Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg etterlyser hvertfall link til kilder som påpeker at det er mest hensiktsmessig å kjøre fullkroppsprogram, særlig på den biten hvor du hevder at det er mer intenst.

9598225[/snapback]

Nå finnes det så godt som ingen fasiteter innenfor trening, men det burde være lite tvil om at et fullkroppsprogram er mer intensivt; flere muskler får kjørt seg. Fremgang med fullkropps kontra split er som det meste individuelt. Selv prøver jeg å variere mellom dem. Men som en gyllen regel vil jeg si at om man trener 1-4 ganger uken, så burde man prøve å ta seg tid til å gjennomgå hele kroppen. ;)

 

Tenk nytt!- iform.no

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
er følger noen prinsipper som jeg vil du skal ta hensyn til hvis du vil ha maksimalt utbytte av treningen å være på full vei mot drømmekroppen din:

 

 

 

    * Basèr alltid treningsøktene på basisøvelser. Rett og slett fordi det er de som ”gir deg mest for penga”. Ved å trene tunge basisøvelser settes kroppen i vekstmodus, noe vi selvfølgelig ønsker.

 

 

 

    * Tren ”hele kroppen” på hver trening, men husk at basisøvelsene trener flere muskelgrupper indirekte, derfor er det nok med noen få utvalgte øvelser. Selv om det med første øyekast på papiret ikke ser ut som du trener hele kroppen, så gjør du faktisk dette selv om enkelte muskler involveres i mindre grad. Ta utgangspunkt i at du skal finne øvelser som trener rygg, bryst og bein. Det finnes mange varianter å velge i. Husk også på at det å endre litt på grepet eller beinstillingen og lignende i en øvelse, gjør at du kan regne den som en helt ny øvelse. Du kan selvfølgelig trene andre muskler også, men bruk disse som et supplement til basistreningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg etterlyser hvertfall link til kilder som påpeker at det er mest hensiktsmessig å kjøre fullkroppsprogram, særlig på den biten hvor du hevder at det er mer intenst.

9598225[/snapback]

Jeg kan si av personlig erfaring at et fullkroppsprogram er mer intenst. Det sier mer for min del enn 1000 forskjellige eksperters blogger. Kanskje noen føler de får bedre utbytte av et 2 eller 3-splitt-program, men etter å ha brukt et 3-splitt-program i rundt et halvt år, for så å gå over til fullkroppsprogram, så kan jeg gjerne si at jeg blir mye mer sliten av fullkropps enn jeg ble noen gang på 3-splitt.

Men jeg er ingen treningsekspert, og jeg hater å påstå ting bastant, da jeg vet helt klart at jeg er bare en amatør i gamet, så jeg kan gi deg en kilde som du etterlyser:

 

- http://www.iform.no/pub/art.php?id=532. Her tar de for seg fordeler og ulemper både med splitt- og fullkroppsprogram.

 

Men igjen: Om du trives med splittprogram, og du føler du får utbytte av det, så føler ikke jeg at jeg kan komme med motargumenter på hvorfor du ikke burde fortsette med det. Jeg har ingenting imot splittprogrammer, da jeg nettopp sluttet med det selv.

 

Ingen treningsmetoder er perfekt.

 

Men et godt råd jeg kan komme med til alle på dette forumet som satser på styrke og/eller kroppsbygging, er: ALDRI begynn å tren på SATS (hvertfall i Tromsø). Frivektsområdet er så utrolig nedprioritert på begge SATS-sentrene som er i Tromsø, og strategien deres er å få så mange som overhode mulig til å begynne å trene der, men de tenker ikke på hvor mange de egentlig har plass til. Her om dagen var det så fullt at enkelte områder måtte man gå sidelengs for å komme seg forbi, og alle hantler fra 10-26 kg var opptatt. (De har hantler fra 2-40 kg. med 2 kg økning). Knebøystativet er ALLTID opptatt, og folk tar seg gjerne tid til gode, lange pauser mellom hvert sett. Jeg har aldri sett en så stor samling av egoistiske folk heller. Om man er ferdig med et sett hantler, SÅ SETTER MAN DE PÅ PLASS. En av grunnene til at alle hantlene fra 10-26 kg var opptatt her om dagen, var fordi det var en hobbyekspert som hadde alle hantlene fra 16-24 kg liggende rundt seg mens han drev med progressive sett. Han er gøyalt nok en av de jeg har bitt meg merke til som en av den typen som tror at det han syns å huske at han hørte en kompis av en kompis sa en gang er det som er to-streker-under-svaret-rett for albsolutt alle.

 

SATS - For de som vil trene, men ikke så seriøst.

