg veldig godt og funker fint for meg, men kan gjøre litt endringer her også om jeg får gode tips. Første folk kommer til å si er "kjør markløft". Ja kjører markløft sånn innimellom, men blir ikke fast post før neste periode. De tidligere periodene har funket veldig bra og vil derfor ikke gjøre store endringer. Har lest litt her og der på nettet og funnet en kombinasjon av hva som funker for meg og ikke er helt på jordet.

Blir spennende å kjøre lette og tunge dager. Og hvordan det påvirker resultatet og treninga. En gjennomsnittlig treningsøkt er 50 min.

Edit:

*Når jeg deler opp triceps blir nok smalbenk inkludert på tung dag.

*Når jeg deler opp rygg blir nok markløft inkludert på tung dag.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Synes kanskje det var litt vel mange øvelser på skuldre det der.

9633525[/snapback]

Ja det er nok sant. Skuldre er nok faktisk det jeg er mest fornøyd med. Der jeg har sett størst forandring. Har hatt en sinnsyk økning der. Startet med rundt 14-16kg handtler i skulderpress og nå er jeg på 8 reps på 36kg handtler. Og er jo ikke så mange ukene jeg har trent heller.

Men burde kanskje roe ned skuldrene litt ja for å unngå skader. Forslag?

Lenke til kommentar

Oppsettet så fint ut men det er ALT for mye. Du kan i alle fall kutte volumet det ned til halvparten, hvis ikke med 75%!!

Du har ikke klarer ikke å hente deg inn i før du begynner på neste økt. CNS (sentralnervesystemet) ditt kommer til å bli helt kjørt. Det er greit at musklene bruker alt fra 24-48 timer på å hente seg inn. Men med slikt volum vil det ta lang tid før CNS er restituert. Skal du bygge muskler må du ligge i overskudd, og ikke bare i henhold til mat.

Det er veldig begrenset hvor mye stress kroppen klarer å behandle. Trening er stress, som setter i gang prosesser i kroppen for å ruste den opp til å takle det bedre neste gang. Skal du ha maksimal fremgang, må alle prosessene i kroppen ligge i pluss. Trener du før du er innhentet, vil kroppen takle treningen dårligere en det den hadde gjort hvis du var uthvilt. Og dette igjen blir som en ond sirkel hvis du ikke gir den nok hvile. Over tid vil du da merke overtrening, og det kan fort komme skader. Ikke nok med at kroppen blir nedbrutt, men det blir også motivasjonen. Veldig mange velger da å ikke passet på kostholdet, og spise det letteste der og da(les drittmat). Dette ble litt rotete og dårlig forklart, men håper du forstår.

Jeg personlig trener nå 4 dager i uken. Og har totalt 4 arbeids sett på lår/hamsting, 3 øvelser på rygg/bryst, 2 på armer i løpet av en hel uke. Pluss legger og core trening. Nå skal det sies at jeg legger inn teknikker som Rest-Pause og div. Men volumet er forsatt bare en brøkdel av det du har.

Jeg vet man ikke bør bruke seg selv som eksempel men pytt, pytt.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tittet på noen treningsprogrammer satt opp av noen kjente coacher, og tatt utgangspunkt i disse. Les på f.eks t-nation.com. :)

Lenke til kommentar
*snip*

9633965[/snapback]

Ja hadde en følelse av det. Som sagt prøver fortsatt å kutte ned, men er vanskelig for er mange øvelser jeg er glad i. Ville du prioritert å kutte ned antall ganger per muskel iløpet av uka eller kutte ned antall sett per muskel?

Kanskje kutte ned til 2 ganger per muskel iløpet av uka? Så kjøre en lett dag og en tung dag? Så kutte ned til maks 15 sett på hard dag og 10 sett på lett dag?

Blir mye styrke nå ja, men blir litt mindre etterhvert når jeg putter inn litt utholdenhet også.

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha kuttet var antall øvelser/sett. Hvis du er glad i øvelser, så rullere heller på disse. Det er bare flott å trene en muskel to ganger i uken, men da må volumet tillate at muskelen og CNS får hentet seg inn.

Men nå skal jeg stikke å trene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er lenge til jeg kommer til å gjøre det igjen. Sprengte skalaen når jeg spurtet mot mål. Jaja, jeg stod i hvertfall med glans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...