Lenke til kommentar
snip

9598330[/snapback]

Å derfor startet jeg på Pro gym. Det aller verste med sats er de som leser avisen mens de trener. Å den falske friskus stemmningen som ligger over lokalet med Sophie Ellis Bextor jamrer murder on the dancefloor utover det 5watts anlegget for syttende men absloutt ikke siste gang.

Lenke til kommentar
snip

9598330[/snapback]

Å derfor startet jeg på Pro gym. Det aller verste med sats er de som leser avisen mens de trener. Å den falske friskus stemmningen som ligger over lokalet med Sophie Ellis Bextor jamrer murder on the dancefloor utover det 5watts anlegget for syttende men absloutt ikke siste gang.

9599345[/snapback]

 

Kjenner til det, trener på Nautilus, møkkagym. Men heldigvis trener jeg på skolen også da jeg går idrettslinja, to ganger i uka på styrkerommet på skolen. Mye bedre sted, masse bøy-stativ og benker :)

Lenke til kommentar
snip

9598330[/snapback]

Å derfor startet jeg på Pro gym. Det aller verste med sats er de som leser avisen mens de trener. Å den falske friskus stemmningen som ligger over lokalet med Sophie Ellis Bextor jamrer murder on the dancefloor utover det 5watts anlegget for syttende men absloutt ikke siste gang.

9599345[/snapback]

 

Hvordan er miljøet på Pro Gym? Lurer på om jeg fort kan føle meg utilpass som amatør der, da jeg har hørt at det er der "de store gutta" trener.

Kjenner til det, trener på Nautilus, møkkagym. Men heldigvis trener jeg på skolen også da jeg går idrettslinja, to ganger i uka på styrkerommet på skolen. Mye bedre sted, masse bøy-stativ og benker :)

9599434[/snapback]

Ok. Hørte nettopp om Nautilus selv. Er tilflyttet Tromsø-væring, så jeg hører nye ting hver dag ;)

 

Og jeg angrer som en hund på at jeg bandt meg i et år på SATS. Vurderer å starte medlemskap i et annet treningstudio i tillegg til det på SATS. Drit.

Jeg er glad for å se at det er folk som er enig med meg ;)

Lenke til kommentar
snip

9598330[/snapback]

Å derfor startet jeg på Pro gym. Det aller verste med sats er de som leser avisen mens de trener. Å den falske friskus stemmningen som ligger over lokalet med Sophie Ellis Bextor jamrer murder on the dancefloor utover det 5watts anlegget for syttende men absloutt ikke siste gang.

9599345[/snapback]

 

Hvordan er miljøet på Pro Gym? Lurer på om jeg fort kan føle meg utilpass som amatør der, da jeg har hørt at det er der "de store gutta" trener.

9606356[/snapback]

Skal man bygge er det ikke et bedre gym i byen. Å man slipper eplekjekke smågutter, siden de er ganske ydmyk når de kommer dit ulikt Sats. Å stort sett bare seriøse der, du finner ikke folk som leser aviser eller drikker cola på trening. Er en del store gutter ja, men jo større de er jo trivligere er de. Bare å ta en prøvetime da vel :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når jeg tar sit-ups, med og uten vekter, så får jeg vondt i korsryggen. Dette er antagelig noe som har skjedd etter et mislykket hopp på ski for et par år siden. Men det jeg lurer på er om jeg bør fortsette med sit-ups og kanskje trene rygg? Eller hva bør jeg gjøre?

9606602[/snapback]

 

Det betyr sannsynligvis at du tar sit-ups på feil måte. Du kan prøve deg på MyoRevolution sine øvelser og også ta en titt på Olympiatoppen sine.

Lenke til kommentar
Kanskje trene rygg? Så du trener kun situps nå, og ikke rygg? :nei:

9606749[/snapback]

Har bare vært og trent fire ganger, har ikke fått noe ordentlig opplegg ennå. Avtalt time med treningsveileder i morgen, for å sette opp et treningsprogram. De gangene jeg har vært på treningsstudio nå har jeg bare prøvd forskjellige apparater etc.

 

Om det er, som Wh1te sier, at jeg gjør det feil, så får jeg vel høre det i morgen på veiledningstimen.

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar
Var nok bare en 1-dags sykdom jeg hadde i går, er heldigvis over nå så da blir det hard trening i dag, men tar en pause fra bentrening ivertfal og ser om  kneet blir bra da. . .

9604455[/snapback]

 

kjøp Orudis(krem) den kan kjøpes på apoteket og hjelper VELDIG! :dribble:

også kansje støttebandasje? :whistle:

 

Vent i hvertfall 3-4dager før neste bein økt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...